2010
Förbered dig för templets välsignelser
2010


Förbered dig för templets välsignelser

Varje tempel är en symbol för vår tro på Gud och ett bevis på vår tro på livet efter döden. Templet är ändamålet med varje aktivitet, varje lektion, varje steg framåt i kyrkan.

På samma sätt som templen förbereds för medlemmarna behöver medlemmarna förbereda sig för templet.

Inristade på varje tempel står orden ”Helgat åt Herren.”1 Inskriften visar att både templet och dess syften är heliga. De som kommer till templet ska också kunna sägas vara heliga.2 På samma sätt som tempel förbereds för medlemmarna behöver medlemmarna förbereda sig för templet.

Ett tempel skiljer sig från andra hus för gudsdyrkan. Till skillnad från kapellen är templen stängda på sabbaten så att medlemmarna kan gå till kyrkan och vara med sina familjer den helgade dagen. Templen är öppna för heligt arbete under andra dagar i veckan. Ett tempel är bokstavligt talat Herrens hus, invigt åt förrättningar av evig betydelse. Förrättningarna är bland annat dop, vigslar, begåvningar och beseglingar.

Varje tempel är en symbol för vår tro på Gud och ett bevis på vår tro på livet efter döden. Templet är ändamålet med varje aktivitet, varje lektion, varje steg framåt i kyrkan. Alla våra ansträngningar att förkunna evangeliet, fullkomliggöra de heliga och återlösa de döda leder till det heliga templet. Templets förrättningar är absolut nödvändiga. Vi kan inte återvända till Guds härlighet utan dem.

Varje tempelförrättning innehåller heliga löften

I templet tar vi emot en begåvning som bokstavligt talat är en gåva. Vi behöver förstå dess andliga betydelse och hur viktigt det är att vi håller de heliga förbund och ansvar vi tar på oss när vi tar emot den här gåvan. Varje ”tempelförrättning är inte bara en ritual man genomgår, det är en handling varigenom man ger och får heliga löften”.3

Tempelbegåvningen gavs genom uppenbarelse. Därför förstås den bäst genom uppenbarelse som vi ivrigt söker med ett rent hjärta. President Brigham Young sade: ”Er begåvning är att ta emot alla de förrättningar i Herrens hus som ni, sedan ni lämnat detta liv, behöver för att kunna återinträda i Faderns närhet, passera de änglar som står som vaktposter … och erhålla er eviga upphöjelse.”4

Lydnad mot de heliga förbund som ingås i templen gör oss värdiga det eviga livet

I varje tempel utövas prästadömets beseglingsmyndighet. President Gordon B. Hinckley sade: ”Ingen kung, ingen president över ett land, ingen befattningshavare i någon enhet av världen som vi tillhör har någon myndighet över ting bortom graven. Alla är hjälplösa inför döden, men den ödmjuke, gode rättfärdige högpräst som har fått myndigheten att besegla, kan binda i himlen det som är bundet på jorden.”5

Prästadömets myndighet är liksom prästadömet evigt — utan början eller slut.6 Följaktligen sträcker sig prästadömets förrättningar och förbund också bortom tiden. Den första uppenbarelsen som ängeln Moroni gav profeten Joseph Smith handlar om denna prästadömsmyndighet.7 I senare instruktioner till profeten angående templet sade Herren:

”Låt bygga detta hus åt mitt namn, så att jag kan uppenbara mina förordningar för mitt folk däri,

ty jag behagar uppenbara för min kyrka sådant som har varit fördolt sedan före världens grundläggning, sådant som tillhör tidernas fullbordans utdelning.”8

Vi lever i den utdelningen. Tempel, förrättningar, förbund, begåvningar och beseglingar har återställts, precis som profetiorna förutsagt. Templets förrättningar ombesörjer vår förlikning med Herren och beseglar familjer för evigt. Lydnad mot de heliga förbunden som ingås i templet gör oss värdiga för evigt liv — Guds största gåva till människan.9

