Generalkonferanse
Ikle dere Herren Jesus Kristus
Generalkonferansen april 2024


Ikle dere Herren Jesus Kristus

Ved å ære våre pakter, gjør vi Gud i stand til å utøse de mange lovede velsignelsene forbundet med disse paktene.

Da mine to yngste barn vokste opp, oppdaget jeg bøker som var underholdende og engasjerende, men som også brukte symbolikk i historiene sine. Da vi leste sammen om kveldene, elsket jeg å hjelpe barna mine å forstå symbolikken forfatteren brukte til å undervise dypere prinsipper, også evangelieprinsipper.

En dag visste jeg at dette sank inn da min yngre sønn var i begynnelsen av tenårene. Han hadde begynt på en ny bok og ønsket bare å glede seg over historien, men tankene hans fortsatte å prøve å finne den dypere meningen i alt han leste. Han var frustrert, men jeg smilte inni meg.

Jesus underviste gjennom historier og symboler1 – et sennepsfrø for å undervise om troens kraft,2 et bortkommet får for å undervise om sjelers verdi,3 en fortapt sønn for å undervise om Guds karakter.4 Lignelsene hans var symboler som han kunne gi dypere lærdommer gjennom til dem som hadde ører å høre med.5 Men de som ikke søker den dypere mening vil ikke forstå,6 akkurat som mange som leste de samme bøkene jeg leste for mine barn, aldri visste at det var dypere betydninger og så mye mer å få ut av disse historiene.

Da Gud Faderen ga sin enbårne Sønn som et offer for oss, ble Jesus Kristus selv det høyeste symbol på vår himmelske Faders evige kjærlighet til hver enkelt av oss.7 Jesus Kristus ble Guds Lam.8

Vi har privilegiet og velsignelsen av å bli invitert inn i et paktsforhold til Gud, hvor vårt eget liv kan bli et symbol på denne pakten. Pakter skaper den slags forhold som lar Gud forme og forandre oss over tid og løfte oss til å bli mer lik Frelseren, bringe oss nærmere og nærmere ham og vår Fader,9 og til slutt forberede oss til å komme inn i deres nærhet.

Enhver person på jorden, er en unik sønn eller datter av Gud.10 Når vi velger å være en del av en pakt, forsterker og fordyper den vårt forhold til ham. President Russell M. Nelson har sagt at når vi velger å inngå pakter med Gud, kan vårt forhold til ham bli mye nærere enn det var før vår pakt, og det gjør ham i stand til å velsigne oss med en ekstra grad av sin barmhjertighet og kjærlighet, en paktskjærlighet som omtales som hesed på det hebraiske språket.11 Paktens sti handler om vårt forhold til Gud – vår paktskjærlighet til ham.12

Vår Fader ønsker et dypere forhold til alle sine sønner og døtre,13 men det er vårt valg. Når vi velger å komme nærmere ham gjennom et paktsforhold, gjør det ham i stand til å komme nærmere oss14 og velsigne oss i større grad.

Gud fastsetter betingelsene og forpliktelsene for paktene vi inngår.15 Når vi velger å inngå dette forholdet, vitner vi for ham, gjennom paktens symbolske handlinger, at vi er villige til å overholde hver enket betingelse han har fastsatt.16 Ved å ære våre pakter, gjør vi Gud i stand til å utøse de mange lovede velsignelsene forbundet med disse paktene,17 herunder økt kraft til å forandre seg og bli mer lik vår Frelser. Jesus Kristus står sentralt i alle pakter vi inngår, og paktsvelsignelser er gjort mulig på grunn av hans sonoffer.18

Dåp ved nedsenkning er den symbolske porten vi går inn gjennom for å inngå et paktsforhold til Gud. Å bli nedsenket i vannet og komme opp igjen er et symbol på Frelserens død og oppstandelse til nytt liv.19 Når vi blir døpt, dør vi symbolsk og blir født på ny inn i Kristi familie, og viser at vi er villige til å påta oss hans navn.20 Vi legemliggjør selv denne paktens symbolikk. I Det nye testamente leser vi: “For dere, så mange som er døpt til Kristus, har ikledd dere Kristus.”21 Med dåpen ikler vi oss symbolsk Kristus.

Nadverdens ordinans peker også hen til Frelseren. Brødet og vannet er symbol på Kristi kjød og blod som er utgytt for oss.22 Hans forsonings gave blir gitt oss symbolsk hver uke når en prestedømsbærer, som representerer Frelseren selv, tilbyr oss brødet og vannet. Når vi utfører handlingen å spise og drikke symbolene på hans kjød og blod, blir Kristus symbolsk en del av oss.23 Vi ikler oss igjen Kristus når vi inngår en ny pakt hver uke.24

Når vi inngår pakter med Gud i Herrens hus, styrker vi vårt forhold til ham ytterligere.25 Alt vi gjør i tempelet, peker hen til vår Faders plan for oss, som er Frelseren og hans sonoffer.26 Herren vil lære oss linje på linje27 gjennom ordinansenes og paktenes symbolikk når vi åpner vårt hjerte og ydmykt prøver å forstå de dypere betydningene.

