Generalkonferenser
När ska du ta emot din patriarkaliska välsignelse?
Generalkonferensen i april 2023


När ska du ta emot din patriarkaliska välsignelse?

När du får din välsignelse kommer du att förstå och känna hur din himmelske Fader och Jesus Kristus älskar dig och hur de fokuserar på dig personligen.

I går talade min käre vän äldste Randall K. Bennett om patriarkaliska välsignelser. Det var ett mäktigt budskap som inspirerade oss alla. Mina kära bröder och systrar, får även jag tala om patriarkaliska välsignelser? Patriarker, eftersom förfrågningar om patriarkaliska välsignelser kanske ökar, ber jag att Herren välsignar er när ni fortsätter att ära ert ämbete.

När jag beger mig till stavskonferenser hälsar jag alltid på stavspatriarken och hans fru. Patriarker är milda, lydiga och otroliga ledare som har kallats av Gud. De berättar om många underbara, andliga upplevelser för mig. Jag frågar dem vilken som är den yngsta och den äldsta person de har gett en välsignelse till. Hittills var den yngsta 11 och den äldsta 93.

Jag fick min patriarkaliska välsignelse som ny medlem i kyrkan, vid 19 års ålder, två år efter mitt dop. Min patriark var oerhört gammal. Han blev medlem i kyrkan 1916 och var pionjär i kyrkan i Japan. Det var en stor ära att få min patriarkaliska välsignelse av denne anmärkningsvärde lärjunge till Herren. Hans japanska var lite svår för mig att förstå, men det var mäktigt.

De patriarker jag har mött berättar att många får sina patriarkaliska välsignelser precis innan de går på mission. Mina kära unga män, unga kvinnor, föräldrar och biskopar; patriarkaliska välsignelser är inte endast till för att förbereda sig för en mission. Värdiga, döpta medlemmar kan få sin patriarkaliska välsignelse när tiden är rätt för dem.1

Kära vuxna medlemmar, vissa av er har ännu inte fått er patriarkaliska välsignelse. Kom ihåg, det finns ingen övre åldersgräns.

Min svärmor var en väldigt aktiv medlem i kyrkan, hon tjänade som lärare i Hjälpföreningen tills hon dog vid 91 års ålder. Jag blev ledsen när jag fick veta att hon inte fått en patriarkalisk välsignelse. Hon genomgick många svårigheter i livet, och eftersom hon inte hade någon prästadömsbärare i sitt hem fick hon inte så många prästadömsvälsignelser. En patriarkalisk välsignelse kunde kanske ha gett henne tröst när hon behövde det som mest.

Vuxna, om ni ännu inte har fått en patriarkalisk välsignelse, oroa er inte! Allas andliga tidslinje skiljer sig åt. Om du är 35 eller 85 och har en önskan, tala med biskopen om att få din välsignelse.

Nya medlemmar i kyrkan, har ni hört talas om patriarkaliska välsignelser? Jag kände inte till möjligheten att få en när jag gick med i kyrkan, men min älskade biskop berättade för mig om patriarkaliska välsignelser och uppmuntrade mig att förbereda mig så att jag kunde få min efter mitt dop. Mina kära nya medlemmar, ni kan också få er patriarkaliska välsignelse. Herren kommer att hjälpa er i era förberedelser för detta heliga tillfälle.

Låt oss begrunda två syften med en patriarkalisk välsignelse:

  1. En patriarkalisk välsignelse innehåller personliga råd från Herren till dig.2

  2. En patriarkalisk välsignelse tillkännager din släktlinje i Israels hus.

Din patriarkaliska välsignelse är ett budskap från din himmelske Fader och kommer sannolikt att innehålla löften och inspirerade råd till att vägleda dig genom livet. En patriarkalisk välsignelse kommer inte att staka ut ditt liv eller besvara alla dina frågor. Om den inte nämner en viktig livshändelse, tro då inte att det betyder att du inte kommer att få den möjligheten. Det finns på samma sätt ingen garanti att allt i din välsignelse kommer att ske i det här livet. En patriarkalisk välsignelse är evig, och om du lever värdigt kan de löften som inte förverkligas i det här livet uppfyllas i nästa.3

När du får tillkännagivandet av din släktlinje får du veta att du är av Israels hus och Abrahams släkt.4 För att förstå vikten av detta kan du fokusera på de löften som Herren gav till Israels hus genom Abraham.

