Vägledning för de unga
Vi delar med oss och tjänar
Oktober 2024


Ungdomar berättar

Vi delar med oss och tjänar

Vi gör gott i Ghana

Bild
unga män

Joshua M. (till vänster)

Här i Ghana får man uppleva bra kultur, god mat och, viktigast av allt, god vänskap med andra människor. Många av mina vänner är medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och min bästa vän döptes för bara några år sedan. Hon tycker om att skoja med mig och fråga: ”Varför sa du inte åt mig att bli medlem i kyrkan tidigare?” Och hon har rätt! Så nu gör jag mer för att föra människor till kyrkan, hjälpa dem att delta i aktiviteter och förstå vad det hela handlar om.

I min skolklass finns det bara två andra medlemmar i kyrkan. Det vi tror på är som en ny värld för en del av mina klasskamrater. De ställer ofta frågor till oss om evangeliet, och en del av dem är svåra att besvara. Om vi inte vet svaret på en fråga diskuterar vi den med varandra och söker vägledning från våra ledare i kyrkan. Så snart vi vet hur vi ska svara, berättar vi för våra klasskamrater om vad vi vet är sant. Jag har till och med bjudit in några av dem att själva komma och se hur vi dyrkar Gud, och de har fått goda känslor för sakramentsmötet.

Jag har också lärt mig att ju mer gott man gör, desto större närhet till den Helige Anden får man. Jag hjälper ofta människor på gatan om de har mycket att bära på. Nyligen såg jag en kvinna bära några saker på huvudet. Jag kände inte kvinnan och visste inget om henne, men jag gick fram till henne och frågade om jag kunde hjälpa till. Hon tackade ja, så jag tog några av sakerna hon bar på.

När vi kom hem till henne fick jag veta att hon var bagare. På den tiden arbetade jag inte, och jag behövde ett sätt att spara lite extra pengar. Hon visste inte att jag var i behov av arbete. Helt plötsligt sa hon att hon ville att någon skulle hjälpa henne att baka bröd i utbyte mot betalning. Hon erbjöd mig specifika tider som passade perfekt in i mitt hektiska schema. Jag tror inte att det var en tillfällighet utan en välsignelse från Gud för att jag hjälpte andra. För mig var det här vår himmelske Fader som sa: ”Min pojke, jag ser det goda som du har gjort!”

Jag vittnar om att Jesus Kristus är vårt fokus, och han är vägen. Vi ska tjäna honom och dem vi har omkring oss.

Joshua M., 17 år, Storaccra, Ghana

Han tycker om att läsa och idrotta, särskilt fotboll.

En nyårsvälsignelse i Argentina

Bild
ung man

Jag bjöd med en vän till en nyårsfest i kyrkan. Hon är inte medlem i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga men har ett gott intryck av den. När hon dök upp var hon berusad. Hon började få en panikattack och anförtrodde mig de svårigheter som hon och hennes familj brottades med. Jag visste att jag behövde hjälpa henne.

Jag tog henne till min pappa. Jag frågade honom om han kunde ge henne en prästadömsvälsignelse. Jag berättade lite för henne om välsignelser och hon sa att hon ville ha en. Efter välsignelsen slutade hon gråta och log till och med!

Efter den upplevelsen ställde hon lite frågor om prästadömet. Tillsammans med en annan vän berättade jag hur evangeliet har varit till glädje och nytta för oss och våra familjer.

Det kändes bra att berätta om evangeliet för min vän. För mig är en Jesu Kristi lärjunge någon som försöker vara som Jesus Kristus och göra sådant som han gjorde, särskilt när vi ser någon som har det svårt.

José J., 14 år, Buenos Aires, Argentina

Han tycker om att spela piano, cykla, sjunga, laga mat, konst och musik.

Klasspresidentens bön

Bild
ung kvinna

En kall januaridag blev jag ombedd att verka som klasspresident i Unga kvinnor. Det var mitt första år i Unga kvinnors program, och fastän jag inte förväntade mig att bli klasspresident blev jag överlycklig. Jag log och nickade.

Sedan blev jag ombedd att börja be om vilka mina rådgivare skulle vara.

Min lycka förvandlades snabbt till oro. Jag oroade mig för att välja fel personer, eller ännu värre, att jag inte skulle kunna bestämma mig alls!

Senare den kvällen berättade jag för mamma att jag var rädd att inte kunna fatta ett beslut. Hon bad mig gå till mitt rum, be en bön och läsa några verser i Mormons bok.

Jag gick till mitt rum, fortfarande orolig. Jag uppsände en bön och bad min himmelske Fader hjälpa mig att fatta rätt beslut. Sedan slog jag upp skrifterna där jag sist hade slutat läsa, och läste första versen jag såg. Den lydde: ”Och Kristus har sagt: ’Om ni har tro på mig ska ni få kraft att göra vad jag än finner lämpligt’” (Moroni 7:33).

Så snart jag hade läst den versen visste jag att min himmelske Fader hade besvarat min bön. Han var medveten om mig och ville hjälpa mig. Allt jag behövde göra var att förlita mig på honom, och han skulle hjälpa mig att veta vad jag skulle göra.

Jag vet att Gud är medveten om oss och att han hjälper oss om vi är villiga att utöva vår tro på honom.

Emmeline K., 14 år, Utah, USA

Hon älskar att skriva, konst och musik, bland annat att skriva sånger till piano och gitarr.

Skriv ut