Nuorten voimaksi
Kertomista ja palvelemista
Lokakuu 2024


Nuorten kertomaa

Kertomista ja palvelemista

Teemme hyvää Ghanassa

Kuva
Nuoria miehiä

Joshua M. (vasemmalla)

Täällä Ghanassa saa kokemuksia hyvästä kulttuurista, hyvästä ruoasta ja mikä tärkeintä, hyvistä ystävyyssuhteista muiden ihmisten kanssa. Monet ystävistäni ovat Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseniä, ja paras ystäväni kastettiin vain muutama vuosi sitten. Hänestä on mukavaa vitsailla kanssani ja sanoa: ”Miksi et kehottanut minua liittymään kirkkoon aiemmin?” Ja hän on oikeassa! Siksi teen nykyään enemmän, jotta voin tuoda ihmisiä kirkkoon, auttaa heitä osallistumaan toimintoihin ja auttaa heitä näkemään, mistä tässä kaikessa on kyse.

Luokallani koulussa on vain kaksi muuta kirkon jäsentä. Se, mihin me uskomme, on joillekuille luokkatovereilleni kuin uusi maailma. He esittävät meille usein kysymyksiä evankeliumista, ja joihinkin on vaikea vastata. Ellemme tiedä vastausta johonkin kysymykseen, keskustelemme siitä yhdessä ja etsimme johdatusta kirkkomme johtohenkilöiltä. Kun tiedämme, kuinka vastata, kerromme luokkatovereillemme siitä, minkä tiedämme olevan totta. Olen jopa kutsunut muutamia heistä tulemaan ja katsomaan itse, kuinka me palvelemme Jumalaa, ja he ovat saaneet hyviä tuntemuksia sakramenttikokouksesta.

Olen myös oppinut, että mitä enemmän hyvää tekee, sitä lähempänä Pyhä Henki on. Autan usein ihmisiä kadulla, jos heillä on paljon kannettavaa. Näin äskettäin erään naisen kantavan tavaroita päänsä päällä. En tuntenut naista enkä tiennyt hänestä mitään, mutta menin hänen luokseen ja kysyin, voisinko auttaa. Hän otti apuni vastaan, joten kannoin joitakin hänen tavaroistaan.

Kun pääsimme hänen kotiinsa, sain tietää, että hän on leipuri. Siihen aikaan en ollut töissä ja tarvitsin keinon säästää hieman ylimääräistä rahaa. Hän ei tiennyt, että tarvitsin työtä. Yhtäkkiä hän sanoi minulle, että hän halusi jonkun auttavan häntä leipomaan leipää palkkaa vastaan. Hän tarjosi minulle työvuoroja, jotka sopivat täydellisesti kiireiseen aikatauluuni. En usko, että se oli sattumaa vaan siunaus Jumalalta muiden auttamisesta. Minulle tämä oli kuin taivaallinen Isä olisi sanonut: ”Poikani, minä näen sen hyvän, mitä olet tehnyt!”

Minä todistan, että Jeesus Kristus on keskipiste, ja Hän on polku. Meidän tulee palvella Häntä ja lähipiirissämme olevia.

Joshua M., 17, Greater Accra, Ghana

Pitää lukemisesta ja urheilemisesta, etenkin jalkapallosta.

Uudenvuoden siunaus Argentiinassa

Kuva
Nuori mies

Kutsuin erään ystävän uudenvuodenaaton juhlaan kirkolle. Hän ei ole Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäsen, mutta hänellä on siitä hyvä käsitys. Kun hän tuli paikalle, hän oli juovuksissa. Hän alkoi saada paniikkikohtausta ja kertoi minulle vaikeuksista, joita hänellä ja hänen perheellään oli. Tiesin, että minun piti auttaa häntä.

Vein hänet isäni luo. Kysyin isältä, antaisiko hän ystävälleni pappeuden siunauksen. Kerroin ystävälleni vähän siunauksista, ja hän sanoi haluavansa sellaisen. Siunauksen jälkeen hän lakkasi itkemästä ja jopa hymyili!

Tämän kokemuksen jälkeen hän esitti minulle kysymyksiä pappeudesta. Yhdessä erään toisen ystävän kanssa kerroin, kuinka evankeliumi on siunannut meitä ja perhettämme.

Tuntui hyvältä kertoa evankeliumista ystävälleni. Minun mielestäni Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi pyrkii olemaan Jeesuksen Kristuksen kaltainen ja tekemään sitä, mitä Hän teki, etenkin kun huomaamme jonkun käyvän läpi vaikeita aikoja.

José J., 14, Buenos Aires, Argentiina

Pitää pianonsoitosta, pyöräilemisestä, laulamisesta, ruoanlaitosta, kuvataiteesta ja musiikista.

Luokanjohtajan rukous

Kuva
Nuori nainen

Oli kylmä tammikuun päivä, kun minua pyydettiin palvelemaan Nuorten Naisten luokan johtajana. Se oli ensimmäinen vuoteni Nuorten Naisten ohjelmassa, ja vaikka en odottanutkaan kutsua luokan johtajaksi, olin ikionnellinen. Nyökkäsin hymyillen.

Sitten minulle sanottiin, että minun pitäisi alkaa rukoilla, ketkä olisivat neuvonantajani.

Iloni vaihtui nopeasti huoleksi. Pelkäsin, että valitsisin väärät henkilöt, tai mikä vielä pahempaa, etten osaisi tehdä päätöstä lainkaan!

Myöhemmin samana iltana kerroin äidille pelkääväni, etten osaisi tehdä päätöstä. Hän kehotti minua menemään huoneeseeni, pitämään rukouksen ja lukemaan muutamia jakeita Mormonin kirjasta.

Menin huoneeseeni yhä huolissani. Pidin rukouksen pyytäen taivaallista Isää auttamaan minua tekemään oikean päätöksen. Sitten avasin pyhät kirjoitukset siitä, mihin olin jäänyt, ja luin ensimmäisen näkemäni jakeen. Siinä sanottiin: ”Ja Kristus on sanonut: Jos teillä on usko minuun, teillä on voima tehdä kaikki, minkä minä näen hyväksi” (Moroni 7:33).

Kun olin lukenut tuon jakeen, tiesin, että taivaallinen Isä oli vastannut rukoukseeni. Hän oli tietoinen minusta ja halusi auttaa minua. Minun piti vain uskoa Häneen, ja Hän auttaisi minua tietämään, mitä tehdä.

Tiedän, että Jumala on tietoinen meistä ja että Hän auttaa meitä, jos olemme halukkaita luottamaan Häneen.

Emmeline K., 14, Utah, USA

Pitää kirjoittamisesta, kuvataiteesta ja musiikista, kuten laulujen säveltämisestä pianolle ja kitaralle.

Tulosta