Vägledning för de unga
Förbered dig för dina andliga strider
Augusti 2024


Kom och följ mig

Alma 44–48

Förbered dig för dina andliga strider

Liksom överbefälhavare Moroni kan du få gudomlig hjälp och kraft för de utmaningar du möter i livet.

Bild
Överbefälhavare Moroni med frihetsbaneret

Illustrationer: Rose Datoc Dall

När jag först läste Mormons bok fascinerades jag av den tro, uppfinningsrikedom och taktik som överbefälhavare Moroni använde. Han blev ledare för alla nephitiska härar när han bara var 25 år! Han var vis, stark och helt hängiven sitt folks frihet och välfärd (se Alma 48:11–12).

I stället för att berömma sig själv för sin militära framgång sa Moroni till en besegrad fiendeledare:

”Herren … har överlämnat er i våra händer … tack vare vår religion och vår tro på Kristus.” Moroni sa också: ”Gud stöder och bevarar och beskyddar oss så länge vi är trofasta mot honom och vår tro och vår religion” (Alma 44:3, 4).

Med tiden har jag insett att Moronis exempel kan hjälpa oss möta utmaningarna i vårt nutida liv. Du kommer att utkämpa några andliga strider i din ungdom. När du utövar tro på Jesus Kristus välsignar han dig med sin kraft. Han hjälper dig förbereda dig för och vinna dessa strider. Men för att han ska kunna göra det behöver du förstå ditt syfte, planera för framgång och förbereda dig för de andliga strider du kommer att möta, precis som Moroni gjorde med de verkliga striderna i sitt liv. När du gör det stöder och bevarar din himmelske Fader och Jesus Kristus dig.

Förstå ditt syfte

Moroni påminde gång på gång folket om vilka de var (arvtagare till Abrahams förbund), vems de var (älskade barn till Gud) och för vilken sak de kämpade (familj, tro och frihet från förtryck och träldom).

När några nephiter försökte tillskansa sig makt för egen vinning rev Moroni sönder sin mantel och skrev på en bit: ”Till minne av vår Gud och vår religion och frihet och vår fred, våra hustrur och våra barn” (Alma 46:12). Han fäste den här flaggan, som han kallade ”frihetsbaneret” (Alma 46:13), på änden av en stång och använde den för att påminna folket om vad striden handlade om och för att samla dem kring saken. Vi behöver också bli påminda om vad kampen handlar om.

Äldste Neal A. Maxwell (1926–2004), tidigare medlem i de tolv apostlarnas kvorum, påminde mig om det. År 2004 besökte jag honom i hans sjukhusrum kort innan han dog. Han var så snäll mot alla som besökte eller hjälpte honom. Sköterskor gick in i hans rum och kom ut gråtande.

”Äldste Maxwell, det här är verkligen svårt”, sa jag.

”Å Dale”, skrockade han. ”Vi är eviga varelser som lever i en jordisk värld. Vi är utanför vårt element, som fisken ur vattnet. Det är först när vi har ett evigt perspektiv som något av det här låter vettigt.”

Förlora aldrig ur sikte din gudomliga natur och eviga bestämmelse. I livets andliga strider ”kämpar [du] inte mot kött och blod, utan mot … härskarna här i mörkret och mot ondskans andemakter” (Efesierbrevet 6:12). När du korrekt förstår din himmelske Faders plan för dig blir du motiverad att fortsätta kämpa för din eviga frälsning och för din frihet från andlig fångenskap.

Skapa strategier för framgång

Under många strider gjorde Moroni strategiskt upp planer för att lyckas. Han använde effektivt sina resurser för att upptäcka sina fienders aktiviteter och avsikter och för att befästa och skydda städerna. Han sökte vägledning från profeten Alma och använde den när han närmade sig striden. Moroni nöjde sig aldrig med tidigare segrar. Han förbättrade ständigt sina strategier. Detta hjälpte hans härar att vinna seger över sina fiender.

Bild
överbefälhavare Moroni ber med frihetsbaneret

Du kan använda liknande metoder i andliga strider. Satan försöker distrahera dig från ditt syfte. Om du ger efter för även små frestelser ”förgiftas du gradvis” (se Alma 47:18), en mycket effektiv strategi som används av ogudaktighetens krafter och som kan leda till andligt dödliga resultat. När du ställs inför frestelser, fråga dig själv:

  • ”Hur står sig den här handlingen mot Guds uppenbarade ord?”

  • ”Vilka är följderna av den här handlingen?”

  • ”Hjälper den här handlingen mig att uppfylla mitt syfte på jorden?”

Du kan stärka dig mot Satans frestelser genom att följa vägledningen från vår nutida profet. Att göra det hjälper dig att ha ett evigt perspektiv. När du planerar för hur du ska möta frestelser hjälper det dig att göra mer korrekta val. Förplanerade strategier hjälper dig att försvara dig mot distraktioner från ditt eviga syfte.

Teknik kan till exempel vara ett tveeggat svärd, både användbar och skadlig, beroende på hur vi använder den. Resurserna ”Taking Charge of Technology” [Ta kontroll över tekniken] och Vägledning för de unga: En guide för att göra val kan hjälpa dig att göra kloka val när det gäller dina enheter. De påminner dig om ditt syfte, pekar på Jesus Kristus och hjälper dig att bjuda in den Helige Anden i ditt liv. Genom att planera hur, när och var du använder enheterna kan du stärkas mot Satans distraktioner.

Förbered dig nu

Moroni förberedde sig för kommande strider genom att ge sitt folk bröstplåtar, sköldar, hjälmar och tjocka kläder. Han omringade också städer med befästningar och kastade upp jordvallar runt omkring dem.

För dagens andliga strider förbereder du dig genom att hålla Guds bud. Du ägnar dig åt personlig bön, fasta och skriftstudier. Du handlar i tro och följer den andliga vägledning du får. Du stärker din familj. Du går i kyrkan och förbereder dig samvetsgrant för och tar värdigt del av sakramentet. När du går framåt i evangeliet kommer du att ingå och hålla förbund med Gud som för in Jesu Kristi kraft i ditt liv.

När du gör de här sakerna inser du att du inte utkämpar dina strider ensam. Frälsaren blir mer verklig för dig, precis som han var verklig för Moroni. Han var fast i sin tro på Jesus Kristus och visste att han kunde lita på Frälsaren för att få vägledning och befrielse (se Alma 48:16). Du kan göra detsamma.

Bild
Jesus Kristus med bröd och fiskar

Se till din himmelske Fader och Jesus Kristus

Moroni tillskrev hela sitt folks lycka att de var trogna sin tro på Gud och sin religion. När du förstår ditt syfte, planerar för framgång och förbereder dig för andliga strider inser du att glädje kommer tack vare din himmelske Fader och hans plan och Jesus Kristus och hans försoning.

Liksom Moroni vet jag att vår himmelske Fader och Jesus Kristus ger den yttersta friheten från träldom – frihet från död och synd. De välsignar dig med deras gudomliga hjälp och kraft när du fäster blicken på dem i allt.

Slutnoter

  1. Se ”Taking Charge of Technology”, Evangeliebiblioteket med engelska som förvalt språk.

  2. Se Russell M. Nelson, generalkonferensen i oktober 2016 (Liahona, nov. 2016, s. 81–84).

Skriv ut