Vägledning för de unga
Barmhärtighetens plan
Augusti 2024


Kom och följ mig

Alma 39–42

Barmhärtighetens plan

Vår himmelske Faders frälsningsplan

Vår himmelske Faders plan sätter allt i perspektiv, särskilt vårt behov av att vända oss till honom och vår Frälsare – för att göra bättre och bli bättre.

Bild
frälsningsplanen

Illustrationer: Sarah Keele

Vår himmelske Fader har en plan. Den här planen kallas ofta frälsningsplanen eftersom den handlar om att frälsa oss – det vill säga att övervinna det som hindrar oss från att återvända till vår himmelske Fader. Den kallas också ibland lycksalighetsplanen eftersom dess syfte är att hjälpa oss bli mer som vår himmelske Fader så att vi kan få glädjens fullhet.

Att förstå vår himmelske Faders plan kan ge oss ett evigt perspektiv som kan hjälpa oss att omvända oss och göra bättre val. Mormons bok ger oss ett bra exempel på den här sanningen i berättelsen om Almas son Corianton.

Men först, här är en grundläggande översikt över vår himmelske Faders plan.

Vår himmelske Faders plan

Innan det här livet

Andar: Vi är alla andesöner och andedöttrar till himmelska föräldrar. Gud känner och älskar var och en av oss.

Planen: Vår himmelske Fader har gett oss en plan för vår lycka och utveckling. Den planen presenterades för oss alla.

Jesus Kristus: Jesus Kristus har en central roll i planen och utvaldes att vara vår Frälsare från begynnelsen.

Handlingsfrihet: Vi valde att acceptera vår himmelske Faders plan.

Skapelsen: Under vår himmelske Faders ledning skapade Jesus Kristus jorden för oss att bo på.

Under det här livet

Jordelivet: Våra andar bor nu i fysiska kroppar. I det här livet får vi erfarenhet, vi lär oss och vi växer.

Handlingsfrihet: Alla människor föds med Kristi ljus – det vill säga samvetet eller en grundläggande känsla av rätt och fel. Vår himmelske Fader har också gett alla människor förmågan att handla av sig själva och välja gott eller ont.

Synd och död: Var och en av oss syndar och vi kommer alla att dö.

Jesus Kristus: Eftersom vår himmelske Fader älskar oss sände han Jesus Kristus, sin Son, för att återlösa oss från synd och död. Jesus Kristus led för våra synder, dog och uppstod. Tack vare honom kommer vi att uppstå. Tack vare honom kan vi omvända oss och få förlåtelse för våra synder.

Jesu Kristi evangelium: Vår himmelske Fader uppenbarar sin plan för profeter. De undervisar om Jesu Kristi evangelium. Det omfattar tro på Jesus Kristus, omvändelse, dop, att ta emot den Helige Andens gåva och hålla ut till änden.

Efter det här livet

Andevärlden: När vi dör fortsätter våra andar att leva. Andevärlden innefattar ett paradistillstånd (frid och vila för de rättfärdiga) och andefängelset.

Handlingsfrihet: Jesu Kristi evangelium predikas i andevärlden så att alla får möjlighet att välja att ta emot det.

Uppståndelsen: Tack vare Jesus Kristus kommer alla att återuppstå. Anden och kroppen återförenas och vi kommer alla att leva för evigt i en fullkomnad, uppstånden kropp.

Domen: Alla förs till Guds närhet för att dömas. Jesus Kristus är vår domare.

Härlighetsriken: Med ytterst få undantag kommer alla Guds barn att ärva ett härlighetsrike. Dessa tre riken kallas de celestiala, terrestriala och telestiala rikena. Om vi är trofasta kan vi återvända för att leva i Guds närhet i det celestiala riket och ta emot glädjens fullhet.

Kraften i att förstå planen: Coriantons berättelse

Profeten Alma gav oss ett exempel på hur en bättre förståelse av frälsningsplanen hjälper oss att omfamna Guds väg till lycka: omvändelsens väg (se Alma 39–42).

Almas son Corianton hade kallats att följa med sin far för att predika för zoramiterna. Men Corianton hade inte alltid uppfört sig som han borde. Han hade inte lyssnat så bra på sin far. Han hade varit olydig. Han hade varit högmodig och skrytsam. Och han hade gett efter för frestelser och begått allvarlig sexuell synd.

Alma hade några uppriktiga ord till Corianton om hur allvarliga hans synder var och hur hans beteende hade skadat deras ansträngningar att få zoramiterna att omvända sig. Men mest av allt undervisade Alma sin son om frälsningsplanen.

Corianton hade några frågor som bekymrade honom om evangeliet. En del av hans missförstånd hade fått honom att rättfärdiga sig själv i sina synder. Alma tog sig tid att besvara sin sons frågor genom att förklara frälsningsplanen.

Corianton undrade över:

  • Profetia. Varför var Jesu Kristi ankomst känd så långt innan den hände? Alma sa att det var nödvändigt att planen tillkännagavs i förväg och att Gud kunde sända änglar att förkunna den när som helst – före eller efter Kristi ankomst. (Se Alma 39:15–19.)

  • Uppståndelse. När skulle människor uppstå? Vad finns mellan död och uppståndelse? Alma förklarade för honom att människor skulle börja uppstå efter Jesu Kristi uppståndelse. Alma lärde också att mellan döden och uppståndelsen skulle de rättfärdigas andar gå till ett tillstånd av frid och vila som han kallade paradiset. De ogudaktigas andar skulle gå till en plats av mörker och pina. (Se Alma 40:1–15.)

  • Omvändelse. Varför behöver vi omvända oss om allas ande och kropp återställs genom uppståndelsen? Alma förklarade för honom att alla människor kommer att uppstå och dömas efter sina gärningar. Om de gjorde gott och önskade gott och omvände sig från sina synder, återställs de till lycka. Om de gjorde ont och önskade det onda kan de inte återställas till samma tillstånd av lycka, eftersom de inte valde det i det här livet. (Se Alma 41:1–15.)

  • Rättvisa och barmhärtighet. Hur är det rättvist av Gud att straffa människor för deras synder? Alma förklarade att människor är avskurna från Guds närhet på grund av fysisk död och deras synder. Och de skulle vara avskurna för alltid utan Jesus Kristus. Han åstadkom uppståndelsen och övervann den fysiska döden. Han sonade också för alla våra synder. Men hans försonande barmhärtighet kan inte omintetgöra rättvisan, så barmhärtigheten ges endast till dem som omvänder sig. Omvändelse är det villkor han har fastställt för att vi ska kunna ta emot den barmhärtighet som är tillgänglig för oss tack vare hans försoningsoffer. (Se Alma 42:1–28.)

Så vad hände med Corianton?

Han kallades återigen att predika. Det verkar som om han lyssnade på sin fars ord om frälsningsplanen. Han omvände sig och försökte leva ett rättfärdigt liv (se Alma 63:2).

Hur är det med oss?

När vi behöver omvända oss (vilket – om vi ska vara ärliga – är varje dag) kan vi tänka på frälsningsplanen och studera den. Alma kallade den ”barmhärtighetens plan” (Alma 42:15). Jesu Kristi försoning för våra synder erbjuder oss denna barmhärtighet – när vi omvänder oss. Så vi kanske kan se planen som ”omvändelseplanen”.

Vår himmelske Fader vill att vi ska återvända till honom, bli mer som han och ta emot glädjens fullhet som han har gjort. Det är vad hans plan handlar om. Vi valde att acceptera den här planen innan vi föddes. Vi kan uppfylla den planen nu genom att tro på Jesus Kristus, omvända oss och ingå och hålla förbund.

Skriv ut