2011
Stärk familjen genom att öka andligheten
September 2011


Besökslärarnas budskap

Stärk familjen genom att öka andligheten

Studera materialet och samtala om det med systrarna du besöker om så är lämpligt. Använd frågorna för att hjälpa dig stärka dina systrar och göra Hjälpföreningen till en aktiv del av ditt eget liv.

Tro • Familj • Tjänande

Julie B. Beck, Hjälpföreningens generalpresident, har sagt: ”Ett överväldigande vittnesbörd har vuxit inom mig om hur värdefulla Guds döttrar är … Jag [har] känt att det aldrig förr har funnits ett större behov av ökad tro och personlig rättfärdighet. Aldrig har det funnits ett större behov av starka familjer och hem.”

Systrar kan skapa starka hem och familjer när de följer personlig uppenbarelse. ”Förmågan att kvalificera sig för, ta emot och handla efter personlig uppenbarelse är den absolut viktigaste färdighet man kan skaffa sig i livet”, fortsätter syster Beck. ”För att kvalificera sig för Herrens Ande börjar man med att önska den Andens sällskap, vilket innebär en viss grad av värdighet. Att hålla buden, omvända sig och förnya förbunden som ingicks vid dopet leder till välsignelsen att alltid ha Herrens Ande med sig. Att ingå och hålla tempelförbunden ger också ökad andlig styrka och kraft i en kvinnas liv. Många svar på svåra frågor kommer när vi läser skrifterna, eftersom skrifterna hjälper oss få uppenbarelse … Daglig bön är också viktig för att vi ska kunna ha Herrens Ande hos oss.”1

Vi stärker också våra familjemedlemmar andligt när vi hjälper dem förstå vår himmelske Faders eviga plan. ”Vad kan vi göra för att bättre förbereda våra barn andligt för deras eviga roll?” frågar äldste M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum. ”Det kanske mest omfattande svaret är: Lär dem hur de ska efterleva evangeliets principer.” Denna undervisning får vi genom dagliga böner, skriftstudier och måltider med familjen och genom att ha hemaftnar och gå till kyrkan varje vecka. Äldste Ballard förklarar: ”Vi förbereder oss varje dag, just nu, för evigt liv. Om vi inte förbereder oss för evigt liv förbereder vi oss för någonting annat, kanske någonting långt lägre.”2

Från skrifterna

Ords 22:6; 1 Joh 3:22; L&F 11:13–14; 19:38; 68:25

Från vår historia

Profeten Joseph Smith sade till systrarna under ett hjälpföreningsmöte i april 1842 att de hade en högtidlig plikt att söka sin egen frälsning. Han sade: ”Efter [min] undervisning är ni ansvariga för era egna synder. Det är en önskvärd heder att så vandra inför er himmelske Fader att ni blir frälsta därigenom. Vi är alla ansvariga inför Gud för det sätt på vilket vi utökar det ljus och den visdom vår Herre gett oss för vår frälsning.”3 Han lärde dem att vara rättfärdiga, att bli ett heligt folk och att förbereda sig för templets förrättningar och förbund.

Slutnoter

  1. Julie B. Beck, ”Och över tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min Ande”, Liahona, maj 2010, s. 10, 11.

  2. Se M. Russell Ballard, ”Andlig utveckling”, Nordstjärnan, apr. 1979, s. 114, 116.

  3. Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 353.

Fotoillustration Welden C. Andersen

Skriv ut