Seminar
Alma 7:14-27: »Den sti, der fører til Guds rige«


»Alma 7:14-27: ›Den sti, der fører til Guds rige‹«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Alma 7:14-27«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Alma 7:14-27

»Den sti, der fører til Guds rige«

Billede
en person går på stien mod Guds rige

Profeter henviser ofte til den »snævre og trange sti« (2 Ne 31:19), »pagtsstien« eller »den sti, der fører til Guds rige« (Alma 7:19). Alma indså, at folket i Gideon var på denne sti og lærte dem, hvordan de skulle fortsætte ad den og blive mere som Gud. Hensigten med denne lektion er at hjælpe jer i jeres bestræbelser på at opnå kristuslignende egenskaber, idet I følger den sti, der fører tilbage til Gud.

Skab en følelse af kærlighed og respekt. Tilskynd eleverne til at udtrykke kristuslignende kærlighed mod og accept af hvert klassemedlem. Det kan blødgøre hjertet hos de elever, der kæmper.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at tænke på kristuslignende egenskaber, som de gerne vil udvikle mere fuldt ud, og om at møde forberedte på at fortælle hvorfor.

Mulige læringsaktiviteter

En vej at følge

Overvej at vise følgende billede (eller et lignende), mens du stiller følgende spørgsmål.

Billede
sti gennem en tæt skov
  • Hvilke fordele er der ved at have en vej at følge?

Overvej at se »Daglig genoprettelse« fra tidskode 01:40 til 03:25, hvor ældste Dieter F. Uchtdorf fra De Tolv Apostles Kvorum forklarer, hvad der sker med folk, der rejser uden en sti eller pålidelige pejlemærker. Videoen findes på ChurchofJesusChrist.orgChurchofJesusChrist.org/study/general-conference/2021/10/41uchtdorf?lang=dan

Efter Alma havde profeterede for Gideons folk om Jesu Kristi liv og forsoning, delte han opmuntrende ord med dem.

Læs Alma 7:19-20 for at se, hvad Alma sagde om Gud, hans vej og folket i Gideon.

Overvej at markere vendingen »den sti, der fører til Guds rige« i vers 19. I dag vil I lære mere om denne sti.

  • Hvordan tror I, at I kan se, om I er på den sti, der fører til Guds rige?

Overvej at tegne følgende billede på tavlen og skrive »Den sti, der fører til Guds rige«. Bed eleverne om at tegne noget tilsvarende i deres noter.

Tegn et billede som det følgende og skriv »Den sti, der fører til Guds rige«.

Billede
stregtegning af stien, der fører til Guds rige

Den sti, der fører til Guds rige, omtales ofte som den snævre og trange sti eller pagtsstien. Vi er på denne sti, når vi følger Jesu Kristi eksempel og lærdomme. At fortsætte ad denne sti vil føre os til evigt liv (se 2 Ne 31:19-20).

Mens I studerer, så tænk over, om I ser jer selv på den sti, der fører til Guds rige. Se efter lærdomme, der hjælper jer til bedre at forstå denne sti og de velsignelser, Herren tilbyder jer, når I følger den.

»Den sti, der fører til Guds rige«

Alma beskrev de handlinger, vi kan foretage, som vil føre os tilbage til Guds nærhed.

Læs Alma 7:14-16, og nedskriv derefter disse handlinger på eller ved siden af stien på jeres tegning.

  • Hvad hjalp disse vers jer til at forstå om, hvad det betyder at være på den sti, der fører til Gud?

Overvej at lade et par elever skrive deres svar på det forrige spørgsmål på tavlen. Disse elever kan derefter bede andre om at komme op og sætte en cirkel om et svar på tavlen, der virker særligt vigtigt for dem. Eleven, der satte en cirkel om svaret, kan derefter blive bedt om at forklare, hvorfor vedkommende føler, at det er en vigtig handling, der hjælper os til at vende tilbage til Guds nærhed.

En sandhed, vi kan lære af disse vers, er, at når vi omvender os, indgår pagter med Gud og modtager ordinancerne i Jesu Kristi evangelium, følger vi den sti, der fører til Guds rige.

  • Hvordan forbereder disse handlinger os på at vende tilbage til Guds nærhed?