Alla som är villiga att förbereda sig väl kan komma in i templet

Eftersom templet är heligt ber Herren att det ska skyddas från vanhelgande. Alla kan komma in som är villiga att förbereda sig väl för detta privilegium. Förberedelserna gäller alla områden där man vill uppnå något. Jag minns att jag när jag var en liten pojke sade till mina föräldrar att jag ville gå på universitetet. De sade att jag fick det, men bara om jag arbetade hårt i skolan innan dess och uppfyllde alla kraven för att antas till universitetet. På samma sätt måste vi förbereda oss för att komma till templet. Vi förbereder oss fysiskt, intellektuellt och andligt. Värdigheten avgörs enskilt för varje person som ber om att få en rekommendation.

De som har nycklarna till prästadömets myndighet och ansvar hjälper oss att förbereda oss genom att hålla tempelrekommendationsintervjuer. De här ledarna bryr sig om oss och hjälper oss avgöra om vi är redo att komma till templet. De älskar också Herren och ser till ”att inget orent skall tillåtas komma in i [hans] hus.”10 Därför hålls dessa intervjuer i en ansvarsfull anda.

Hur förbereder man sig för en tempelrekommendation? Du kan fråga ditt biskopsråd, dina föräldrar, din släkt, stavspresidentskapet, din lärare eller kvorumets rådgivande. Kraven är enkla. Kort sagt krävs det att vi håller hans bud vars hus det är. Han har fastställt normerna. Vi går in i templet som hans gäster.

Det skulle behaga Herren om alla vuxna medlemmar var värdiga — och hade — en giltig tempelrekommendation. ”Intervjuer … för tempelrekommendationer, med [en medlem i ditt biskopsråd] och en medlem i stavspresidentskapet är värdefulla erfarenheter. På ett sätt skulle de också kunna betraktas som viktiga ’generalrepetitioner’ inför det stora samtalet när du står framför den Store Domaren.”11

Förbered dig fysiskt för att komma till templet

Med en tempelrekommendation i handen, är du nu redo att förbereda dig ytterligare. Du förbereder dig fysiskt genom att klä dig lämpligt för att gå till templet. Det är ingen plats för fritidskläder. Nutida profeter har betonat att vi ska respektera vår fysiska kropp. Den respekten bör särskilt iakttas av dem som ska besöka ett heligt tempel.12

I templet är alla klädda i skinande vitt. ”Den vita färgens symboliska renhet påminner oss också om att Gud ska ha ett rent folk.”13 Ålder, nationalitet, språk — och till och med ställning i kyrkan — är av underordnad betydelse. Jag har varit närvarande vid många begåvningssessioner när kyrkans president har deltagit. Alla i rummet betraktades med samma vördnad som presidenten. Alla sitter sida vid sida och är jämlika i Herrens ögon. Det faktum att alla bär liknande kläder i templet påminner oss om att ”Gud inte gör skillnad på människor”.14

Brudpar kommer till templet för att vigas för tid och evighet. I templet bär bruden en vit klänning med långa ärmar som är anständig både i stil och tyg och som inte är alltför utsmyckad. Män bär inte smoking eller annan formell klädsel. President Boyd K. Packer, numera president för de tolv apostlarnas kvorum, skrev: ”Det är behagligt för Herren att vi tvättar vår kropp och sätter på oss rena kläder, hur enkla dessa kläder än må vara. Vi bör klä oss på ett sådant sätt att vi skulle känna oss väl till mods på ett sakramentsmöte eller en liknande sammankomst.”15

På tal om tempelklädsel kan mödrar och far- och mormödrar ha gott inflytande på sina barn och barnbarn. Alltefter färdigheter och omständigheter kan de motivera sin familj på ett mycket påtagligt sätt. En mor som ger sin dotter en handbroderad näsduk eller något klädesplagg att ha i templet kan ge ett kärleksfullt barn eller barnbarn stor motivation.

