Til styrke for ungdom
Når vonde ting skjer med gode mennesker
Juni 2024


“Når vonde ting skjer med gode mennesker”, Til styrke for ungdom, juni 2024.

Kom, følg med meg

Alma 8–14

Når vonde ting skjer med gode mennesker.

Har det skjedd noe vanskelig i livet ditt i det siste? I så fall er du i godt selskap.

Bilde
ung mann som går i regnet

Illustrasjon: Camila Grey

To fanger i Mormons bok ble behandlet så forferdelig at du kanskje tenker – basert på denne behandlingen – at de var den aller verste typen kriminelle.

Disse fangene var bundet. De ble slått hver dag av fangevokterne sine. Som om ikke det var nok, ble de til og med kledd av klærne og fratatt mat eller vann. Hva var deres forbrytelse?

Alma og Amulek hadde ganske enkelt prøvd å forkynne evangeliet (som du lærer denne måneden i Kom, følg med meg, i ditt studium av Alma 8–14).

Stole på Gud

Skriftene er fulle av eksempler på vonde ting som skjer med gode mennesker. Sånn er det selvfølgelig også i vår tid. Du kjenner sikkert, og er glad i mennesker som vil passe til den samme beskrivelsen.

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum sa det slik en gang:

“For hver skrøpelige mann som helbredes umiddelbart mens han venter på å gå ut i Bethesda-dammen, vil en annen tilbringe 40 år i ørkenen mens han venter på å komme inn i det lovede land. For hver Nephi og Lehi som blir guddommelig beskyttet av en omsluttende lue av ild på grunn av sin tro, har vi en Abinadi som blir brent på et bål for sin …

“Poenget? Poenget er at tro betyr å stole på Gud i gode og dårlige tider, selv om det innebærer en viss lidelse til vi ser hans arm blottet på våre vegne.”

Noen ganger må vi bare holde ut litt lenger!

Balansere vekten

I denne spesielle beretningen fra Skriftene endte det med at ting ordnet seg på mirakuløst vis for Alma og Amulek. De ble styrket til å bryte sine bånd og flyktet i live da fengselet falt til jorden og drepte fangevokterne (se Alma 14:26–29).

Men bare noen få kapitler tidligere leser vi om en rettferdig leder, Gideon, som ble angrepet og drept for å forsvare troen (se Alma 1:7-9). Hvorfor så forskjellige resultater? Sannheten er at vi ikke vet det.

“Noe urettferdighet kan ikke forklares, uforklarlig urettferdighet kan gjøre oss rasende,” sa eldste Dale G. Renlund i De tolv apostlers quorum. Likevel finnes det alltid håp! Eldste Renlund la til: “Jesus Kristus overvant verden og ‘absorberte’ all urettferdighet. På grunn av ham, kan vi ha fred i denne verden og være ved godt mot. Hvis vi lar ham, vil Jesus Kristus hellige urettferdigheten til vårt gavn.”

Uansett hvilken situasjon vi befinner oss i, er Jesus Kristus styrken – og kilden til fred – for oss alle.

Skriv ut