Dessa löften omfattar:

  • ”Hans avkomma skulle bli talrik (se 1 Moseboken 17:5–6; Abraham 2:9; 3:14).

  • Hans säd, eller efterkommande, skulle få del av evangeliet och bära prästadömet (se Abraham 2:9).

  • Genom hans efterkommandes verksamhet skulle ’jordens alla släkter bli välsignade, ja, med evangeliets välsignelser, vilka är frälsningens välsignelser, det vill säga evigt liv’ (Abraham 2:11).”5

Som medlemmar i kyrkan är vi förbundets barn.6 Vi får Abrahams förbunds välsignelser när vi lyder evangeliets lagar och förrättningar.

Förberedelsen för din patriarkaliska välsignelse hjälper dig att öka tron på din himmelske Fader och Jesus Kristus. Och när du får din patriarkaliska välsignelse och läser och begrundar den kan du fokusera på dem allt oftare.

President Thomas S. Monson förklarade: ”Samme Herre som gav Lehi en Liahona ger dig och mig i dag en sällsynt och värdefull gåva som ger ledning i våra liv. Den märker ut farliga ställen och visar vägen till säkra passager – inte till ett förlovat land, men till vårt himmelska hem.”7

Mina kära biskopar, föräldrar, presidenter för äldstekvorumet och Hjälpföreningen, församlingens missionsledare, stödbröder och stödsystrar; se till att uppmuntra dessa unga män och unga kvinnor, vuxna medlemmar och nya medlemmar som ännu inte har fått sin patriarkaliska välsignelse till att söka Herrens vägledning och hjälpa dem att förbereda sig för detta.

Jag läser ofta min patriarkaliska välsignelse under bön; den uppmuntrar mig alltid. Jag inser vad Herren förväntar sig av mig, och det har hjälpt mig att omvända mig och vara ödmjuk. När jag läser och begrundar den vill jag leva värdig att ta emot dess utlovade välsignelser.

Precis som att skriftställen vi har läst många gånger får ny innebörd för oss senare, kommer vår patriarkaliska välsignelse att ha olika innebörd för oss vid olika tillfällen. Min har en annan betydelse för mig nu än när jag var 30 och när jag var 50. Det är inte så mycket att orden förändras, men vi ser dem på ett annat sätt.

President Dallin H. Oaks förkunnade att en patriarkalisk välsignelse är ”given under den Helige Andens inspiration och bör läsas och tolkas genom samma Andes inflytande. Innebörden och betydelsen av en patriarkalisk välsignelse undervisas rad på rad under tidens gång genom samme Andes kraft som inspirerade [den].”8

Bröder och systrar, jag bär mitt vittne om att vår himmelske Fader och hans älskade och enfödde Son, Herren Jesus Kristus, lever. De älskar oss. Patriarkaliska välsignelser är heliga gåvor från dem. När du får din välsignelse kommer du att förstå och känna hur de älskar dig och hur de fokuserar på dig personligen.

Mormons bok är ännu ett testamente om Jesus Kristus. Jag är tacksam för att kunna ledas av en levande profet, president Russell M. Nelson.

Jag är så tacksam för vår Frälsare Jesus Kristus. Denna påskdag ska jag fokusera på honom och hans uppståndelse, och dyrka honom och tacka honom för hans offer. Jag vet att han led så mycket för att han älskar oss så mycket. Jag vet att han uppstod på grund av sin kärlek till oss. Han är verklig. Det vittnar jag om i Jesu Kristi namn, amen.

Slutnoter

  1. Se Allmän handbok: Tjäna i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga, 18.17, JesuKristiKyrka.org.

  2. Se ”Patriarkaliska välsignelser”, i Stå fast i din tro (2004), s. 116.

  3. Se ”Patriarkaliska välsignelser”, i Stå fast i din tro, s. 117–118.

  4. Se Abraham 2:10.

  5. Abrahams förbund”, i Stå fast i din tro, s. 4.

  6. Se 3 Nephi 20:25–26.

  7. Thomas S. Monson, ”Din patriarkaliska välsignelse: en Liahona av ljus”, Nordstjärnan, jan. 1987, s. 55.

  8. Dallin H. Oaks, ”Patriarchal Blessings”, Worldwide Leadership Training Meeting: The Patriarch, 8 jan 2005, s. 10.

Skriv ut