2021
Kuinka voin antaa anteeksi, kun se on niin vaikeaa?
Kesäkuu 2021


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Kuinka voin antaa anteeksi, kun se on niin vaikeaa?

Toisinaan voi olla vaikeaa antaa anteeksi jollekulle. Mutta Herra tekee vaikeista asioista mahdollisia.

Kuva
nuori nainen pitelemässä Vapahtajaa kädestä

Evankeliumissa meille opetetaan usein, että anteeksianto on välttämätöntä, jotta voi kokea rauhaa, onnea, parantumisen ja parannuksen. Minä olen oppinut tietämään, kuinka totta nuo opetukset ovat, vaikka anteeksianto on ollut minulle itse asiassa erittäin vaikeaa eikä aina luontaista.

Koko elämäni ajan, kun olen tullut loukatuksi tai satutetuksi, olen huomannut ajattelevani: ”Niin, tietenkin olen antanut sille ihmiselle anteeksi”, mutta silti vihan, surun tai tuskan tunteet ovat palanneet heti kun olen muistanut, kuinka minua on loukattu.

Ehkä sinulle on käynyt samoin.

Kuinka siis opimme antamaan ”anteeksi kaikille ihmisille” (OL 64:10), kuten meiltä Vapahtajan mukaan vaaditaan? Rehellisesti sanoen en oikeastaan tiedä sitä täysin. Herra auttaa minua yhä ymmärtämään sitä, mutta olen oppinut matkan varrella muutaman asian.

Kristus kärsi kaikenlaisia tuskia

Ensiksi, olen ymmärtänyt, että Jeesuksen Kristuksen voima ja Hänen sovituksensa siunaukset ovat uskomattoman tärkeitä, uskomattoman voimallisia ja uskomattoman kattavia. Hänen voimansa on todellakin ääretöntä.

Me tiedämme, että sovituksessaan Hän kärsi syntiemme vuoksi, jotta me voisimme tehdä parannuksen. Tiedämme myös, että Hän otti päälleen tuskamme ja kärsimyksemme, ”jotta hänen sisimpänsä täyttyisi armolla, lihan mukaisesti, jotta hän osaisi lihan mukaisesti auttaa kansaansa sen heikkouksien mukaisesti” (ks. Alma 7:11–14). Se tarkoittaa, että Kristus pystyy tuntemaan myötätuntoa minua kohtaan ja ymmärtämään kaikki tuskat, joita olen kokenut murtuneesta käsivarresta särkyneeseen sydämeen.

Ja vaikka Hän tuntee syntini ja heikkouteni, Hän on silti halukas antamaan minulle anteeksi, kun teen typeryyksiä. Hän oli valmis uhraamaan itsensä minun vuokseni.

Siinä meni kauan, mutta päätin, että jos uskon Hänen sovituksensa koskevan minua henkilökohtaisesti, jos uskon voivani saada anteeksi, niin minun pitää myös uskoa, että kaikki minua satuttaneet ihmiset ja ihmiset, joita rakastan, voivat hekin saada anteeksi. Koska Hänen sovituksensa on jokaista varten.

Anteeksiantaminen on prosessi

Vanhin Richard G. Scott (1928–2015) kahdentoista apostolin koorumista on opettanut anteeksiantamisen tuomasta parantumisesta: ”Kun pystyt antamaan rikkomuksen anteeksi, vapaudut – – tuskasta ja syvästä murheesta.” Ja hän vakuuttaa meille, että jos voimme antaa anteeksi, me voimme ”[nauttia] suurempaa rauhaa” elämässämme.1

Anteeksiantaminen voi kuitenkin olla vaikeaa. Elämässäni on ollut hetkiä, jolloin on tuntunut mahdottomalta edes harkita, että antaisi toiselle anteeksi. Noissa tilanteissa olen saanut lohtua vanhin Scottin sanoista: ”Niin mahdottomalta kuin se sinusta nyt saattaakin tuntua, niin aikanaan parantuminen, jonka voit saada Vapahtajalta, tekee mahdolliseksi antaa vilpittömästi anteeksi [sinua loukanneelle]. – – Jos ajatus anteeksiannosta aiheuttaa sinulle entistä enemmän tuskaa, siirrä tuo askel syrjään, kunnes sinulla on enemmän kokemusta Vapahtajan parantavasta voimasta omassa elämässäsi.”2

Minä olen tehnyt niin. Minun on täytynyt antaa itseni ottaa askel taaksepäin, keskittyä suhteeseeni Herraan ja lopulta luottaa rakkauteen ja parantumiseen, joita olen saanut osakseni, jotta olen voinut tarkastella uudelleen anteeksiantoa, jota en ollut valmis selvittämään aiemmin. Tiedän henkilökohtaisesta kokemuksesta, että Herra ymmärtää sydäntämme ja mieltämme ja on kanssamme, kun me käytämme parantumiseen tarvitsemamme ajan.

Anteeksianto auttaa meitä parantumaan

Todistukseni anteeksiannon parantavasta voimasta vahvistuu edelleen. Olen oppinut uskomaan vanhin Scottin vakuutukseen siitä, että ”anteeksianto parantaa hirveitä, murheellisia haavoja”3, sillä se antaa Herran täyttää meidät rakkaudella ja auttaa meitä päästämään irti vihasta siitä riippumatta, mitä olemme tehneet tai mitä meille on tapahtunut.

Uskon taivaallisen Isän ymmärtävän, että toisinaan tarvitaan aikaa, ennen kuin olemme valmiita tekemään vaikeita asioita. Ja uskon, että kun olemme valmiita, Hän on valmis auttamaan meitä tekemään jotakin niin vaikeaa kuin antamaan anteeksi.

Viitteet

  1. Richard G. Scott, ”Hyväksikäytön tuhoisista seurauksista parantuminen”, Liahona, toukokuu 2008, s. 42.

  2. Richard G. Scott, ”Hyväksikäytön tuhoisista seurauksista parantuminen”, s. 42.

  3. Richard G. Scott, ”Väkivallan murheellisten arpien parantaminen”, Valkeus, heinäkuu 1992, s. 33.

Tulosta