Nuorten voimaksi
Kun pahoja asioita tapahtuu hyville ihmisille
Kesäkuu 2024


”Kun pahoja asioita tapahtuu hyville ihmisille”, Nuorten voimaksi, kesäkuu 2024.

Tule ja seuraa minua

Alma 8–14

Kun pahoja asioita tapahtuu hyville ihmisille

Onko elämässäsi tapahtunut viime aikoina jotakin vaikeaa? Jos näin on, olet hyvässä seurassa.

Kuva
Nuori mies kävelemässä sateessa

Kuvitus Camila Grey

Kahta vankia kohdeltiin Mormonin kirjassa niin kauhealla tavalla, että kohtelun perusteella voisi kuvitella, että he olivat mitä pahimpia rikollisia.

Nämä vangit sidottiin. Vankilassa vartijat pieksivät heitä päivittäin. Aivan kuin siinä ei olisi ollut tarpeeksi, heiltä myös riisuttiin vaatteet eikä heille annettu ruokaa tai vettä. Mikä oli heidän rikoksensa?

Alma ja Amulek olivat yksinkertaisesti yrittäneet saarnata evankeliumia (kuten opit tässä kuussa Tule ja seuraa minua -aineistossa, kun tutkit lukuja Alma 8–14).

Jumalaan luottaminen

Pyhät kirjoitukset ovat täynnä esimerkkejä siitä, että hyville ihmisille tapahtuu pahoja asioita. Niin on tietenkin nykyajan elämässäkin. Luultavasti tunnet ja rakastat ihmisiä, jotka sopivat tuohon samaan kuvaukseen.

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista esitti sen kerran näin:

”Jokaista sairasta kohti, joka parantuu heti hänen odottaessaan Betesdan altaaseen pääsyä, on joku muu, joka viettää 40 vuotta autiomaassa odottaen pääsyä luvattuun maahan. Jokaista nefiä ja lehiä kohti, joita heidän uskonsa vuoksi varjellaan jumalallisesti heitä ympäröivillä tulenlieskoilla, meillä on yksi abinadi, joka uskonsa vuoksi poltetaan roviolla tulenlieskojen keskellä. – –

Asian ydin? Asian ydin on se, että usko merkitsee luottamista Jumalaan hyvinä aikoina ja huonoina, vaikka siihen sisältyisikin jonkin verran kärsimystä, kunnes näemme Hänen käsivartensa ilmoittamisen meidän hyväksemme.”

Joskus meidän on vain sinniteltävä vähän pidempään!

Vaa’at tasapainoon

Tässä nimenomaisessa pyhien kirjoitusten kertomuksessa asiat sujuivat Alman ja Amulekin kohdalla lopulta ihmeellisellä tavalla. He saivat voimaa katkaista kahleensa ja pääsivät hengissä pakoon, kun vankila sortui maahan ja tuhosi heidän vartijansa (ks. Alma 14:26–29).

Mutta vain muutamia lukuja aiemmin kerrotaan vanhurskaasta johtajasta Gideonista, jonka kimppuun hyökättiin ja joka surmattiin uskon puolustamisen vuoksi (ks. Alma 1:7–9). Miksi niin erilaiset lopputulokset? No, todellisuudessa me vain emme tiedä.

”Kaikkea epäoikeudenmukaisuutta ei voi selittää. Selittämätön epäoikeudenmukaisuus on raivostuttavaa”, vanhin Dale G. Renlund kahdentoista apostolin koorumista on opettanut. Silti aina on toivoa! Vanhin Renlund lisää: ”Jeesus Kristus on voittanut maailman ja kantanut kaiken epäoikeudenmukaisuuden. Hänen avullaan me voimme saada rauhan tässä maailmassa ja pysyä rohkeina. Jos me sallimme, Jeesus Kristus pyhittää epäoikeudenmukaisuuden meidän hyväksemme.”

Olipa tilanteemme millainen tahansa, Jeesus Kristus on voima – ja rauhan lähde – meille kaikille.

Tulosta