Nuorten voimaksi
Onnellisuutta ykseydessä
Lokakuu 2024


Tule ja seuraa minua

4. Nefi

Onnellisuutta ykseydessä

Yksi luku Mormonin kirjassa osoittaa, kuinka voimme olla yhtä Jeesuksen Kristuksen ja Hänen evankeliuminsa avulla.

Kuva
Jeesus Kristus nefiläisten keskuudessa

He toivat pienet lapsensa, Walter Rane

Jeesuksen Kristuksen todellisina seuraajina me kaipaamme rauhaa epäsovun ja kiistojen maailmassa. Sen sijaan että eläisimme yhteisössä, joka on täynnä halveksuntaa ja kiistelyä, me pyrimme aktiivisesti rakentamaan yhteiskuntaa, jonka perustana ovat Jeesuksen Kristuksen opetukset. Hän on opettanut: ”Olkaa yhtä; ja ellette te ole yhtä, te ette ole minun” (OL 38:27). Ykseys on välttämätöntä Jeesuksen Kristuksen tosi kirkossa.

Kuinka me saavutamme ykseyden?

Yksi luku Mormonin kirjassa voi auttaa meitä. 4. Nefin kirjassa kerrotaan, kuinka ihmiset elivät sen jälkeen kun Vapahtaja oli käynyt heidän luonaan, opettanut heitä ja perustanut kirkkonsa heidän keskuuteensa. Se osoittaa, kuinka he saavuttivat onnellisen ja rauhallisen ykseyden, ja se antaa meille mallin, jota voimme noudattaa löytääksemme onnellisuutta ja saavuttaaksemme tämän saman ykseyden itse.

1. Kääntymys

Ensiksi, me opimme, että ”Jeesuksen opetuslapset olivat muodostaneet Kristuksen kirkon – –. Ja [ihmiset] tulivat heidän luoksensa ja tekivät todellisen parannuksen synneistään.” (4. Nefi 1:1.)

Kun saat tietoa Jeesuksesta Kristuksesta, Hänen evankeliumistaan ja Hänen kirkostaan, Pyhä Henki todistaa totuudesta sydämellesi. Sitten voit ottaa vastaan Vapahtajan kutsun uskoa Häneen ja seurata Häntä tekemällä parannuksen.

Tämä aloittaa matkasi kääntymykseen – pois itsekkäistä, synnillisistä haluista ja kohti Herraamme ja Vapahtajaamme Jeesusta Kristusta. Hän on uskomme perusta. Me yhdistymme Hänen ympärilleen. Kun katsomme Häneen jokaisessa ajatuksessa (ks. OL 6:36), Hänestä tulee yhdistävä voima elämässämme.

Kuva
Nuoria miehiä toimittamassa sakramenttia

2. Liitot

Ne, jotka tulivat kirkkoon ja tekivät parannuksen synneistään, ”kastettiin Jeesuksen nimeen, ja he saivat myös Pyhän Hengen” (4. Nefi 1:1). He solmivat liiton Herran kanssa.

Kun sinä solmit liittoja ja pidät ne, otat päällesi Herran nimen. Tämä liittosuhde antaa sinulle yhteisen päämäärän ja yhteisen identiteetin muiden kanssa, jotka ovat liittojen kautta sitoneet itsensä Herraan. Sitten Herra auttaa meitä liittämään sydämemme yhteen ”ykseydessä ja rakkaudessa [toisiamme] kohtaan” (Moosia 18:21).

3. Oikeudenmukaisuus ja yhdenvertaisuus

Opimme myös, ettei ”heidän keskuudessaan ollut mitään riitoja eikä kiistoja, ja jokainen kohteli oikeudenmukaisesti toinen toistaan.

Ja kaikki oli heille yhteistä heidän keskuudessaan; sen tähden ei ollut rikkaita eikä köyhiä, orjia eikä vapaita, vaan heidät kaikki oli tehty vapaiksi ja osallisiksi taivaallisesta lahjasta.” (4. Nefi 1:2–3.)

Herra haluaa meidän olevan reiluja ja oikeudenmukaisia. Kun kasvamme lähemmäksi Häntä, meillä ei ”ole halua vahingoittaa [toisiamme] vaan elää rauhassa ja kohdella jokaista sen mukaan kuin hän ansaitsee” (Moosia 4:13).

