Seminar
Alma 26: »Vi vil juble i Herren«


»Alma 26: ›Vi vil juble i Herren‹«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Alma 26«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Alma 26

»Vi vil juble i Herren«

Billede
en glad gruppe unge

Har I nogensinde haft en oplevelse, som I ikke kunne vente med at fortælle nogen om? Hvad ønskede I, at folk skulle vide? På samme måde frydede Ammon og hans brødre sig over deres 14 år lange mission blandt lamanitterne, og de ønskede at fortælle om deres oplevelser. De så Guds kraft og kærlighed, da tusinder af lamanitter blev bragt til kundskab om sandheden. Denne lektion kan hjælpe jer til at føle kærlighed til og dyb taknemlighed over for Herren og de velsignelser, han skænker jer.

Forberedelse til at blive et redskab for Helligånden. Når I stræber efter at følge Frelserens eksempel på lydighed og efterlever evangeliet af hele jeres hjerte, vil Ånden være med jer. I behøver ikke være fuldkomne – bare I forsøger med iver. Søg tilgivelse gennem Frelserens forsoning, hver gang I snubler.

Elevforberedelse: Eleverne kan læse Alma 26:11-16 og tænke over, hvad de tror, det betyder at »juble i Herren«.

Mulige læringsaktiviteter

Hvad brænder I for?

Eleverne kan drøfte det følgende parvist eller i små grupper. Alternativt kan du bede en eller to elever om kort at fortælle klassen om det.

Tænk et øjeblik over noget, I er begejstrede eller brænder for – noget, hvor det, når først I begynder at tale om det, er svært at stoppe!

  • Hvorfor føler I så stærkt for dette?

  • Hvad håber I, at andre vil føle, når I taler om det? Hvorfor?

Da Mosijas sønner vendte tilbage fra deres 14 år lange mission blandt lamanitterne, talte Ammon med sine brødre om deres oplevelser. Læs Alma 26:8, 16 og se efter, hvad Ammon var begejstret og brændte for.

I Alma 26:16 brugte Ammon ordene juble, fryde og prise, da han talte om Herren. I kan eventuelt markere disse ord i vers 16 og i andre vers, I studerer i dag.

Brug et øjeblik på at tænke over følgende:

  • Hvordan er jeres forhold til vor himmelske Fader? Hvorfor?

  • Taler I med andre om ham med begejstring og glæde? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Når I studerer Alma 26 i dag, så tænk over, hvordan det, Ammon fortalte om, hvad han følte for Gud, kan øge jeres kærlighed til og taknemlighed for vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

»Så store velsignelser«

Beslut, om det vil gavne eleverne mest at læse følgende skriftblokke (og andre blokke senere i lektionen) som klasse, i små grupper eller parvis. Brug de angivne spørgsmål eller andre, du kommer i tanke om, til at hjælpe eleverne til at forstå og analysere indholdet og konteksten.

Læs Alma 26:1-4, 8-16 og se efter, hvordan Ammon talte om Gud og det, Gud havde gjort for hans brødre og lamanitterne.

  • Hvad gør indtryk på jer ved den måde, som Ammon omtalte Gud på?

  • Hvilke sandheder finder I, der kan inspirere nogen til at juble i Herren?

Overvej at lade eleverne skrive de sandheder, de har fundet, på tavlen. Ellers kan eleverne skrive disse sandheder på gule sedler og læse dem højt, før de sætter dem op på tavlen. For eksempel Gud giver store velsignelser (v. 1-3); Gud kan gennem os udføre sit store værk og velsigne andre (v. 3); med Herrens styrke kan vi gøre alt (v. 12) og Gud er magtfuld, barmhjertig og tålmodig med sine børn (v. 16).

Du kan eventuelt vise følgende billeder for at minde eleverne om Ammons oplevelser som missionær, der førte til, at han priste Gud. Du kan bede eleverne om kort at genfortælle nogle af begivenhederne i Alma 17-21.

Billede
Ammon kæmper mod lamanitter
Billede
Ammon underviser Lamoni
Billede
Dronningen sørger over Lamoni

Selvom vores oplevelser er anderledes end Ammons, kan vi have lignende grunde til at prise Gud.

Hjælp eleverne til at tænke over grunde, de kan have til at prise Gud, ved at vise følgende spørgsmål. Giv eleverne tid til at besvare et af spørgsmålene i deres studiebog, og bed derpå elever om frivilligt at dele deres svar med klassen.

  • Tænk over, hvordan I har været eller kan være et »redskab i Guds hænder« (Alma 26:3) til at velsigne andre. Hvordan kan disse oplevelser få jer til at prise Gud?

  • Hvilke andre grunde har I til at prise Gud?

  • Hvilken forskel kan det gøre i en persons liv at fryde sig over det, Gud har gjort for hende eller ham?

»Stor grund til at fryde os«

Da Ammon mindedes sin tid som missionær og hans interaktion med Gud, jublede og frydede han sig over, hvem Gud er, og hvad Gud havde gjort muligt i hans liv.

Overvej at uddele papir til eleverne til at færdiggøre følgende studieaktivitet. Som afveksling kan den første del af aktiviteten udføres som klasse. Eleverne kan studere de forskellige grupper og skrive det, de finder, på tavlen. Overvej at bruge de punktopstillede spørgsmål eller andre, du kommer i tanke om, for at hjælpe eleverne til at juble i Herren.

Fold et stykke papir i tredjedele eller lav tre kolonner på en side i jeres studiebog. Skriv en af følgende grupper af personer øverst i hver kolonne:

Læs skriftstederne for hver gruppe, og skriv i kolonnen, hvad Gud havde gjort for dem.

  • Hvad lagde I især mærke til ved det, Gud havde gjort for disse mennesker? Hvorfor fik det folket til at juble i ham?

Giv eleverne god tid til at udføre følgende individuelt tilpassede del af denne aktivitet. Tilskynd eleverne til at være eftertænksomme og bønsomme, mens de arbejder.

Vend det foldede stykke papir om eller lav tre nye kolonner i jeres studiebog. Giv hver kolonne en af følgende overskrifter:

  • Sådan har Gud velsignet mig

  • Sådan har Gud velsignet dem, jeg elsker

  • Hvad jeg ved om Gud og føler i forhold til ham

I kan eventuelt bede vor himmelske Fader om at bringe tanker og minder til jeres sind. Når I husker, hvordan Gud har velsignet jer og andre og reflekterer over jeres følelser for ham, kan Helligånden hjælpe jer til at føle Guds kærlighed til jer.

Skriv jeres svar i hver kolonne, og forklar, hvorfor de får jer til at juble i Gud.

Overvej at bruge følgende spørgsmål for at hjælpe eleverne til at forstå sandheden i og vigtigheden af de følelser, de oplevede. Tilskynd frivillige elever til at fortælle, hvad de følte, da de reflekterede over deres grunde til at juble i Herren.

  • Hvordan hjalp denne aktivitet jer til at føle større glæde i Gud eller større kærlighed til og taknemlighed for ham?

  • Hvordan tror I, at jeres forhold til Herren ville ændre sig, hvis I tog jer tid til at huske og ære ham oftere?

Tilskynd eleverne til at handle på følgende opfordring.

Idet I reflekterer over det, I lærte og følte i dag, kan I eventuelt sætte jer et mål om at tage jer tid til at huske Gud og juble i ham. I kan også føle jer tilskyndet til at dele jeres tanker med andre personer, ligesom Ammon gjorde. Se efter en lejlighed til at dele og overvej, hvordan I kan hjælpe en anden person til at føle det, I har følt for vor himmelske Fader og Jesus Kristus.