Vägledning för de unga
Lycka i enighet
Oktober 2024


Kom och följ mig

4 Nephi

Lycka i enighet

Ett speciellt kapitel i Mormons bok visar hur vi kan bli ett genom Jesus Kristus och hans evangelium.

Bild
Jesus Kristus bland nephiterna

De hämtade sina små barn, av Walter Rane

Som Jesu Kristi sanna efterföljare längtar vi efter frid i en värld av oenighet och tvister. I stället för att leva i ett samhälle fyllt av förakt och stridigheter strävar vi aktivt efter att bygga ett samhälle grundat på Jesu Kristi lärdomar. Han lärde: ”Var ett, om ni inte är ett är ni inte mina” (Läran och förbunden 38:27). Enighet är grundläggande i Jesu Kristi sanna kyrka.

Hur uppnår vi enighet?

Det finns ett kapitel i Mormons bok som kan hjälpa oss. I 4 Nephi får vi veta hur folket levde efter att Frälsaren hade besökt dem, undervisat dem och upprättat sin kyrka bland dem. Det visar hur de uppnådde en lycksalig och fridfull enighet, och vi finner i det ett mönster vi kan följa för att finna lycka i att uppnå samma enighet själva.

1. Omvändelse

För det första får vi veta att ”Jesu lärjungar hade bildat en Kristi kyrka … Och [folket] kom till dem och verkligen omvände sig från sina synder” (4 Nephi 1:1).

När du lär dig om Jesus Kristus, hans evangelium och hans kyrka vittnar den Helige Anden om sanningen i ditt hjärta. Du kan då ta emot Frälsarens uppmaning att ha tro på honom och följa honom genom att omvända dig.

På så sätt inleds din resa mot omvändelse – bort från själviska, syndiga begär och mot vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Han är grunden för vår tro. Vi enas kring honom. I det att vi vänder oss till honom i varje tanke (se Läran och förbunden 6:36) blir han en enande kraft i våra liv.

Bild
unga män som förrättar sakramentet

2. Förbund

De som kom till kyrkan och omvände sig från sina synder ”blev döpta i Jesu namn. Och de tog även emot den Helige Anden” (4 Nephi 1:1). De ingick ett förbund med Herren.

När du ingår och håller förbund tar du på dig Herrens namn. Den här förbundsrelationen ger dig en gemensam sak och en gemensam identitet med andra som har bundit sig till Herren genom förbund. Herren hjälper oss att ha våra ”hjärtan förenade i enighet och i kärlek till varandra” (Mosiah 18:21).

3. Rättvisa och jämlikhet

Vi får också veta att ”det fanns inga stridigheter eller ordstrider bland [folket], och alla behandlade varandra rättvist.

Och de hade allting gemensamt ibland sig. Därför fanns det inga rika eller fattiga, bundna eller fria, utan de hade alla gjorts fria och var delaktiga i den himmelska gåvan” (4 Nephi 1:2–3).

Herren vill att vi ska vara ärliga och rättvisa. Allteftersom vi kommer närmare honom ”kommer [vi] inte att ha någon önskan att skada varandra utan önskar då leva fredligt och ge var och en vad honom tillkommer” (Mosiah 4:13).

För att vara enade med Herrens folk måste vi inte bara behandla andra som jämlikar, utan vi måste också verkligen se dem som jämlikar och känna i hjärtat att vi alla är jämlika – jämlika inför Gud, av lika värde och med samma potential (se Läran och förbunden 38:24–25).

4. Lydnad

Efter att Herren hade undervisat folket om sin lära, gett dem bud och kallat tjänare att verka bland dem, ”vandrade [de] efter de bud som de hade fått från sin Herre och sin Gud” (4 Nephi 1:12). Lydnad mot Herrens och hans tjänares lärdomar är nödvändigt för att vi ska kunna bli eniga.

Bild
unga kvinnor med skrifter i kyrkan

5. Komma tillsammans

Folket i 4 Nephi ”fortsatte att fasta och be och att ofta komma tillsammans, både för att be och för att höra Herrens ord” (4 Nephi 1:12).

Gudstjänsterna varje vecka är viktiga tillfällen för oss att finna styrka. Vi tar inte bara del av sakramentet – vi lär, ber och sjunger tillsammans och stöttar varandra. Andra sammankomster ger också en känsla av samhörighet, vänskap och en gemensam uppgift.

6. Kärlek

Vi lär oss i 4 Nephi att sann enighet uppnåddes ”tack vare Guds kärlek som bodde i folkets hjärtan” (4 Nephi 1:15).

Det största och första budet är att älska Gud – mer än någon annan eller något annat. När du utvecklar kärlek till Gud och Jesus Kristus, blir kärlek till din familj och din nästa en naturlig följd.

Den största glädje du någonsin får uppleva är när du uppfylls av kärlek till Gud och till alla hans barn.

Kristlig kärlek – Kristi rena kärlek – är den främsta egenskapen hos en sann efterföljare till Jesus Kristus. När du ödmjukar dig inför Gud och ber av allt ditt hjärta, skänker Gud dig Kristi rena kärlek (se Moroni 7:48).

I din strävan att hysa Guds kärlek i ditt hjärta, framstår undret av enighet som något helt naturligt för dig.

7. Gudomlig identitet

Ett annat tecken på enighet var att ”det fanns inga … lamaniter eller något annat slags -iter, utan de var ett, Kristi barn och arvingar till Guds rike” (4 Nephi 1:17).

I stället för att använda etiketter som en gång splittrade dem, såg folket sig själva – och alla andra – i enlighet med deras relation till vår himmelske Fader och Jesus Kristus. Vi är alla barn till Gud och lärjungar till Jesus Kristus. Även om mångfald och olikheter kan vara bra och betydelsefullt är våra viktigaste identiteter dem som hör till vårt gudomliga ursprung och syfte.

Bild
ungdomar

Var ett

Vi kan skilja oss åt i våra kulturer, i vår politik, etnicitet, våra preferenser och mycket annat. Men när vi enas i Jesus Kristus bleknar sådana skillnader i betydelse och vi strävar efter att vara ett – så att vi kan vara hans.

Allteftersom vi tar till oss de enighetens grunddrag vi finner hos folket i 4 Nephi, må det då sägas om oss som det sades om dem: ”Det kunde förvisso inte finnas något lyckligare folk bland alla de folk som skapats av Guds hand” (4 Nephi 1:16).

Skriv ut