2014
Män och kvinnor i Herrens tjänst
April 2014


Män och kvinnor i HERRENS TJÄNST

Från ett tal under ett andligt möte vid Brigham Young-universitetet den 20 augusti 2013. För att läsa hela texten på engelska, gå till speeches.byu.edu.

Bild
Äldste M. Russell Ballard

Vår himmelske Faders stora plan genomsyras av prästadömet och i den har män och kvinnor olika men lika viktiga roller.

Bild
Woman talking to a group of Church members sitting around a table.

Jag tror att det finns några sanningar som både kvinnor och män behöver förstå om kvinnans oumbärliga roll i att stärka och bygga upp Guds rike på jorden. Kvinnor utgör på så många sätt kyrkans hjärta. Så med Herrens hjälp skulle jag vilja hylla kyrkans trofasta kvinnor och unga kvinnor. Kära systrar, var ni än bor i världen – jag vill att ni ska veta att första presidentskapet och de tolv apostlarna hyser tillgivenhet och förtroende för er.

Låt mig börja med en repetitionskurs i vad vi gör här på jorden.

Vi är älskade, andliga söner och döttrar till vår himmelske Fader. Vi bodde hos honom i föruttillvaron. För att kunna uppfylla sin mission ”att åstadkomma odödlighet och evigt liv för människan” (Mose 1:39), skapade vår himmelske Fader en plan som utformades för att hjälpa hans barn att nå sin högsta potential. Vår Faders plan krävde att människan föll och separerades från honom under en tid genom att födas till jorden, få en kropp och prövas under en tid. Hans plan innebar att en Frälsare återlöste människosläktet från fallet. Vår Herre Jesu Kristi försoning bereder, genom evangeliets förrättningar och heliga förbund, vägen tillbaka till Guds närhet. Eftersom vi skulle leva i en jordisk omgivning fylld med faror och distraktioner, visste vår himmelske Fader och hans Son att vi skulle behöva tillgång till en större kraft än vår egen. De visste att vi skulle behöva tillgång till deras kraft. Kristi evangelium och lära ger alla, som tar emot det, kraft att uppnå evigt liv och styrka att finna glädje under resans gång.

Det finns de som ifrågasätter kvinnans position i Guds plan och i kyrkan. Jag har intervjuats tillräckligt ofta av nationella och internationella medier för att veta att de flesta journalister som jag mött har haft förutfattade meningar om ämnet. Genom åren har många ställt frågor som antyder att kvinnor skulle vara andra klassens medborgare i kyrkan. Inget kunde vara längre från sanningen.

Låt mig föreslå fem huvudpunkter som ni kan begrunda angående den här viktiga frågan.

1. Gud har en plan för att hjälpa oss uppnå evigt liv

Vår himmelske Fader skapade både kvinnor och män, vilka är hans andliga döttrar och söner. Det innebär att könstillhörigheten är evig. Han har utformat en plan så att den kan hjälpa alla, som väljer att följa honom och hans Son Jesus Kristus, att uppnå sin bestämmelse som arvtagare till evigt liv.

Om vår eventuella upphöjelse är deras viktigaste mål och avsikt och om de är allvetande och fullkomliga, vilket vi vet att de är, så vet de bäst hur de ska förbereda, undervisa och leda oss så att vi har störst chans att kvalificera oss för upphöjelse.

De allra flesta har släktingar eller vänner som har varit uppslukade av olika svåra sociala problem. Att argumentera om dessa frågor leder i allmänhet inte till någon lösning och kan i själva verket skapa stridigheter. Det finns en del frågor om kyrkans ståndpunkt i känsliga frågor som är svåra att besvara så att alla blir nöjda. Men när vi söker Herren i bön om hur vi känner och vad vi ska göra i dessa situationer, kommer tanken: ”Tror du på Jesus Kristus och följer du honom och Fadern?” Jag tror att nästan alla i kyrkan någon gång undrar om de kan göra allt det de förväntas göra. Men om vi verkligen tror på Herren, kommer bekräftelsen: ”Jag tror på Jesus Kristus, och jag är villig att göra vadhelst han vill att jag ska göra.” Så vi går framåt. Hur kraftfulla är inte orden ”Jag tror på Jesus Kristus”!

Vårt vittnesbörd, vår sinnesfrid och vårt välbefinnande börjar med vår villighet att lita på att vår Fader i himlen faktiskt vet bäst.

2. Kyrkan styrs genom prästadömets nycklar

Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga är Herrens kyrka, och hans kyrka styrs av och genom prästadömets auktoritet och prästadömets nycklar. ”Prästadömets nycklar är den myndighet som Gud har gett prästadömsledare att leda, övervaka och styra användandet av hans prästadöme på jorden.”1

De som innehar prästadömsnycklar – vare sig det gäller en diakon som har nycklarna till sitt kvorum, en biskop som har nycklarna till sin församling eller kyrkans president, som innehar alla prästadömets nycklar – gör det bokstavligen möjligt för alla som tjänar eller arbetar troget under deras ledning att utöva prästadömets auktoritet och få tillgång till prästadömets kraft.

Alla män och alla kvinnor verkar under ledning av dem som innehar nycklar. Det är så Herren styr sin kyrka.

Låt mig få upprepa något jag sade under generalkonferensen i april 2013: ”Vår himmelske Faders stora plan genomsyras av prästadömet och i den har män ett unikt ansvar att förvalta prästadömet, men de är inte prästadömet. Män och kvinnor har olika men lika viktiga roller. På samma sätt som en kvinna inte kan bli gravid utan en man, kan inte en man till fullo utöva prästadömets kraft för att bilda en evig familj utan en kvinna. … I ett evigt perspektiv delas både kraften att skapa liv och prästadömets kraft av man och hustru.”2

Varför ordineras män till ämbeten i prästadömet och inte kvinnor? President Gordon B. Hinckley (1910–2008) förklarade att det var Herren, inte människan, ”som bestämde att männen i hans kyrka skulle inneha prästadömet” och att det också var Herren som begåvade kvinnor med ”förmåga att fullkomna denna stora och förunderliga organisation, som är Guds kyrka och rike.”…3 När allt kommer omkring har Herren inte uppenbarat varför han har organiserat sin kyrka på det sätt han gjort.

