2011
Hjälpföreningens historia: Herrens vision för sina döttrar
September 2011


Hjälpföreningens historia: En titt på Herrens vision för sina döttrar

Som döttrar till Gud som söker evigt liv kan vi gå framåt med tillit, inspirerade av deras exempel som gått före oss.

Bild
Julie B. Beck

När vi kallades som Hjälpföreningens generalpresidentskap fick vi en historietext om Hjälpföreningen att studera. Vi gjorde det under bön och sökte efter att få veta vad Herren ville att vi skulle lära oss och sedan göra till följd av dessa studier. Vi upptäckte en arvedel, rik på andlig kraft och bidrag från sista dagars heliga kvinnor. Det var en imponerande uppteckning om Herrens handlingssätt mot sina döttrar och hans förväntningar för dem. Genom våra studier och inspirationen vi fick därigenom fick vi veta vilka Hjälpföreningens syften var. Vi lärde oss att i vår förberedelse för det eviga livets välsignelser vill Herren att hans döttrar ska stärka sin tro och rättfärdighet, stärka familjen och hemmet och söka upp och hjälpa behövande. När systrarna idag under bön läser sin historia så får de insikter, svar och inspiration precis som vi fick.

Vårt hopp är att vi, medan vi studerar Hjälpföreningens historia och arbete, ska se hur vår himmelske Fader har hjälpt systrar under tidens gång. När vi lär oss hur han hjälpte dem får vi ett vittnesbörd om att han också kommer att hjälpa oss idag. Vi lär oss att om Gud, genom den Helige Anden, kunde vägleda en kvinna för över hundra år sedan så kan han göra samma sak för kvinnor i vår tid.

Syster Eliza R. Snow, vår andra hjälpföreningspresident, var en stark och trofast ledare under kyrkans första år. Hon förstod att Anden ”tillfredsställer och uppfyller det mänskliga hjärtats alla önskningar, och fyller varje tomrum.” Vid olika tider i livet kämpade hon med dålig hälsa och ensamhet. Men hon blev stärkt av att ta emot och följa personlig uppenbarelse. För henne var personlig uppenbarelse och Andens ständiga sällskap som en fontän. Hon sade: ”Och är det inte vår förmån att så leva att vi får uppleva detta konstanta flöde i vår själ?”1

Hennes och andra exempel som givits under historiens gång hjälper oss komma ihåg att förmågan att ta emot och följa personlig uppenbarelse är den viktigaste färdighet vi kan förvärva i det här livet. Med den kan vi inte misslyckas. Utan den kan vi inte lyckas.

Hjälpföreningens historia är viktig för systrarna runt om i världen idag.

Vår historia visar på en lång rad starka, rättfärdiga, trofasta, hängivna kvinnor. Denna arvedel började med Eva, och dessa kvinnors historia tillhör var och en av oss och ger oss en vision om vår framtid. Om vi ska fortsätta med den här arvedelen av rättfärdiga, hängivna kvinnor så gör vi det genom att vi bygger vidare på det som de har gjort. Genom våra studier av historien lär vi oss att kyrkans kvinnor är starka och har stor förmåga, vilket kommer av deras tro på Herren Jesus Kristus och på hans återställda evangelium. Denna tro har gett kvinnorna förmågan att göra rätta val och övervinna utmaningar och svårigheter. Den har fått dem att tillämpa trons eld och kraften i sina förbund så att de kunde vara exemplariska i jordelivets upplevelser. I varje land finns en arvedel av tro bland kvinnorna som har hjälpt till att etablera kyrkan och stärka de sista dagars heligas hem.

Silvia H. Allred, första rådgivare i Hjälpföreningens generalpresidentskap, har berättat om sin mor Hilda Alvarenga som kallades att verka som hjälpföreningspresident i en gren i El Salvador när hon var nyomvänd och inte mycket äldre än 30. Hon påpekade för grenspresidenten att hon var oerfaren, oförberedd och otillräcklig. Men grenspresidenten kallade henne ändå. I sitt ämbete utvecklade hon ledarfärdigheter och nya talanger som att undervisa, tala offentligt och att organisera möten, aktiviteter och tjänandeprojekt. Hon hjälpte andra i grenen att bygga upp riket.2 Idag, liksom tidigare, förväntar sig vår himmelske Fader att hans döttrar har en ledarroll i varje församling och gren. Systrar som Hilda Alvarenga blir pionjärer och förebilder för framtida generationer.

Historien kan hjälpa dagens kvinnor som känner stor press i sitt liv.

När vi som presidentskap har rest runt i världen har vi besökt systrarnas hem. Vi har sett deras kamp och vet vilka svåra problem de har att tampas med. Många systrar känner sig överväldigade. En del tycker det är svårt att få tid till dagliga böner och skriftstudier och göra sådant som hjälper dem att känna Anden. Vi lever i en tid som blir allt svårare och är omgivna av uppfattningar och sedvänjor som kan avleda oss från vårt eviga mål. Eftersom vi som kvinnor har stort inflytande på dem vi har omkring oss måste vi göra allt vi kan för att hålla oss andligt starka.

