Til styrke for ungdom
Lykke i enhet
Oktober 2024


Kom, følg med meg

4 Nephi

Lykke i enhet

Et kapittel i Mormons bok viser hvordan vi kan være ett gjennom Jesus Kristus og hans evangelium.

Bilde
Jesus Kristus blant nephittene

They Brought Their Little Children [De hentet sine små barn] av Walter Rane

Som sanne Jesu Kristi etterfølgere lengter vi etter fred i en verden med splid og ordstrid. Istedenfor å bo i et samfunn fylt med forakt og strid, søker vi aktivt å bygge opp et samfunn som er grunnlagt på Jesu Kristi lære. Han underviste: “Vær ett, og hvis dere ikke er ett, er dere ikke mine” (Lære og pakter 38:27). Enhet er avgjørende i Jesu Kristi sanne kirke.

Hvordan oppnår vi enhet?

Et kapittel i Mormons bok kan hjelpe oss. I 4 Nephi lærer vi hvordan folk levde etter at Frelseren hadde besøkt dem, undervist dem og opprettet sin Kirke blant dem. Det viser hvordan de oppnådde en lykksalig og fredelig enhet, og det gir oss et mønster vi kan følge for å finne lykke ved å oppnå den samme enheten selv.

1. Omvendelse

For det første lærer vi at “Jesu disipler hadde opprettet en Kristi kirke … Og [folk] kom til dem og virkelig omvendte seg fra sine synder” (4 Nephi 1:1).

Når du lærer om Jesus Kristus, hans evangelium og hans Kirke, vitner Den hellige ånd om sannheten i ditt hjerte. Du kan da ta imot Frelserens innbydelse til å ha tro på Ham og følge Ham ved å omvende deg.

Dette innleder din omvendelsesreise – bort fra egoistiske, syndige ønsker og til vår Herre og Frelser Jesus Kristus. Han er grunnvollen for vår tro. Vi forenes rundt ham. Når vi ser hen til ham i enhver tanke (se Lære og pakter 6:36), blir han en samlende kraft i vårt liv.

Bilde
unge menn forretter nadverden

2. Pakter

De som kom til Kirken og omvendte seg fra sine synder, “ble døpt i Jesu navn, og de mottok også Den hellige ånd” (4 Nephi 1:1). De inngikk en pakt med Herren.

Når du inngår og holder pakter, påtar du deg Herrens navn. Dette paktsforholdet gir deg et felles formål og en felles identitet med andre som har bundet seg til Herren gjennom pakter. Herren hjelper oss så å la våre “hjerter være knyttet sammen i enighet og i kjærlighet til hverandre” (Mosiah 18:21).

3. Rettferdighet og likeverdighet

Vi lærer også at “det var ingen strid og uoverensstemmelser blant [folket], og alle behandlet hverandre rettferdig.

Og de hadde alle ting felles, derfor var det ingen rik eller fattig, trell eller fri, men de var alle frigjorte og kunne ta del i den himmelske gave” (4 Nephi 1:2–3).

Herren ønsker at vi skal være rettskafne og rettferdige. Når vi vokser nærmere ham, vil vi “ikke ha lyst til å skade hverandre, men til å leve i fred og gi hvert menneske det som tilkommer ham” (Mosiah 4:13).

For å være forenet med Herrens folk, må du ikke bare behandle andre som likeverdige, men du må også virkelig betrakte dem som likeverdige og føle i ditt hjerte at alle er likeverdige – likeverdige for Gud, like mye verdt og med like muligheter (se Lære og pakter 38:24–25).

4. Lydighet

Etter at Herren hadde undervist folket om sin lære, gitt dem bud og kalt tjenere til å forrette dem, “vandret [de] etter de bud som de hadde mottatt fra sin Herre og sin Gud” (4 Nephi 1:12). Lydighet mot Herrens og hans tjeneres lære er avgjørende for å bli forenet.

Bilde
unge kvinner med skriftene i kirken

5. Komme sammen

Folket i 4 Nephi “fortsatte i faste og bønn og kom ofte sammen både for å be og for å høre Herrens ord” (4 Nephi 1:12).

Ukentlige møter for tilbedelse er en viktig mulighet for oss til å finne styrke. Ikke bare tar vi del i nadverden – vi lærer, ber og synger sammen og støtter hverandre. Andre sammenkomster gir også en følelse av tilhørighet, vennskap og felles formål.

6. Kjærlighet

Vi lærer i 4 Nephi at sann enighet ble oppnådd “på grunn av Guds kjærlighet som bodde i menneskenes hjerter” (4 Nephi 1:15).

Det første og største bud er å elske Gud – mer enn noen eller noe annet. Når du utvikler kjærlighet til Gud og Jesus Kristus, vil kjærlighet til familie og naboer følge naturlig.

Den største gleden du noensinne vil oppleve, er når du blir fylt av kjærlighet til Gud og til alle hans barn.

Nestekjærlighet, Kristi rene kjærlighet, er det viktigste kjennetegnet på en sann etterfølger av Jesus Kristus. Når du ydmyker deg for Gud og ber med all hjertets iver, vil Gud gi deg nestekjærlighet (se Moroni 7:48).

Når du søker å få Guds kjærlighet til å bo i ditt hjerte, vil enighetens mirakel synes helt naturlig for deg.

7. Guddommelig identitet

Et annet tegn på enighet var at det ikke var “lamanitter eller andre slags -itter, men de var alle ett, Kristi barn og arvinger til Guds rike” (4 Nephi 1:17).

Istedenfor å bruke merkelapper som en gang skilte dem, så folket på seg selv – og alle – i lys av sitt forhold til vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Vi er alle Guds barn og Jesu Kristi disipler. Selv om mangfold og forskjeller kan være gode og betydningsfulle, er våre viktigste identiteter de som er knyttet til vår guddommelige opprinnelse og hensikt.

Bilde
unge mennesker

Vær ett

Vi kan være forskjellige når det gjelder kultur, politikk, etnisitet, smak og på mange andre måter. Men når vi forenes i Jesus Kristus, blir slike forskjeller ubetydelige, og vi gjør vårt beste for å være ett – slik at vi kan være hans.

Når vi legger oss på hjertet elementene av enighet som fantes blant menneskene i 4 Nephi, kan det sies om oss slik det ble sagt om dem: “Det kunne sikkert ikke være noe lykkeligere folk blant alle mennesker skapt ved Guds hånd” (4 Nephi 1:16).

Skriv ut