Til styrke for ungdom
Hvilken by bor du i?
Juni 2024


“Hvilken by bor du i?”, Til styrke for ungdom, juni 2024.

Kom, følg med meg

Alma 5; 7

Hvilken by bor du i?

Alma viser oss at uansett hvor vi er åndelig, gir Herren oss budskapene vi trenger.

Bilde
bybilde

Illustrasjoner: Albert Espi

I mer enn åtte år hadde profeten Alma to jobber– høyprest og overdommer. Men da han så at mange medlemmer av Kirken hadde blitt ugudelige, sa han opp stillingen sin som overdommer, slik at han kunne bruke mer tid på å forkynne for folket.

Den første byen han forkynte i, var Zarahemla (se Alma 5). Den andre var Gideon (se Alma 7).

Hans budskap i disse to byene hadde noen likheter, men de hadde også store forskjeller.

Zarahemlas folk måtte våkne opp for å finne ut hvor langt de hadde falt åndelig og hvor sårt de trengte å omvende seg. Men Gideons folk var åndelig forberedt på et annet slags budskap.

Vi kan lære av de forskjellige budskapene Alma underviste folket i disse to byene. Her er noen temaer disse budskapene hadde til felles, og de forskjellige måtene han underviste dem på.

Huske

Zarahemla: Alma oppfordret folket til å se tilbake og huske “deres fedres fangenskap [og Guds] barmhjertighet og langmodighet mot dem” (Alma 5:6). Spesielt snakket han om kong Noahs ugudelige innflytelse på dem, hvordan den hadde ført til deres trelldom, og hvordan Herren på mirakuløst vis hadde befridd dem etter at de hadde omvendt seg. I tillegg ba han dem tenke på sine egne tidligere åndelige opplevelser og overveie om de kunne føle det samme nå (se Alma 5:26). Med dette minnet ba han dem se fremover og forestille seg når de ville stå for å bli dømt av Herren (se Alma 5:15–24).

Gideon: Alma oppfordret folket til å se fremover og huske løftet om evig liv til dem som omvender seg, blir døpt, inngår en pakt med Gud og holder Guds bud (se Alma 7:16).

Omvende seg

Zarahemla: Folket fikk noen tøffe sannheter fra Alma om deres behov for å omvende seg. For eksempel: “Ve alle dere som begår synd, omvend dere, omvend dere, for Gud Herren har talt det!” (Alma 5:32). Han forkynte lenge for dem om deres konkrete synder og konsekvensene av dem.

Gideon: De var ikke i samme syndige tilstand som Zarahemlas folk. Alma lærte dem å omvende seg som en måte å vise tro på Frelseren på, motta hans kraft, forberede seg til hans komme og forberede seg til å inngå pakter (se Alma 7:9–16).

Vende seg til Frelseren

Zarahemla: Alma underviste om Jesus Kristus som “den gode hyrde [som] kaller … på dere med sitt eget navn” (Alma 5:38). Han underviste også om Jesu Kristi komme “for å ta bort verdens synder, ja, syndene til enhver som standhaftig tror på hans navn” (Alma 5:48).

Gideon: Alma fokuserte på “én ting som er viktigere” enn noe annet: Frelseren Jesus Kristus og hans oppgave å forløse menneskeheten (Alma 7:7).

Alma underviste om de mange tingene Frelseren ville lide for oss: “smerter og lidelser og fristelser”, “sykdommer”, “død”, “skrøpeligheter” (Alma 7:11–12). Og Alma forklarte hvorfor Frelseren ville lide disse ting: “så hans indre kan fylles med barmhjertighet i kjødet, så han i kjødet kan vite hvordan han skal hjelpe [eller gi lindring til] sitt folk i forhold til deres skrøpeligheter” og “så han kan påta seg sitt folks synder, og kan slette ut deres overtredelser” (Alma 7:12–13).

Dette er en dyrebar læresetning. Frelseren led så mange ting så han kunne ha fullkommen medlidenhet med oss og vite hvordan han kunne hjelpe oss.

Bilde
bybilde

Vi kan ha glede

Vi kan knytte Almas forkynnelse i Zarahemla og Gideon til oss selv. For eksempel:

  • Vi trenger kanskje å høre forskjellige budskap i forskjellige omstendigheter i vårt liv.

  • Uansett hvor vi er åndelig i dag, kan vi alltid komme nærmere Frelseren, omvende oss og finne glede.

  • Hvis vi er åndelig forberedt, kan vi motta mer av Guds ord, inkludert dyrebare sannheter som hjelper oss å komme nærmere Frelseren.

Til slutt opplevde Alma glede i begge folkegrupper. I Zarahemla, “etter [å ha] gjennomgått mange plager og lidd stor sorg” (Alma 7:5), følte han glede fordi de omvendte seg. I Gideon følte han glede fordi han visste at de allerede hadde stor tro på ordene han hadde undervist dem om Frelseren (se Alma 7:17) og ga “overmåte stor flid og oppmerksomhet” til hans ord (Alma 7:26).

Neste gang Herrens tjenere skal tale til deg, kan du tenke på hva slags budskap du trenger og er klar til å motta.

Note

  1. Forresten, da engelen først viste seg for Alma og Mosiahs sønner for å få dem til å omvende seg, var det nettopp dette han ba dem om å huske (se Mosiah 27:16).

Skriv ut