2010
Vraag en antwoord
December 2010


Vragen & antwoord

‘Ik heb moeite om me te motiveren in de Schriften te lezen. Hoe kan ik die motivatie opdoen?’

Schriftstudie kan aanvankelijk moeilijk zijn. Er valt zoveel te leren, en de mensen en plaatsen komen ons niet vertrouwd voor. Maar schriftstudie zal tot een lonende ervaring uitgroeien als we ons erin vastbijten.

Probeer het experiment dat de profeet Alma beschreef (zie Alma 32:27–34). Hij verklaarde dat als je in je leven ‘plaats inruimt’ voor het woord Gods, het je ziel zal verruimen en je verstand zal verlichten. Dat zal je ook motiveren om in de Schrift te blijven lezen omdat het woord Gods, zoals Alma beloofde, heerlijk voor je begint te worden (zie Alma 32:28).

Een andere manier om motivatie op te doen is om na te denken over de vele zegeningen die schriftstudie met zich meebrengt:

  • Geregelde en oprechte schriftstudie nodigt de Geest uit in je leven, beantwoordt je vragen, helpt je om je gedachten rein te houden, motiveert je om anderen te dienen, helpt om doeltreffender te bidden, en bouwt je getuigenis van Jezus Christus en de herstelling op.

  • Uit de Schrift zal je leren hoe je geloof kunt hebben, hoe je de Heilige Geest kunt herkennen, en hoe je je kunt bekeren. Je zult leren waarom we een Heiland nodig hebben, waarom er tegenstellingen zijn, waarom deze aarde is geschapen, en nog veel meer.

Als je deze zegeningen ervaart, hoef je jezelf er niet toe te dwingen — je zult ernaar uitkijken.

De Schrift bevat antwoorden

Door 2 Nephi 32:3 te lezen, begrijp je onmiddellijk waarom we de Schrift dienen te lezen en te bestuderen. Ik weet dat alle antwoorden op onze vragen in de Schrift staan! We behoren te begrijpen dat de Schrift ons gegeven is om ons geleidelijk aan tot volmaking te brengen, en dat is zo’n belangrijk deel van ons leven. We kunnen ons allemaal een paar minuten per dag vrijmaken om in de Schrift te lezen.

Sergei C. (21), Novosibirsk (Rusland)

Een groter getuigenis

Ik las nooit in de Schrift totdat mijn jongevrouwenpresidente voorstelde dat ik aan mijn Persoonlijk vooruitgang ging werken. Daarin werd gevraagd om een paar weken lang elke dag in de Schrift te lezen. Sindsdien ben ik in de Schrift blijven lezen. Mijn beste advies is dat je aan je Persoonlijke vooruitgang of Plicht jegens God gaat werken. Neem jezelf voor om steeds vaker in de Schrift te lezen, en dan zul je een verandering in jezelf waarnemen. Ik zeg dit zonder twijfel — je zult zien dat je een groter getuigenis krijgt.

Paola S. (16), Cortés (Honduras)

Bid om begrip

Zelfs als ik veel huiswerk en schoolprojecten heb, lees ik toch eerst in de Schrift. Ik begin met een gebed om te vragen of de Heilige Geest mij begrip wil geven van het woord Gods. En met behulp van de seminarieboeken is mijn motivatie om in de Schrift te lezen gegroeid en blijft ze nog steeds groeien.

Elieser N. (16), Ilocos Norte (Filipijnen)

Wapenrusting Gods

De sleutel tot het aanleren van een goede gewoonte is willen. Zorg dat je elke dag wil lezen. Houd bij hoeveel je op een dag leest en probeer elke dag op dezelfde tijd te lezen. Zo leer je jezelf een gewoonte aan. Lezen in de Schrift is alsof je de wapenrusting Gods aantrekt. Je zou nooit ten strijde trekken zonder wapenrusting. Begeef je niet in een zondige wereld zonder de wapenrusting Gods. Wapen jezelf — lees de Schrift.

Andrew G. (18), Maine (VS)

Voor ieder wat wils

Wat mij helpt is na te gaan wat er allemaal in de Schrift staat. Niet alleen staan het evangelie, Christus’ leringen en de geboden erin, maar de Schrift — vooral het Boek van Mormon — is voor mij een groot avonturenboek, vol met oorlogen, helden, en goede en kwade lieden. In de Schrift staat voor ieder wat wils.

Eve W. (15), Nevada (VS)

Niet slechts een boek

Zie de Schrift niet slechts als een boek dat je voor het seminarie moet lezen of omdat het van je verwacht wordt. Je leest het woord van God. Het gaat over avonturen, ellende, oorlogen. De Schrift is het testament van Jezus Christus — dat Hij onze Heiland is, dat Hij voor ons geleden heeft en voor ons gestorven is. De profeten hebben over zijn goddelijke natuur geprofeteerd. Velen zijn gestorven omdat ze de waarheid niet wilden verloochenen. Hun geloof was onwrikbaar. We moeten allemaal proberen zo getrouw als zij te worden.

Kaleb L. (14), Utah (VS)

Hij wil met je praten

Onze hemelse Vader heeft het antwoord op elke vraag die je Hem stelt; het enige wat je hoeft te doen is in de Schrift lezen en die in je leven toe te passen. Het besef dat je Vader in de hemel met je wil praten en je gebeden beantwoordt, zal je helpen om dagelijks de Schrift te onderzoeken. Als je zijn woord gehoorzaamt, zal je leven er beter op worden, en zul je bescherming en gemoedsrust vinden. Je zult gelukkig zijn, omdat je zijn stem hoort.

Elberth R. (18), Ixtapaluca (Mexico)

Maak van lezen een gewoonte

Een gewoonte vormen kan enorm helpen. Begin kalm aan; lees bijvoorbeeld elke dag een hoofdstuk of twee. Dan vorm je al snel de gewoonte om in de Schrift te lezen. Ik lees elke avond meestal een paar hoofdstukken, waarna ik een lofzang zing. Van deze routine krijg ik niet alleen een goed gevoel, ze houdt mij ook optimistisch over wat de volgende dag mij brengen zal. En ik begrijp meer van de lessen die ik op het seminarie krijg. De Schrift is een grote zegen. Doe er je voordeel mee.

Taylor C. (15), Washington (VS)

Advies voor je leven

De Schrift verhaalt de ervaringen van mensen die ongeveer dezelfde moeilijkheden als wij hadden. Spreek, voordat je in de Schrift begint te lezen, een gebed uit en heb het geloof dat je het advies zult vinden dat je leven ten goede komt. De Schrift is een van de middelen waarmee onze hemelse Vader met zijn kinderen communiceert. In de Schrift vinden we de kracht om allerlei beproevingen tegemoet te treden, en ik geef je mijn getuigenis dat als we goed zijn geïnstrueerd, we goed van kwaad kunnen onderscheiden en de valstrikken van Satan zullen vermijden.

Anderson F. (19), São Paulo (Brazilië)

Afdrukken