Vägledning för de unga
Prova själv!
Augusti 2024


Prova själv!

Hur kan du veta att profeternas och skrifternas ord är sanna och avsedda för dig?

Bild
ung kvinna som markerar jättelika skrifter med jättestor överstrykningspenna

Illustration: Emily E. Jones

Vi får viktig vägledning från profeter och skrifterna. De välsignar våra liv och hjälper oss att vara vårt bästa jag. Det är viktigt att du själv får veta att det de undervisar om är sant.

Hur gör du det?

Alma lärde att vi kan ”pröva … [ordet] och utöva en smula tro” (Alma 32:27). Experiment utförs hela tiden och ger oss ett sätt att utforska världen omkring oss på. De kan också hjälpa oss att hitta svar på andliga frågor och stärka vår tro.

Här är ett andligt experiment du kan pröva!

Hitta Frälsaren i skrifterna

För flera år sedan uppmanade president Russell M. Nelson kyrkans unga vuxna att ”stärka sitt vittnesbörd” och ”lära sig allt de kan om Jesus Kristus”. Han bad dem att ägna lite tid varje vecka åt att ”studera allt Jesus sa och gjorde som nedtecknats i standardverken” med hjälp av citaten från skrifterna under rubriken Jesus Kristus i Handledning för skriftstudier.

Vid det laget hade president Nelson redan ”läst och strukit under varje vers om Jesus Kristus i huvudrubriken och i 57 andra relaterade poster i Topical Guide.” Han studerade över 2 200 skriftställen! Det tog honom sex veckor att utföra uppgiften. När president Nelsons fru Wendy frågade honom vilken inverkan det hade på honom att studera alla de här skriftställena, sa han: ”Jag är en ny människa!”

Vi bad några ungdomar att göra samma experiment att läsa så mycket de bara kunde om Frälsaren i skrifterna i en vecka. Sedan frågade vi dem vad de hade lärt sig. Det här är vad de sa.

Vad blev följden av det?

Bild
ung kvinna

”Jag kände Anden genom vittnesbörden och lärdomarna om Jesus Kristus. Jag älskar särskilt skriftställena om Kristus som vår herde. Han tar hand om oss. När jag läste om honom kände jag hur hans kärlek omgav mig. Jag lärde mig att vår Frälsare kände frestelser och fysiskt lidande, precis som vi gör. När vi strävar efter att bli som han är det okej att känna sig frestad och trött, för det gjorde också vår Frälsare, men det hindrade honom inte från att utföra sin Faders verk. Jag vill komma ihåg det när jag känner mig för utmattad för att läsa skrifterna. Jag vill följa Frälsarens undervisning eftersom jag älskar honom – inte bara göra det rutinmässigt. Jag vill att min livsstil ska visa att jag följer Kristus.

Eve S., 17 år, Alberta, Kanada

Bild
ung man

”Jag lärde mig att vi kan ställas inför stora utmaningar, men med Frälsarens hjälp kan vi göra allt och bli stärkta genom våra utmaningar. Frälsaren kan hjälpa oss att förbereda oss för problem vi kommer att ställas inför i framtiden. Att läsa skrifterna hjälpte mig förstå hur viktig vår Frälsare och hans försoning är i Guds plan. Dagliga skriftstudier får mig att känna mig älskad och påminner mig om att jag är viktig för Frälsaren. Genom att läsa skriftställen om Jesus Kristus fick jag vägledning till att göra bättre och ’tänka celestialt’. Jag ska be mina vänner att läsa Mormons bok tillsammans med mig så att vi kan berätta för varandra om vad vi lär oss.”

Ambher L., 17 år, Nueva Ecija, Filippinerna

Bild
ung kvinna

”När Jesus Kristus vandrade på jorden var han uppmärksam på människorna han välsignade och botade. När jag läste om och funderade över Frälsaren fick jag en stark känsla av frid. Jag kunde ta ett steg tillbaka från livets stress och oro och se saker och ting ur ett annat perspektiv. Med min nya kunskap om Frälsaren ska jag be för att finna de människor som Jesus vill att jag ska hjälpa och tjäna dem som han skulle göra.

Josh H., 16 år, Florida, USA

Skriv ut