Låt oss inte glömma att ungefär hälften av all undervisning som äger rum i kyrkan utförs av systrar. Våra systrar utgör en stor del av ledarskapet. Många tjänande aktiviteter planeras och leds av kvinnor. Råd från och kvinnors övriga deltagande i församlings- och stavsråd samt råd i kyrkans högkvarter tillför välbehövliga insikter, visdom och balans.

Det behövs både män som respekterar kvinnor och de specifika andliga gåvor de har, och kvinnor som respekterar de prästadömsnycklar som män innehar, för att inbjuda himlens alla välsignelser i kyrkans alla strävanden.

3. Män och kvinnor är lika viktiga

Män och kvinnor är jämlika i Guds ögon och i kyrkans ögon, men jämlika innebär inte att de är likadana. Mäns och kvinnors ansvarsuppgifter och gudomliga gåvor skiljer sig åt med avseende på deras natur men inte på deras betydelse eller inflytande. Kyrkan lär att kvinnor är jämställda med, men ändå olika männen. Gud anser inte att något kön är bättre eller viktigare än det andra. President Hinckley förkunnade för kvinnor att ”vår evige Fader … aldrig [har] avsett att ni skulle vara något mindre än det förnämsta av hans skapelsers härlighet”.4

Män och kvinnor har olika gåvor, olika styrkor och olika synpunkter och fallenheter. Det är ett av de grundläggande skälen till att vi behöver varandra. Det krävs en man och en kvinna för att skapa en familj, och det krävs män och kvinnor till att utföra Herrens verk. En man och en hustru som samarbetar i rättfärdighet kompletterar varandra. Låt oss vara försiktiga så att vi inte försöker mixtra med vår himmelske Faders plan och avsikter med våra liv.

4. Alla välsignas genom prästadömets kraft

När män och kvinnor kommer till templet begåvas de alla med samma kraft, som är prästadömets kraft. Även om prästadömets auktoritet styrs av prästadömets nycklar och prästadömsnycklar endast innehas av värdiga män, får alla Guds barn tillgång till prästadömets kraft och välsignelser.

Vår Fader i himlen är frikostig med sin kraft. Alla män och kvinnor har tillgång till denna kraft som hjälp i sitt eget liv. Alla som ingått heliga förbund med Herren och som hedrar dessa förbund är berättigade till personlig uppenbarelse, till att välsignas genom änglabetjäning, till att kommunicera med Gud, till att motta evangeliets fullhet, och, slutligen, att bli medarvingar med Jesus Kristus till allt det Fadern har.

5. Vi behöver känna till och bära vittnesbörd om läran

Bild
A Sunday school class of teenagers. One of the youth is in front talking to the class while the teacher is standing to the side.

Kyrkans kvinnor behöver ha kunskap om Kristi lära och bära vittnesbörd om återställelsen på alla sätt de kan. Aldrig har det funnits en mer komplicerad tid i jordens historia. Satan och hans anhang har fulländat sitt vapenförråd under tusentals år, och de är erfarna i att förgöra tron och tilliten till Gud och Herren Jesus Kristus hos människosläktet.

Alla – män, kvinnor, unga vuxna, ungdomar, pojkar och flickor – har vi Herren och hans kyrka att försvara, att skydda, och att sprida ut över jorden. Vi behöver mer av kvinnornas tro och utpräglade, inflytelserika röster. Vi behöver kvinnor som innehar kunskap om evangeliets lärdomar och förstår vad vi tror på så att de kan bära sina vittnesbörd om sanningen om allting – vare sig dessa vittnesbörd uttalas vid lägerelden på ett läger för unga kvinnor, på ett vittnesbördsmöte, i en blogg eller på Facebook. Bara ni kan visa världen hur Guds kvinnor, som ingått förbund, ser ut och vad de tror på.

Systrar, er sfär av inflytande är unik – en sfär som män inte kan ta efter. Ingen kan försvara vår Frälsare med större övertygelse eller kraft än ni, Guds döttrar – ni som har sådan styrka och inre övertygelse. Kraften i en omvänd kvinnas röst är gränslös, och kyrkan behöver era röster nu mer än någonsin.

Jag bär mitt vittnesbörd för er att vi befinner oss i en tid då vi måste stå enade. Vi måste stå tillsammans – män och kvinnor, unga män och unga kvinnor, pojkar och flickor. Vi måste stå upp för vår himmelske Faders plan. Vi måste försvara honom. Han skjuts åt sidan. Vi kan inte stå overksamma som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och tillåta att det fortsätter att ske utan att vara modiga nog att låta våra röster höras.

Må Gud välsigna er med mod att studera och få kunskap om evangeliets enkla sanningar och ta varje chans att dela med er av dem.

Slutnoter

  1. Handbok 2: Kyrkans förvaltning (2010), 2.1.1.

  2. M. Russell Ballard, ”Detta är mitt verk och min härlighet”, Liahona, maj 2013, s. 19.

  3. Gordon B. Hinckley, ”Kvinnorna i kyrkan”, Nordstjärnan, jan. 1997, s. 67.

  4. Gordon B. Hinckley, ”Håll stånd mot världens bedrägerier”, Nordstjärnan, jan. 1996, s. 98.

Skriv ut