Som en del av tempelbegavelsen er vi bemyndiget til å bære det hellige prestedømmes tempelkledning. Det er både en hellig forpliktelse og et hellig privilegium.

I mange religiøse tradisjoner brukes spesielle ytre klær som et symbol på en persons tro og plikttroskap overfor Gud,28 og seremonielle klær brukes ofte av dem som leder gudstjenester. Disse hellige kledningene har dyp mening for de som bærer dem. Vi leser i Skriftene at i oldtiden ble hellige seremonielle klær også brukt i forbindelse med tempelritualer.29

Som medlemmer av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige bærer de av oss som har valgt å inngå pakter med Gud i Herrens hus, hellig ytre ordinanstøy under tempeltilbedelse, symbolsk for klærne som ble brukt i oldtidens tempelritualer. Vi har også på oss det hellige prestedømmes tempelkledning, som vi bruker både under tempeltilbedelse og i vårt daglige liv.30

Det hellige prestedømmes tempelkledning er dypt symbolsk og peker også hen til Frelseren. Da Adam og Eva spiste av frukten og måtte forlate Edens have, fikk de kjortler av skinn for å tildekke seg med.31 Det er sannsynlig at et dyr ble ofret for å lage disse kjortlene av skinn – et symbol på Frelserens eget offer for oss. Kaphar er det grunnleggende hebraiske ordet for forsoning, og en av dens betydninger er “å dekke”.32 Tempelkledningen vår minner oss om at Frelseren og velsignelsene ved hans forsoning dekker oss gjennom hele livet. Når vi tar på oss det hellige prestedømmes tempelkledning hver dag, blir dette vakre symbolet en del av oss.

I Romerne i Det nye testamente kan vi lese: “Det lir med natten, det stunder til dag. La oss derfor avlegge mørkets gjerninger, men iføre oss lysets våpen … Ikle dere Herren Jesus Kristus.”33

Jeg er så takknemlig for privilegiet det er å bruke det hellige prestedømmes tempelkledning, for å minne meg om at Frelseren og velsignelsene ved hans altomfattende forsoning stadig dekker meg gjennom hele min jordiske reise. Den minner meg også om at når jeg holder paktene jeg har inngått med Gud i Herrens hus, har jeg symbolsk ikledd meg Kristus, som selv er en rustning av lys. Han vil beskytte meg mot ondskap,34 gi meg kraft og større kapasitet,35 og er mitt lys og min veileder36 gjennom denne verdens mørke og vanskeligheter.

Det er dyp og vakker symbolsk betydning i det hellige prestedømmes kledning og dets forhold til Kristus. Jeg tror at min villighet37 til å bære den hellige tempelkledningen blir mitt symbol til ham.38 Det er mitt eget personlige tegn til Gud, ikke et tegn til andre.39

Jeg er så takknemlig for min Frelser Jesus Kristus.40 Hans sonoffer for oss ble det største symbol på hans og vår himmelske Faders uendelige kjærlighet til hver enkelt av oss,41 med de håndgripelige symbolene på denne kjærligheten og offeret – merkene i Frelserens hender, føtter og side – som ble igjen selv etter hans oppstandelse.42

Når jeg holder mine pakter og forpliktelser med Gud, herunder å bruke det hellige prestedømmes tempelkledning, kan mitt liv bli et personlig symbol på min kjærlighet og dype takknemlighet til min Frelser Jesus Kristus, og mitt ønske om alltid å ha ham med meg.

Hvis du ennå ikke har gjort det, innbyr jeg deg til å velge et dypere forhold til Gud ved å inngå pakter med ham i Herrens hus. Studer vår profets taler (herunder de vakre lærdommene i fotnotene i talene hans, som de fleste konferansetaler har). Han har talt gjentatte ganger om pakter i mange år, og spesielt etter at han ble Kirkens president. Lær av hans læresetninger om de fantastiske velsignelsene og økt kraft og evne ved å inngå og holde pakter med Gud.43

Generell håndbok fastslår at det ikke kreves å ha et misjonskall eller være forlovet for å inngå tempelpakter.44 En person må være minst 18 år gammel, ikke lenger gå på videregående skole eller tilsvarende, og ha vært medlem av Kirken i minst ett år. Det er også fastsatt normer for personlig hellighet.45 Hvis du har et ønske om å styrke ditt forhold til din himmelske Fader og Jesus Kristus ved å inngå hellige pakter i Herrens hus, oppfordrer jeg deg til å snakke med din biskop eller grenspresident og la ham få vite om dine ønsker. Han vil hjelpe deg å vite hva du må gjøre for å forberede deg til å motta og ære disse paktene.

Gjennom et paktsforhold til Gud, kan vårt eget liv bli et levende symbol på vår forpliktelse og dype kjærlighet til vår Fader i himmelen, at vi har paktskjærlighet til ham,46 og vårt ønske om å utvikle oss og til slutt bli lik vår Frelser, forberedt til en dag å komme inn i deres nærhet. Jeg vitner om at de store velsignelsene ved dette paktsforholdet er vel verdt prisen. I Jesu Kristi navn. Amen.