2022
Onko sinulla kysymyksiä? Pidä mielessä nämä viisi totuutta
Lokakuu 2022


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Onko sinulla kysymyksiä? Pidä mielessä nämä viisi totuutta

Kun liityin kirkkoon, minulla oli paljon kysymyksiä, mutta olen oppinut, kuinka voin löytää vastauksia.

Kuva
nainen rukoilemassa

Vartuin Japanissa oppien asioita, joissa ei ollut minusta järkeä. Niinpä ennen kirkkoon liittymistäni minulla oli kysymyksiä maailmankaikkeudesta ja elämän tarkoituksesta.

Kun aloin ottaa oppitunteja lähetyssaarnaajilta, kysymysteni tulva tuntui ylivoimaiselta. Selitin, että olin etsinyt vastauksia hyvin monista eri lähteistä mutta en ollut koskaan ollut tyytyväinen siihen, mitä löysin. He opettivat minulle, että voin aina luottaa siihen, että Herra johdattaa minut totuuteen.

Siitä lähtien olen aina voinut etsiä vastauksia Häneltä ja seurata Henkeä syventääkseni todistustani edelleen.

Tässä on viisi totuutta, jotka olen oppinut, kun minulla on ollut kysymyksiä matkan varrella:

1. Sinulla saa olla kysymyksiä

Kysymykset voivat tuntua pelottavilta, mutta taivaallinen Isä haluaa meidän esittävän kysymyksiä uskossa, jotta voimme vahvistaa uskoamme Jeesukseen Kristukseen. Voimme tarkastella sellaisten profeettojen esimerkkejä, jotka esittivät vanhurskaita kysymyksiä, kuten Nefi (ks. 1. Nefi 17–18), Jeredin veli (ks. Et. 2–3) ja erityisesti Joseph Smith, jonka yksinkertainen kysymys johti evankeliumin palautukseen (ks. Joseph Smith – historia 1:5–13).

2. Jumala tietää kaiken

Kun luin Toista Nefin kirjaa ensimmäisen kerran, tajusin, että jopa Nefillä oli kysymyksiä. Hän kuitenkin turvasi Herraan eikä lihan käsivarteen (ks. 2. Nefi 4:34). Niinpä minäkin luotin Herraan, kun minulla oli kysymyksiä. Rukoilin vilpittömästi, tutkin pyhiä kirjoituksia ja tarkastelin profeettojen sanoja lähestyäkseni Häntä ja luottaakseni ennen muuta Hänen ajoitukseensa.

Maailman vastaukset saattavat tuntua helpoilta löytää, mutta totuuden ja tiedon todellinen lähde on Jumala. Me pääsemme milloin tahansa Hänen luokseen ja Hän opastaa meidät totuuteen – kuinka ihmeellinen siunaus se onkaan!

Kuten presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Me voimme rukoilla taivaallista Isäämme ja saada johdatusta ja ohjausta, saada varoitusta vaaroista ja häiriötekijöistä sekä kyetä tekemään asioita, joita emme pystyisi tekemään omin voimin.”1

3. Me tarvitsemme päivittäisiä kokemuksia Herran kanssa

Minulla on toisinaan ollut kiusaus ottaa etäisyyttä taivaalliseen Isään, kun olen kuunnellut maailman ääniä etenkin sosiaalisen median kautta. Vastustaja tekee kaikkensa johdattaakseen meidät pois totuudesta. Hän esittää meille usein puolitotuuksia ja ajatuksia, jotka tuntuvat harmittomilta ja houkuttelevilta.

Presidentti Nelson on kuitenkin opettanut myös, että ”vastalääke Saatanan juoneen on selkeä: me tarvitsemme päivittäisiä kokemuksia Herran palvelemisesta ja Hänen evankeliuminsa tutkimisesta. – – Antakaa Hänelle reilu osa ajastanne. Kun teette niin, pankaa merkille, mitä tapahtuu myönteiselle hengelliselle liikevoimallenne.”2

Kun varaamme päivittäin aikaa Hänelle, meidän on helpompi erottaa vastustajan ääni Herran äänestä.

4. Liittojen pitäminen kutsuu Jumalan voimaa

Voi olla houkuttelevaa antaa kysymysten kumota uskomme ja toivomme Jeesukseen Kristukseen. Maailma voi jopa saada ajatuksen liittojemme rikkomisesta näyttämään houkuttelevalta. Todistan kuitenkin, että noudattamalla profeettojen sanoja ja pitämällä liittoni olen onnistunut saamaan iankaikkisen näkökulman, jonka ansiosta tunnen enemmän rauhaa ja iloa kuin koskaan aiemmin, vaikka en ole saanutkaan kaikkia vastauksia. Tiedän – aivan kuten presidentti Nelson on opettanut –, että ”toimitukset ja liitot antavat meille pääsyn Jumalan voimaan”3 ja pitämällä liittoni olen tuntenut tuota voimaa, joka auttaa minua löytämään totuuden ja uskomaan siihen.

5. Me voimme päättää uskoa

Kun et löydä kysymyksiisi vastauksia, mieti, mitä sen sijaan tiedät. Muista, että taivaallinen Isä on kanssasi, vaikka et löytäisikään vastauksia heti.

Tiedän, miltä tuntuu painia vastaamattomien kysymysten kanssa ja kohdata maailman kiusauksia. Meillä on kuitenkin merkittävä ja rohkaiseva lahja, joka on Pyhä Henki. Hengen noudattaminen ei aina tarkoita sitä, että löytäisimme vastauksia heti, mutta se tarkoittaa, että meidät opastetaan aina totuuteen. Kun etsin taivaallista Isää ja Jeesusta Kristusta, tunnen joka päivä iloa ja voimaa, jota Henki antaa, jotta kulkisin eteenpäin uskossa. Muistan, että vaikeuksistamme huolimatta meillä on aina mahdollisuus päättää uskoa.4.

Olen hyvin kiitollinen evankeliumia koskevasta tietämyksestäni ja kysymyksistä, joiden ansiosta voin vaalia ja kasvattaa todistustani Jeesuksesta Kristuksesta.

Tulosta