Vår hjälpföreningshistoria hjälper oss fokusera på det som är viktigt och prioritera det vi gör. Varje dag får vi möjlighet att göra val som stärker vår tro och vår familj. För över 60 år sedan bad Belle S. Spafford, vår nionde hjälpföreningspresident, systrarna att värdera sina intressen, bedöma sina aktiviteter och förenkla livet genom att göra sådant som var varaktigt och därigenom göra sig av med mindre givande aktiviteter.3 Hennes råd är lika värdefullt idag. En studie av vår historia hjälper oss få det perspektiv vi behöver för att fokusera på sådant som är viktigt och som välsignar oss för evigt.

Att öka tron, stärka familjen och tjäna andra är lika viktigt idag som det var när Hjälpföreningen organiserades.

Vår historia lär oss att stark tro är en drivande och stabiliserande kraft i rättfärdiga kvinnors liv. Vår tro på Jesu Kristi försoning helar oss, men den får oss också att göra sådant som är svårt och att leva på ett exemplariskt sätt. Vår historia lär oss att Kristi rena kärlek, som aldrig förgår, har hjälpt kvinnor att tappert uthärda en del mycket svåra prövningar. Vi stärker vår tro och rättfärdighet när vi gör val som sammanför vår vilja med Guds vilja. När vi gör det känner vi frid. När vi inte gör det känner vi oss skuldmedvetna. Det är Anden som talar om för oss att vi behöver omvända oss och anpassa vår vilja till Guds vilja. Omvändelse är en princip vi använder dagligen för att förbli andligt starka.

Vi lär oss av historien att familjer inte blir starka av en slump. Att följa Herrens plan med precision, avsikt och beslutsamhet är ett medvetet trosvisst val i dagens värld. Att stärka människorna omkring oss och vårda oss om alla familjer är ett trosvisst, kärleksfullt tjänande.

Vår historia är rik på förebilder; systrar som följde uppmaningen att hjälpa fattiga och rädda själar.4 Amy Brown Lyman verkade som den åttonde generalpresidenten för Hjälpföreningen under andra världskriget. Hon rådde systrarna att stärka sin tro och hålla ut. Hon fick dem att fokusera på att göra sitt hem till en trygg plats och en prioritet i livet.5

När en syster börjar i Hjälpföreningen blir hon en del av ett stort världsomfattande systerskap, förenade i lärjungeskapet. Det är då hon börjar samverka med andra som också har beslutat sig för att hålla sina förbund och ge allt de har för att bygga upp Herrens rike.

Vår historia hjälper oss förstå vårt oskiljaktiga band till prästadömet.

Herren har ett viktigt arbete för sina söner och döttrar. Prästadömskvorum och Hjälpföreningar gör Herrens arbete. Profeten Joseph Smith sade: ”Jag skall organisera kvinnorna under prästadömet efter prästadömets mönster.”6

Nu liksom tidigare verkar hjälpföreningspresidenten under ledning av biskopen eller grenspresidenten, som har prästadömsnycklarna till att leda församlingen eller grenen.

Barbara W. Winder, Hjälpföreningens elfte generalpresident, sade: ”Jag önskar och vill att vi ska vara enade, ett med prästadömet, att vi ska tjäna och bygga upp Guds rike här idag.”7

Dessutom är det ingen liten sak att veta att varje syster har tillgång till alla frälsningens förrättningar och kan ingå förbund som gör det möjligt för henne att fullfölja sin jordiska och eviga mission. Varje syster kan ha den Helige Andens ständiga sällskap till vägledning som ger henne tröst och bekräftar hennes rättfärdiga gärningar. Hon har också full tillgång till andliga gåvor som stärker hennes förmåga att leva sitt liv med tillförsikt och i trygghet. Vår historia lär oss hur kvinnor i det förgångna tillämpade dessa välsignelser.

Kunskap om vår historia hjälper oss att förbereda oss för det eviga livets välsignelser.

Vi ser att hjälpföreningssystrarna förr ställdes inför svåra tider, men idag kämpar vi också mot en beslutsam fiende som vill förstöra vår tro och familj och sedan lämna oss ensamma och lidande. Vår hjälpföreningshistoria ger sammanhang åt allting vi gör. Genom profeten Joseph Smith gav Frälsaren kvinnorna i den här tidsutdelningen en kallelse att utföra hans arbete.

Vi lär oss genom vår historia vilka vi är och om vår viktiga roll i vår himmelske Faders plan. Vi kan inte delegera våra ansvarsuppgifter till någon annan. Eftersom vår himmelske Fader känner oss och älskar oss vill han stödja oss när vi försöker anpassa vår vilja till hans. ”Om ni alltså så strävar framåt, mättar er med Kristi ord och håller ut intill änden, se, så säger Fadern: Ni skall få evigt liv” (2 Nephi 31:20).

Slutnoter

  1. Se Eliza R. Snow, citerad i Döttrar i mitt rike: Hjälpföreningens historia och verksamhet (2011), kapitel 4.

  2. Se Döttrar i mitt rike, kapitel 6.

  3. Se Döttrar i mitt rike, förord.

  4. Se Döttrar i mitt rike, kapitel 2.

  5. Se Döttrar i mitt rike, kapitel 5.

  6. Joseph Smith, citerad i Döttrar i mitt rike, kapitel 2.

  7. Barbara W. Winder, citerad i Döttrar i mitt rike, kapitel 8.

Maria och den uppståndne Herren, av Harry Anderson; foto Busath Photography

Fotoillustrationer Matthew Reier och Howard Collett

Skriv ut