2014
Moroni 10:32
Januari 2014


Rad på rad

Moroni 10:32

Årets tema för veckoträffarna är en inbjudan från Moroni att följa Frälsaren.

32 Ja, kom till Kristus och bli fullkomnade i honom och avstå från all ogudaktighet. Och om ni avstår från all ogudaktighet och älskar Gud av all eder förmåga, allt ert sinne och all er styrka, då är hans nåd tillräcklig för er så att ni genom hans nåd kan bli fullkomliga i Kristus, och om ni genom Guds nåd blir fullkomliga i Kristus kan ni på intet sätt förneka Guds makt.

Kom till Kristus

Skrifterna innehåller många inbjudningar att komma till Kristus. Slå upp exemplen som anges nedan. Vad säger de här skriftställena om välsignelserna av att komma till Frälsaren? Kan du hitta fler skriftställen med den här inbjudan?

Bli fullkomnade i honom

Bild
Äldste Russell M. Nelson

”Vi behöver inte känna oss nedslagna om våra uppriktiga ansträngningar att nå fullkomlighet nu verkar vara mödosamma och ändlösa. Fullkomligheten är i sikte. Vi kan endast få den till fullo efter uppståndelsen och endast genom Herren. Den väntar på alla som älskar Herren och håller hans bud.”

Se äldste Russell M. Nelson i de tolv apostlarnas kvorum, ”Med fullkomligheten i sikte”, Nordstjärnan, jan. 1996, s. 88.

Älska Gud

Hur kan du visa vår himmelske Fader att du älskar honom? Begrunda de här förslagen och hitta på egna. Skriv ner vad du ska göra i din dagbok.

  • Håll buden.

  • Älska och tjäna andra.

  • Fullfölja ansvar i kyrkan.

  • Be uppriktigt.

Hans nåd är tillräcklig för dig

Bild
Äldste Dallin H. Oaks

”En del kristna anklagar sista dagars heliga … för att förneka Guds nåd genom att påstå att de kan förtjäna sin egen frälsning. Vi besvarar den anklagelsen med orden: ’Ty vi arbetar flitigt med att … förmå våra barn … att tro på Kristus och att förlikas med Gud. Ty vi vet att det är genom nåd vi blir frälsta, sedan vi har gjort allt vi kan göra’ (2 Nephi 25:23). Och vad är ’allt vi kan göra’? Förvisso innefattar det omvändelse (se Alma 24:11) och dop, att hålla buden och hålla ut till slutet.”

Äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum, ”Är du frälst?” Liahona, juli 1998, s. 61.

Nåd

”Ordet nåd, som det används i de heliga skrifterna syftar främst på den gudomliga hjälp och styrka som vi får genom Herrens Jesu Kristi försoning.”

Stå fast i din tro: Liten uppslagsbok om evangeliet (2004), s. 105.

Fullkomliga i Kristus

Fullkomlig, som det används i skrifterna, betyder ”fullständig, hel och fullt utvecklad, helt och hållet rättfärdig. Fullkomlig kan också betyda utan synd eller ondska. Endast Kristus var helt fullkomlig. Kristi sanna efterföljare kan bli fullkomliga genom hans nåd och försoning” (Handledning för skriftstudier, ”Fullkomlig”, scriptures.lds.org).

På intet sätt

På intet sätt — Inte alls.

Bild
Product Shot from January 2014 New Era

Grafik, The Design Farm

Skriv ut