Voor de kracht van de jeugd
Voed je ziel met gebed
April 2024


‘Voed je ziel met gebed’, Voor de kracht van de jeugd, april 2024.

Kom dan en volg Mij

Enos 1

Voed je ziel met gebed

De zegen van communiceren met je hemelse Vader ligt overal en altijd voor je klaar.

Afbeelding
jongevrouw in gebed

Je hebt vast weleens honger gehad. Dat hongergevoel is de manier waarop je lichaam je vertelt dat het voedsel wil. En als je honger hebt, weet je wat je moet doen: eten!

Je geest kan je ook laten weten dat je geestelijke voeding nodig hebt. Er zijn veel soorten voedsel die je kunt eten als je honger hebt. Je kunt ook veel dingen doen om je geestelijke honger te stillen. Je kunt je vergasten aan de woorden van Christus in de Schriften en de woorden van de profeten (zie 2 Nephi 32:3). Je kunt wekelijks naar de kerk gaan en aan het avondmaal deelnemen (zie Leer en Verbonden 59:9). Je kunt God en zijn kinderen dienen.

Maar er is nog een bron van geestelijke voeding waar je altijd uit kunt putten, op elk moment, wat je omstandigheden ook zijn. Je kunt altijd in gebed met je hemelse Vader communiceren.

‘Mijn ziel hongerde’

Toen Enos in het woud aan het jagen was, dacht hij aan wat hij zijn vader had horen zeggen ‘aangaande het eeuwige leven en de vreugde van de heiligen’. Deze leringen ‘drongen tot diep in [zijn] hart door’ (zie Enos 1:3).

In die geestelijke gemoedstoestand voelde Enos sterk een behoefte: ‘Mijn ziel hongerde’, zei hij (Enos 1:4; cursivering toegevoegd).

Wat deed Enos toen hij die geestelijke honger voelde? ‘Ik knielde voor mijn Maker neer’, zei hij, ‘en ik riep Hem aan in machtig gebed en smeking voor mijn eigen ziel’ (Enos 1:4).

Zijn geestelijke honger was zo groot dat hij de hele dag en nacht bad. Uiteindelijk beantwoordde God zijn gebed en schonk Hij hem vergiffenis van zijn zonden. Enos wist dat zijn schuld was weggevaagd. Bovendien kwam hij meer over de macht van geloof in Jezus Christus te weten. Vervolgens stortte Hij zijn hele ziel uit voor zijn volk en zijn vijanden. Enos sloot verbonden en ontving beloften van de Heer. Hij ging uit onder zijn volk en vertelde wat hij had gehoord en gezien (zie Enos 1:4–19).

Niet elk gebed zal op zo’n spectaculaire manier worden verhoord. Toch kunnen ook jouw gebeden betekenis hebben en je veranderen. Deze belangrijke lessen kun je onder andere uit het machtige gebed van Enos leren:

  • Door ernaar te streven het evangelie goed na te leven, zul je eerder opmerken dat je geestelijke honger hebt.

  • Je geestelijke honger kan en moet je op je knieën brengen om de hulp van onze hemelse Vader in te roepen.

  • Bidden tot je hemelse Vader kan je geestelijke honger stillen – en nog meer!

  • Je kunt altijd en overal bidden.

  • Bidden kan je helpen om je te bekeren.

  • Bidden kan je geloof in Jezus Christus sterken.

  • Je kunt een persoonlijk getuigenis ontvangen dat je hemelse Vader naar je luistert en je kent.

  • Het getuigenis en de kracht die gebed in je losmaakt, kunnen je van pas komen wanneer je anderen dient en sterkt.

Mijn ervaring met de kracht van het gebed

Toen ik bijna 16 was, vroeg mijn geïnspireerde bisschop of ik onze zondagsschoolklas voor jongeren les wilde geven over het verband tussen bidden en een getuigenis van het evangelie krijgen. Tijdens mijn jeugd had ik de tijd genomen om het Boek van Mormon te bestuderen. Ik had altijd het gevoel dat de kerk waar was. Ik had altijd in de Heiland Jezus Christus geloofd, maar ik had nooit over Moroni’s belofte in Moroni 10:4–5 gebeden en gevraagd of het evangelie waar was. Ik weet nog dat ik tot de conclusie kwam dat ik eerst zelf om een getuigenis moest bidden, voordat ik les kon geven in hoe je voor een getuigenis bidt. Mijn ziel hongerde – misschien anders dan bij Enos, maar ik voelde wel een geestelijke behoefte.

Toen ik de les voorbereidde, knielde ik neer en bad met heel mijn hart. Toen ik de Heer vroeg of het evangelie waar was, kwam er een heel fijn gevoel over mij – die stille, zachte stem bevestigde dat het waar was en dat ik moest blijven doen wat ik aan het doen was.

Het gevoel was zo indringend dat ik dat antwoord nooit zou kunnen wegwuiven en zeggen dat ik niets had gevoeld. Ik was zo blij! Op zondag stond ik voor mijn klasgenoten en getuigde dat onze hemelse Vader hun gebeden zou verhoren als ze geloofden.

Afbeelding
Ulisses Soares als jongeman

Ouderling Soares als jongeman

Dat getuigenis is me bijgebleven. Het heeft me geholpen om keuzes te maken, vooral op moeilijke momenten. Daardoor heb ik met overtuiging tegen mensen kunnen zeggen dat ze antwoord van onze hemelse Vader krijgen als ze in geloof bidden. Dat gold voor mij als leerkracht in die jongerenklas, als zendeling, en dat geldt nog steeds nu ik apostel ben.

Wanneer en over wat bidden

Natuurlijk bid je niet alleen als je een bijzondere geestelijke behoefte hebt. Wanneer moet je dan wel bidden? En waar moet je dan over bidden? Het korte antwoord is: altijd en over alles.

Afbeelding
jongeman bidt

Je hemelse Vader is altijd bereid om naar je te luisteren en Hij wil dat je geregeld en vaak tot Hem bidt. ‘Raadpleeg de Heer bij al je handelingen’ (Alma 37:37) en bid ’s morgens, ’s middags en ’s avonds. Je moet thuis, op je werk, en op school bidden – waar je ook bent en voor al je bezigheden (zie Alma 34:17–26). Je moet met je familieleden bidden (zie 3 Nephi 18:21), ‘in het openbaar en in afzondering’ (Leer en Verbonden 81:3), in je hart als je niet formeel bidt (zie Alma 34:27), en altijd tot de Vader in de naam van Jezus Christus (zie 3 Nephi 18:19–20).

Afbeelding
jongeman bidt

Je hemelse Vader benaderen

In een van mijn lievelingsteksten staat hoe we onze hemelse Vader moeten benaderen als we bidden: ‘Wees nederig; en de Heer, uw God, zal u aan de hand leiden en u antwoord geven op uw gebeden’ (Leer en Verbonden 112:10). Als je nederig en gehoorzaam bent, zal je hemelse Vader met je zijn. Hij zal je bij de hand nemen. Hij zal je gebeden beantwoorden volgens zijn eigen wil, wijze, timing en zijn absolute kennis van wat goed voor je is.

Geregeld en vaak bidden is essentieel voor de geestelijke voeding van je ziel. Communicatie met onze hemelse Vader in gebed is overal en altijd wenselijk. Ik bid dat je dit nooit zult vergeten en de kansen zult koesteren om de troon van God te benaderen en zegeningen van Hem te ontvangen.

Afbeelding
jongevrouw in gebed

Afdrukken