  • Hvilke velsignelser kan vi opleve i dette liv ved at følge Guds sti?

Overvej at bede eleverne om at fortælle om velsignelser, de har oplevet i deres liv, fordi de følger Guds sti. Du kan også komme med eksempler fra dit eget liv.

At udvikle kristuslignende egenskaber, mens I går på hans sti

Ældste Dale G. Renlund fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret, at en velsignelse ved at følge Guds pagtssti er, at den »leder til at blive som ham« (»Vælg i dag«, Liahona, nov. 2018, s. 104).

Overvej at vise disse billeder af Frelseren (eller andre, du vælger), mens du stiller eleverne følgende spørgsmål. Du kan fortælle om de Jesu Kristi egenskaber, som du beundrer mest, inden du stiller spørgsmålene.

Billede
Kristus og kvinden, der var blevet grebet i ægteskabsbrud
Billede
Jesus, der trøster Maria og Martha
Billede
Kristus stilner de oprørte vande
  • Hvilke egenskaber beundrer I mest ved Jesus Kristus? Hvorfor?

  • På hvilke måder ønsker I at være mere som Frelseren? Hvad kan gøre det vanskeligt? Hvordan kan vi overvinde disse vanskeligheder med Herrens hjælp?

  • Hvornår har I følt det største ønske om at blive som ham? Hvad skete der i jeres liv, der fik jer til at føle sådan?

Alma fandt frem til nogle af de kristuslignende egenskaber, vi bør stræbe efter at opnå, når vi går ad den sti, der fører til Guds rige.

Læs Alma 7:22-25, og se efter kristuslignende egenskaber og adfærd, du ser angivet eller beskrevet. Overvej at markere disse i jeres skrifter. I kan også overveje at skrive disse egenskaber og denne adfærd på eller ved siden af stien på jeres tegning.

Følgende aktivitet har til hensigt at hjælpe eleverne til at lære mere om de kristuslignende egenskaber, der nævnes i Alma 7:22-25, og lægge en plan for at udvikle en eller flere af disse egenskaber. Det kan være nyttigt, hvis du selv udfører denne aktivitet inden lektionen, så du er bedre forberedt på at hjælpe eleverne, når de arbejder. Sørg for at give eleverne tid nok til at udføre denne aktivitet.

Overvej at vise følgende instruktioner:

Vælg bønsomt en egenskab, der nævnes i Alma 7:22-25, som I føler, vor himmelske Fader ønsker, at I udvikler, og udfør derefter følgende aktivitet. Nedskriv jeres indsigt nederst på jeres tegning eller et andet sted i jeres studiebog.

  1. Lær mere om denne egenskab. Overvej at bruge hjælpekilder som Guide til skrifterne til at hjælpe med dette. Skriv det ned, I lærte.

  2. Nedskriv udfordringer ved at udvikle den egenskab, I har valgt, og hvorfor I tror, at Gud lader jer opleve disse udfordringer.

  3. Skriv to til tre forskellige måder, hvorpå jeres liv vil blive bedre, når I har tilegnet jer denne egenskab.

  4. Find et eksempel fra Frelserens liv, hvor han var et eksempel på denne egenskab. Alternativt kan I nævne et eksempel fra en person, I kender, hvor vedkommende var et eksempel på denne kristuslignende egenskab.

  5. Find en eller flere handlinger, I kan foretage jer, der vil indbyde til Guds hjælp, når I stræber efter at udvikle denne egenskab. Lav en plan for, hvordan I iværksætter den handling i jeres liv. En måde, hvorpå I kan stræbe efter at udføre denne handling, er ved at tale med vor himmelske Fader i jeres daglige bønner om jeres fremgang og bede om hans hjælp, hvor I kommer til kort.

Overvej at opdele eleverne i små grupper. Hver person i gruppen kan kort forklare, hvad de lærte og følte om den egenskab, de valgte, og hvorfor de gerne vil udvikle den. Alternativt kan de fortælle om den egenskab, de valgte, og eksemplet fra Frelserens liv eller et eksempel fra en person, de kender. Tilskynd dem til at handle på deres planer. Bær vidnesbyrd om, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus vil hjælpe dem i deres indsats.

Udskriv