Tempelklädnaden symboliserar ett varaktigt åtagande

Tempelklädnaden har stor symbolisk betydelse i det att den representerar ett varaktigt åtagande. Precis som Frälsaren gav oss ett exempel genom sin förmåga att härda ut till änden kan vi visa vår bestående tro på honom och på hans eviga förbund med oss genom att bära tempelklädnaden.

Första presidentskapet skickade ut ett brev till kyrkan om det här ämnet. De skrev:

”Vi har observerat sådant bland medlemmarna som tyder på att en del inte helt förstår det förbund som de ingick i templet om att bära tempelklädnaden i den anda som föreskrivs i den heliga begåvningen.

Medlemmar i kyrkan som har blivit klädda i tempelklädnad har ingått ett förbund att bära den hela sitt liv. Detta innebär att den skall bäras som underkläder både dag och natt … Löftet om beskydd och välsignelser beror på värdigheten och trofastheten i att hålla förbunden.

Den grundläggande principen bör vara att bära klädnaden och inte leta efter tillfällen att ta av den. Sålunda ska medlemmarna varken ta av hela eller en del av klädnaden för att arbeta i trädgården eller för att koppla av i hemmet i badkläder eller oanständig klädsel. Inte heller ska den avlägsnas när de deltar i fritidsaktiviteter som rimligen kan utföras när klädnaden bärs på rätt sätt under den vanliga klädseln. När klädnaden måste tas av, till exempel vid bad, ska den sättas på så fort som möjligt.

Anständighetens principer och att skyla kroppen tillräckligt är en del av förbundet och är avgörande för vilka kläder som än ska användas. Medlemmar i kyrkan som fått sin begåvning bär sin klädnad som en påminnelse om de heliga förbund som de har ingått med Herren och också som ett skydd mot frestelser och ondska. Hur den bärs är ett yttre tecken på en inre beslutsamhet att följa Frälsaren.”16

Förbered dig mentalt och andligt för att komma till templet

Förutom den fysiska förberedelsen behöver vi vara mentalt och andligt förberedda. Eftersom förrättningarna och förbunden i templet är heliga, är vi under högtidlig förpliktelse att inte tala om det som händer i templet utanför templet. Heliga ting förtjänar helgad begrundan.

I detta hus för lärdom undervisas vi på Herrens sätt. Hans vägar är inte våra vägar.17 Vi bör inte bli förvånade om undervisningsmetoderna skiljer sig från dem som används i den undervisning vi är van vid. Tempelförrättningar och -förbund har varit en viktig del av evangeliet sedan Adams och Evas dagar. I forna dagar användes symboler till att undervisa om djupa sanningar och den undervisningsmetoden används i templet i dag.

Därför är det viktigt att vi begrundar symbolerna som presenteras i templet och ser de mäktiga sanningar som varje symbol representerar.18 ”Templets förrättningar är så fyllda av symbolisk innebörd att de ger produktiva tankar och lärdomar under ett helt liv.”19 Undervisningen i templet är mycket enkel och mycket vacker. Den förstås av dem som inte fått så mycket utbildning men kan ändå uppliva intellektet hos de högutbildade.

Jag rekommenderar att medlemmar som ska besöka templet för första gången går igenom uppslagsorden i Handledning för skriftstudier som handlar om templet, till exempel ”Förbund”, ”Offer” ”Smörja”, och ”Templet”. Man kan också läsa Andra Moseboken, kapitel 26–29, och Tredje Moseboken, kapitel 8. Gamla testamentet liksom böckerna Mose och Abraham i Den kostbara pärlan betonar tempeltjänstens långa historia och förrättningarnas bestående natur.

Vi både beskyddas och ökar vår förmåga när vi håller ett förbund vi ingått med Gud

Det finns två begrepp som vi särskilt behöver ha i åtanke när vi förbereder oss för templet. Det första är förbund. Vi bör tänka på att ett förbund är ett löfte. Ett förbund som ingåtts med Gud bör inte ses som något begränsande, utan som något beskyddande. Förbunden med honom skyddar oss från fara.

