Nuorten voimaksi
Ystävyyden ja todistuksen voima
Kesäkuu 2024


”Ystävyyden ja todistuksen voima”, Nuorten voimaksi, kesäkuu 2024.

Ystävyyden ja todistuksen voima

Avaa sydämesi ystävillesi ja kerro siitä, minkä tiedät olevan totta.

Kuva
Kuvia, jotka kuvaavat rakkautta ja ystävyyttä

Kuvitus Andrew Roberts

Eräänä kylmänä päivänä vuosia sitten kaksi lähetyssaarnaajaa vietti tuntikausia pysäyttämällä ihmisiä Naganon kaduilla Japanissa. He puhuivat harvojen ihmisten kanssa, saivat sovittua tapaamisia vielä harvempien kanssa ja huomasivat, että kaikki nuo tapaamiset kariutuivat.

Tämän vaikean päivän päätteeksi lähetyssaarnaajat tapasivat nuoren miehen, joka oli vasta 15-vuotias mutta joka oli kiinnostunut oppimaan kirkosta.

Se nuori mies olin minä.

Löysin ystävyyttä

Tapasin sinä päivänä toisen lähetyssaarnaajista matkallani koulusta kotiin. Hän opetti minulle ensimmäisestä näystä ja todisti, että se on totta. En ymmärtänyt kaikkea tuolloin, mutta halusin oppia lisää.

Kaksi viikkoa myöhemmin lähetyssaarnaajat kutsuivat minut kirkon joulujuhlaan. Kun saavuin paikalle, kaikki olivat todella ystävällisiä! He tervehtivät minua hymyillen ja puristamalla kättäni sekä kutsuivat minua veli Wadaksi. Ihmettelin, kuinka he tiesivät nimeni ja miksi he kutsuivat minua veljeksi. Sain kuulla, että lähetyssaarnaajat olivat kertoneet kaikille, että olin tulossa. Tunsin itseni tervetulleeksi ja kaivatuksi.

Kun kaikki alkoivat laulaa joululauluja, he pyysivät minua mukaan. Kun lauloimme laulua ”Riemuitse, maa” (MAP-lauluja, 125) – uusi laulu minulle – Naganon seurakunnan jäsenet saivat minut tuntemaan, että kuulun joukkoon. Pian heistä tuli hyviä ystäviäni.

Kun astut ulos maailmaan, ole mahdollisimman paljon yhteydessä muihin. Tämä johtaa yhteenkuuluvuuden tunteisiin, jotka usein kasvavat ystävyyssuhteiksi. Todelliset ystävyyssuhteet, jotka perustuvat Jumalan rakkauden jakamiseen ja pyrkimykseen rakastaa muita niin kuin Hän, siunaavat elämääsi ikuisesti.

Opin tuntemaan totuuden

Lähetyssaarnaajat opettivat minua yli vuoden ajan. Kävin kirkossa ja jatkoin kanssakäymistä jäsenten kanssa. Pelasimme yhdessä pelejä ja puhuimme monista asioista. Minua rohkaistiin seuraamaan Vapahtajaa ja menemään kasteelle, mutta olin huolissani.

Vanhempani olivat omistautuneita buddhalaisia eivätkä hyväksyneet sitä, että tutustuin kirkkoon. Koska halusin täyttää perheeni odotukset, kerroin lähetyssaarnaajille, etten voinut mennä kasteelle. Mutta Jeesuksen Kristuksen palautetun evankeliumin totuudet olivat kannustaneet minua kulkemaan eri tietä kuin mitä useimmat ihmiset ympärilläni kulkivat. Minun oli päätettävä itse, mitä tietä kulkea.

Mitä enemmän asiaa ajattelin, sitä enemmän tunsin, että minun pitäisi rukoilla. Polvistuin vuoteeni viereen ja rukoilin ääneen ensimmäistä kertaa elämässäni. Ennen kuin edes lopetin, Pyhä Henki oli tehnyt minulle selväksi, että olin löytänyt totuuden. Mutta mitä vanhempani ajattelisivat?

Kun vanhempani ymmärsivät, että halusin mennä kasteelle, he yllättivät minut suostumalla siihen, että lähetyssaarnaajat tulisivat käymään. Kun lähetyssaarnaajat tulivat kotiimme, vanhemmistani tuntui hyvältä. Kun olimme puhuneet jonkin aikaa, lähetyssaarnaajat kutsuivat meitä laulamaan laulun ”Kotiin juhlan tuntu saa” (MAP-lauluja, 185). Kun lauloimme yhdessä, äidilläni oli kyyneleet silmissään. Kaikki olivat liikuttuneita.

Tämä kokemus pehmitti vanhempieni sydämen, ja vuosi ja kahdeksan kuukautta sen jälkeen, kun olin ensi kertaa tavannut lähetyssaarnaajat, minut kastettiin. Palvelin myöhemmin lähetystyössä Utahissa, ja minulla on ollut monia suurenmoisia mahdollisuuksia kirkossa.

Rakkautta ja kertomista

Oletko koskaan pysähtynyt miettimään, kuinka Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on siunannut elämääsi? Kun teet niin, täytyt rakkaudella Jumalaa kohtaan ja opit paremmin ymmärtämään, että Hän rakastaa sinua niin paljon, että Hän lähetti ainosyntyisen ja kallisarvoisen Poikansa Jeesuksen Kristuksen maailmaan vahvistamaan ja kohottamaan sinua, kun tulet Hänen luokseen.

Kun tunnet tätä rakkautta, toivon, että reagoit siihen avaamalla sydämesi rakkaillesi ja muille ja kertomalla siitä, minkä tiedät olevan totta. Elämääni on siunattu niiden ystävien ansiosta, jotka ovat kääntyneet puoleeni ja kertoneet minulle rakkaudestaan Vapahtajaa ja Hänen evankeliumiaan kohtaan. Minua on siunattu myös, kun olen edelleen vahvistanut todistustani rukoilemalla, tutkimalla Jeesuksen Kristuksen elämää ja opetuksia sekä tekemällä valinnan olla Hänen opetuslapsensa. Sinä voit tehdä samoin!

Kun pyrit muistamaan lupaukset, jotka annoit, kun sinut kastettiin ja sait Pyhän Hengen lahjan, Jumala on luvannut sinulle, että Pyhä Henki ”osoittaa [sinulle] kaiken, mitä [sinun] tulee tehdä” (2. Nefi 32:5). Usko Hänen lupaukseensa. Sinua voidaan ohjata oikeaan suuntaan kaikessa, mitä teet ja sanot. Voit olla ystävällinen ja kutsua muita kuulemaan todistuksesi. Tiedän, että tämä voi tehdä sinut onnellisemmaksi kuin mikään muu voisi koskaan tehdä.

Tulosta