Nuorten voimaksi
Kummassa kaupungissa asut?
Kesäkuu 2024


”Kummassa kaupungissa asut?”, Nuorten voimaksi, kesäkuu 2024.

Tule ja seuraa minua

Alma 57

Kummassa kaupungissa asut?

Alma osoittaa meille, että olimmepa hengellisesti missä tahansa, Herra antaa meille tarvitsemiamme sanomia.

Kuva
Kaupunkikuva

Kuvitus Albert Espí

Yli kahdeksan vuoden ajan profeetta Almalla oli kaksi työtä: ylipappi ja ylituomari. Mutta kun hän näki, että monista kirkon jäsenistä oli tullut jumalattomia, hän luopui asemastaan ylituomarina, jotta voisi käyttää enemmän aikaa saarnaten kansalle.

Ensimmäinen kaupunki, jossa hän saarnasi, oli Sarahemla (ks. Alma 5). Toinen oli Gideon (ks. Alma 7).

Hänen sanomissaan näissä kahdessa kaupungissa oli yhtäläisyyksiä, mutta niissä oli myös suuria eroja.

Sarahemlan kansan oli herättävä huomaamaan, kuinka kauas he olivat hengellisesti langenneet ja kuinka kipeästi heidän oli tehtävä parannus. Mutta Gideonin kansa oli hengellisesti valmis toisenlaiseen sanomaan.

Voimme oppia näistä erilaisista sanomista, joita Alma opetti näiden kahden kaupungin asukkaille. Tässä on muutamia näiden sanomien yhteisiä teemoja ja eri tapoja, joilla hän opetti niitä.

Muista

Sarahemla: Alma kannusti kansaa katsomaan menneeseen ja muistamaan isiensä vankeuden ja Jumalan armon ja pitkämielisyyden heitä kohtaan (ks. Alma 5:6). Hän puhui erityisesti kuningas Nooan jumalattomasta vaikutuksesta heihin, siitä, kuinka se oli johtanut heidät vankeuteen ja kuinka Herra oli ihmeellisellä tavalla vapauttanut heidät, kun he olivat tehneet parannuksen. Lisäksi hän pyysi heitä ajattelemaan omia aiempia hengellisiä kokemuksiaan ja miettimään, voivatko he tuntea samoin nyt (ks. Alma 5:26). Hän pyysi heitä tämä mielessään katsomaan tulevaan ja kuvittelemaan sitä, kun he seisoisivat Herran tuomittavina (ks. Alma 5:15–24).

Gideon: Alma kannusti kansaa katsomaan tulevaan ja muistamaan lupauksen iankaikkisesta elämästä niille, jotka tekevät parannuksen, menevät kasteelle, solmivat liiton Jumalan kanssa ja pitävät Jumalan käskyt (ks. Alma 7:16).

Tee parannus

Sarahemla: Ihmiset saivat kuulla Almalta kovaa puhetta siitä, että heidän oli tehtävä parannus. Esimerkiksi: ”Aivan niin, voi teitä kaikkia pahuuden tekijöitä; tehkää parannus, tehkää parannus, sillä Herra Jumala on näin puhunut!” (Alma 5:32.) Hän saarnasi heille pitkään heidän nimenomaisista synneistään ja niiden seurauksista.

Gideon: Ihmiset eivät olleet samassa syntisessä tilassa kuin Sarahemlan kansa. Alma opetti heitä tekemään parannusta keinona osoittaa uskoa Vapahtajaan, saada Hänen voimaansa, valmistautua Hänen tulemiseensa ja valmistautua tekemään liittoja (ks. Alma 7:9–16).

Käänny Vapahtajan puoleen

Sarahemla: Alma opetti Jeesuksen Kristuksen olevan ”hyvä paimen [joka] kutsuu teitä – – omassa nimessään” (Alma 5:38). Hän opetti myös, että Jeesus Kristus ”tulee ottamaan pois maailman synnit, eli jokaisen ihmisen synnit, joka uskoo lujasti hänen nimeensä” (Alma 5:48).

Gideon: Alma keskittyi yhteen asiaan, joka on tärkeämpi kuin mikään muu: Vapahtajaan Jeesukseen Kristukseen ja Hänen tehtäväänsä lunastaa ihmiskunta (ks. Alma 7:7).

Alma opetti, mitä monia asioita Vapahtaja kärsisi meidän puolestamme: ”kipuja ja ahdinkoja ja koetuksia”, sairauksia, kuoleman, heikkouksia (ks. Alma 7:11–12). Ja Alma opetti, miksi Vapahtaja kärsisi nämä asiat: ”jotta hänen sisimpänsä täyttyisi armolla, lihan mukaisesti, jotta hän osaisi lihan mukaisesti auttaa kansaansa sen heikkouksien mukaisesti” ja ”voidakseen ottaa päällensä kansansa synnit, voidakseen pyyhkiä pois sen rikkomukset” (Alma 7:12–13).

Tämä on kallisarvoinen opetus. Vapahtaja kärsi niin monia asioita, jotta Hän voisi tuntea täydellistä myötätuntoa meitä kohtaan ja osaisi auttaa meitä.

Kuva
Kaupunkikuva

Me voimme kokea iloa

Me voimme samastaa Alman saarnat Sarahemlassa ja Gideonissa itseemme. Esimerkiksi:

  • Saatamme tarvita erilaisia sanomia eri elämäntilanteissa.

  • Olimmepa hengellisesti missä tahansa nykyään, me voimme aina päästä lähemmäksi Vapahtajaa, tehdä parannusta ja kokea iloa.

  • Jos olemme hengellisesti valmistautuneita, me voimme vastaanottaa enemmän Jumalan sanaa, kuten kallisarvoisia totuuksia, jotka auttavat meitä pääsemään lähemmäksi Vapahtajaa.

Lopulta Alma tunsi iloa molempien ihmisryhmien kanssa. Sarahemlassa ”[kärsittyään] paljon ahdistusta ja murhetta” (Alma 7:5) hän tunsi iloa, koska he tekivät parannuksen. Gideonissa hän tunsi iloa, koska hän tiesi, että heillä oli jo suuri usko sanoihin, joita hän oli opettanut heille Vapahtajasta (ks. Alma 7:17), ja koska he osoittivat suurta tarkkuutta ja varteen ottamista hänen sanoilleen (ks. Alma 7:26).

Kun Herran palvelijat seuraavan kerran puhuvat sinulle, voisit miettiä, millaista sanomaa tarvitset ja millaisen olet valmis vastaanottamaan.

Viite

  1. Muuten, kun enkeli ensimmäisen kerran ilmestyi Almalle ja Moosian pojille saadakseen heidät tekemään parannuksen, hän kehotti heitä muistamaan juuri tämän asian (ks. Moosia 27:16).

Tulosta