Det här är inget nytt. Om till exempel vårt vattenförråd är av dålig kvalitet så filtrerar vi vattnet. På liknande sätt skyddar gudomliga förbund oss från skada. När vi väljer att avstå från ogudaktighet20 förlorar vi inget av värde utan vinner den härlighet som endast de som uppnår evigt liv får uppleva. Vi begränsas inte av att hålla ett tempelförbund utan får ökad förmåga. Det lyfter oss över gränserna för vårt perspektiv och vår kraft. Det är som skillnaden mellan att plöja igenom ett lerigt fält och att flyga fram över himlen i ett överljudsplan. Vi både beskyddas och ökar vår förmåga när vi håller ett förbund vi ingått med Gud.

Det andra begreppet vi bör betona under vår mentala förberedelse är försoning. Jesu Kristi försoning är hela den mänskliga historiens centrala handling. Den är frälsningsplanens kärna. Utan den obegränsade försoningen skulle hela människosläktet vara ohjälpligt förlorat. Templets förrättningar och förbund undervisar om försoningens återlösande kraft.

Evigt liv är tillgängligt för oss genom vår lydnad mot de förbund vi ingår i templet.

Tempeltjänsten ger oss välsignelser både i det här livet och i evigheten. Äldste Neal A. Maxwell i de tolv apostlarnas kvorum sade: ”Tempeltjänsten är inte någon flykt undan världen utan en bekräftelse på vårt behov av att förbättra världen medan vi förbereder oss för en annan, mycket bättre värld. Att vara i Herrens hus kan således hjälpa oss att skilja oss från världen så att vi kan ha större inflytande i världen.”21

Om vi är sanna och trofasta i det här livet kan vi få evigt liv. Odödlighet är att leva för evigt. Evigt liv innebär mer än att bara vara odödlig. Evigt liv är att bli upphöjd i den högsta himlen och leva i en familjeenhet. Gud förkunnade att hans stora mission — ”mitt verk och min härlighet”— är ”att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan”.22 Hans odödlighetsgåva är villkorslös — en kostnadsfri frälsningsgåva till hela mänskligheten. Möjligheten att få evigt liv — att bli upphöjd — är tillgänglig för oss genom vår lydnad mot förbunden som vi ingått och förrättningarna vi tagit emot i Guds heliga tempel.

Templets välsignelser blir mest betydelsefulla när våra nära och kära tas ifrån vår familjekrets genom döden. Vetskapen om att vår separation bara är tillfällig ger oss en frid som övergår allt förstånd.23 President Joseph Fielding Smith skrev: ”Genom detta prästadömets kraft som Elia överlämnade kan man och hustru beseglas eller vigas för evigheten. Barn kan beseglas till sina föräldrar för alltid. Och på så sätt blir familjen evig och döden åtskiljer inte familjemedlemmarna.”24 När vi välsignats med eviga beseglingar kan vi möta döden som en nödvändig del av Guds stora lycksalighetsplan.25

Det eviga perspektiv vi får i templet ger oss styrka att uthärda livets prövningar

Ett evigt perspektiv hjälper oss vara fullständigt trofasta mot förbunden vi ingår. President Packer betonade att ”förrättningar och förbund blir våra rekommendationsbrev för tillträde till [Guds] närhet. Att värdigt ta emot dem är en strävan för hela livet. Att hålla dem därefter är jordelivets utmaning.”26

Templets förrättningar gäller inte bara vår egen eviga härlighet utan också våra avlidna förfäders. ”Ty deras frälsning är nödvändig och väsentlig för vår frälsning … De kan inte fullkomliggöras utan oss, inte heller kan vi fullkomliggöras utan våra döda.”27 Vi får möjlighet att fortsätta dyrka Gud i templet genom att arbeta å deras vägnar. Vi utför det osjälviskt som ett ställföreträdande tjänande format efter Herrens när han åstadkom försoningen för att välsigna alla som någonsin skulle leva.