Jotta olisit yhtä Herran kansan kanssa, sinun täytyy paitsi kohdella muita yhdenvertaisesti myös todella pitää heitä yhdenvertaisina ja tuntea sydämessäsi, että kaikki ovat yhdenvertaisia – yhdenvertaisia Jumalan edessä, yhtä arvokkaita ja että kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet (ks. OL 38:24–25).

4. Kuuliaisuus

Kun Herra oli opettanut kansalle oppinsa, antanut heille käskyjä ja kutsunut palvelijoita siunaamaan heitä, ”he vaelsivat niiden käskyjen mukaan, jotka he olivat saaneet Herraltaan ja Jumalaltaan” (4. Nefi 1:12). Kuuliaisuus Herran ja Hänen palvelijoidensa opetuksille on välttämätöntä, jotta voi saavuttaa ykseyden.

Kuva
Nuoria naisia pyhine kirjoituksineen kirkossa

5. Kokoontuminen yhteen

4. Nefin kirjan kansa jatkoi ”paastoa ja rukoilemista ja [kokoontumista] usein yhteen sekä rukoilemaan että Herran sanaa kuulemaan” (4. Nefi 1:12).

Viikoittaiset jumalanpalvelukset ovat meille tärkeä mahdollisuus saada voimaa. Me paitsi nautimme sakramentin myös opimme, rukoilemme ja laulamme yhdessä sekä tuemme toisiamme. Myös muut kokoontumiset tuovat tunteen yhteenkuuluvuudesta, ystävyydestä ja yhteisestä tarkoituksesta.

6. Rakkaus

4. Nefin kirjassa kerrotaan, että todellinen ykseys saavutettiin ”Jumalan rakkauden tähden, joka asui ihmisten sydämessä” (4. Nefi 1:15).

Ensimmäinen ja suurin käsky on rakastaa Jumalaa – enemmän kuin ketään tai mitään. Kun opit rakastamaan Jumalaa ja Jeesusta Kristusta, siitä seuraa luonnostaan rakkaus perhettä ja lähimmäisiä kohtaan.

Suurin ilo, mitä tulet koskaan kokemaan, on se, kun olet täynnä rakkautta Jumalaa ja kaikkia Hänen lapsiaan kohtaan.

Aito rakkaus, Kristuksen puhdas rakkaus, on Jeesuksen Kristuksen todellisen seuraajan tärkein ominaisuus. Kun nöyrryt Jumalan edessä ja rukoilet koko sydämesi voimalla, Jumala suo sinulle rakkautta (ks. Moroni 7:48).

Kun pyrit siihen, että Jumalan rakkaus asuu sydämessäsi, ykseyden ihme tuntuu sinusta täysin luonnolliselta.

7. Jumalallinen identiteetti

Yksi merkki ykseydestä oli, ettei ”ollut lamanilaisia eikä mitään -laisia, vaan he olivat yhtä, Kristuksen lapsia ja Jumalan valtakunnan perillisiä” (4. Nefi 1:17).

Sen sijaan että ihmiset olisivat käyttäneet nimikkeitä, jotka kerran jakoivat heitä, he näkivät itsensä – ja kaikki – sen mukaan, mikä oli heidän suhteensa taivaalliseen Isään ja Jeesukseen Kristukseen. Me olemme kaikki Jumalan lapsia ja Jeesuksen Kristuksen opetuslapsia. Vaikka moninaisuus ja erilaisuus voivat olla hyviä ja merkittäviä, niin tärkeimmät identiteettimme ovat niitä, jotka liittyvät jumalalliseen alkuperäämme ja tarkoitukseemme.

Kuva
Nuoria

Olkaa yhtä

Me saatamme olla erilaisia kulttuurimme, politiikkamme, etnisyytemme, makumieltymystemme ja monien muiden asioiden suhteen. Mutta kun me yhdistymme Jeesuksessa Kristuksessa, sellaiset erilaisuudet haihtuvat merkitykseltään ja me pyrimme olemaan yhtä – jotta voimme olla Hänen.

Kun suhtaudumme vakavasti niihin ykseyden perustekijöihin, joita 4. Nefin kansalla oli, sanottakoon meistä, kuten heistäkin: ”Eikä totisesti voinut olla onnellisempaa kansaa kaikkien niiden kansojen joukossa, jotka Jumalan käsi oli luonut” (4. Nefi 1:16).

Tulosta