En dag kommer vi utan tvekan att möta vår Skapare och stå framför honom vid domarsätet. Skrifterna lär oss: ”Väktaren vid porten är Israels Helige, och han håller ingen tjänare där. Och det finns ingen annan väg än genom porten, ty han kan inte bli bedragen, ty Herren Gud är hans namn.”28 Herren själv avgör om vi har varit trofasta mot förbunden vi ingått med honom i templet och ger således de härliga välsignelser han har utlovat till dem som håller sina förbund.

Detta perspektiv ger oss styrka att uthärda livets prövningar. President Packer har sagt: ”Det yttersta syftet med all vår undervisning är att förena föräldrar och barn i tron på Herren Jesus Kristus, så att de är lyckliga i hemmet, beseglade i ett evigt äktenskap, sammanlänkade med förfäderna och förvissade om upphöjelse i vår himmelske Faders närhet.”29

Varje tempel står som en symbol för vårt medlemskap i kyrkan, som en sinnebild för vår tro på livet efter döden, och som ett steg mot evig härlighet för oss och för vår familj. Jag ber att alla kyrkans medlemmar ska förbereda sig för templets underbara välsignelser.

Slutnoter

  1. Se 2 Mos 28:36; 39:30; Ps 93:5.

  2. Se 2 Mos 19:5–6; 3 Mos 19:1–2; Ps 24:3–5; 1 Tess 4:7; Moroni 10:32–33; L&F 20:69; 110:6–9; se också Handledning för skriftstudier, ”Helighet”.

  3. Teachings of Gordon B. Hinckley (1997), s. 638.

  4. Discourses of Brigham Young, utvalda av John A. Widtsoe (1954), s. 416.

  5. Teachings of Gordon B. Hinckley, s. 639.

  6. Se Joseph Smith Translation, Hebrews 7:3, i Bible appendix; Alma 13:8.

  7. Se L&F 2:1; se också 138:47–48.

  8. L&F 124:40–41.

  9. Se L&F 14:7.

  10. L&F 109:20.

  11. Russell M. Nelson, Nordstjärnan, jan. 1991, s. 70.

  12. Se Gordon B. Hinckley, Liahona, jan. 2001, s. 67–68; ”Er största utmaning, mödrar”, Liahona, jan. 2001, s. 115. I de här talen läser president Hinckley upp uttalandet från första presidentskapet och de tolv att ”kyrkan avråder från tatueringar. Den avråder också från håltagning i kroppen för andra än medicinska syften, även om kyrkan inte tar ställning till kvinnors minimala håltagning i öronen för ett par örhängen.” Se också ”En profets råd till och förbön för ungdomar”, Liahona, apr. 2001, s. 37.

  13. Neal A. Maxwell, Not My Will, But Thine (1988), s. 135; se också L&F 100:16.

  14. Apg 10:34; se också Moroni 8:12.

  15. Boyd K. Packer, The Holy Temple (1980), s. 73.

  16. Brev från första presidentskapet, 10 okt. 1988.

  17. Se Jes 55:8–9.

  18. Se John A. Widtsoe, ”Temple Worship”, Utah Genealogical and Historical Magazine, apr. 1921, s. 62.

  19. Richard G. Scott, Liahona, juli 1999, s. 30.

  20. Se Moroni 10:32; Joseph Smith Translation, Matthew 16:26.

  21. Neal A. Maxwell, Not My Will, But Thine, s. 135.

  22. Mose 1:39.

  23. Se Fil 4:7.

  24. Joseph Fielding Smith, Frälsningens lära, sammanst. av Bruce R. McConkie, 3 band, 2:106.

  25. Se Alma 42:8.

  26. Se Boyd K. Packer, Nordstjärnan, juli 1987, s. 19.

  27. L&F 128:15.

  28. 2 Nephi 9:41.

  29. Boyd K. Packer, Nordstjärnan, juli 1995, s. 7.

Templet i Houston, Texas, USA. Invigt den 26 augusti 2000.

Templet i Johannesburg, Sydafrika. Invigt den 24 augusti 1985.

Templet i Helsingfors. Invigt den 22 oktober 2006.

Templet i Recife, Brasilien. Invigt den 15 december 2000.

Skriv ut