Seminar
Evangelisk mesterlære: Alma 34:9-10 – »Der [må] foretages en forsoning … et altomfattende og evigt offer.«


»Evangelisk mesterlære: Alma 34:9-10 – ›Der [må] foretages en forsoning … et altomfattende og evigt offer‹«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Evangelisk mesterlære: Alma 34:9-10«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Evangelisk mesterlære: Alma 34:9-10

»Der [må] foretages en forsoning … et altomfattende og evigt offer.«

Billede
Kristus på korset

I en tidligere lektion lærte I om Jesu Kristi altomfattende og evige forsoning. Denne lektion kan hjælpe jer med at lære henvisningen til og nøglesætningen i skriftstedet Alma 34:9-10 udenad, forklare læresætningen i disse vers og anvende principperne for at opnå åndelig kundskab i realistiske situationer ved at bruge dette skriftsted.

Hjælp eleverne til at øve sig i at bruge »principperne for at opnå åndelig kundskab«. Stræb efter at henvise til principperne ved navn, så eleverne let kan se, hvornår og hvordan de bliver brugt i klassedrøftelserne.

Elevforberedelse: Overvej at bede eleverne om at tænke over, hvordan sandhederne i Alma 34:9-10 og principperne for at opnå åndelig kundskab kan hjælpe nogen, der føler, at de ikke kan blive tilgivet for deres synder.

Mulige læringsaktiviteter

Denne lektion i evangeliske mesterlæreskriftsteder er udformet til at blive givet efter lektionen »Alma 34:1-17«, som er den kontekstuelle lektion for det evangeliske mesterlæreskriftsted Alma 34:9-10. Hvis denne lektion i mesterlæreskriftsteder flyttes til en anden uge, så sørg for også at give den tilsvarende kontekstuelle lektion i den uge.

Forklar og lær udenad

Har I nogensinde bemærket, at det kan være lettere at forstå noget i jeres sind end at forklare det med ord? Et af formålene med evangelisk mesterlære er at give jer mulighed for at forklare læresætningen i mesterlæreskriftstederne med jeres egne ord.

I jeres nylige studium af Alma 34:9-10 lærte I, at uden Jesu Kristi altomfattende og evige forsoning ville hele menneskeheden være fortabt for evigt.

Giv eleverne mulighed for at forklare læresætningen i Alma 34:9-10 med deres egne ord ved at dele følgende instruktioner.

Forestil jer, at I har mulighed for at forklare betydningen af Alma 34:9-10 for en person, der kun ved meget lidt om Jesus Kristus. Brug et øjeblik på at gennemgå disse vers og markere eller nedskrive ord eller vendinger, som I gerne vil have denne person til at forstå.

Når eleverne har haft tid nok til at forberede sig, kan du overveje at dele dem parvist eller i små grupper og bede hver elev om at øve sig på at dele deres forklaring.

Nøglesætningen i Alma 34:9-10 er: »Der [må] foretages en forsoning … et altomfattende og evigt offer.«

Hjælp eleverne med at lære skriftstedshenvisningen og nøglesætningen udenad Arranger klassen i par. Den ene elev kan gentage den første halvdel af sætningen, så kan den anden gentage den anden halvdel. Begge kan så sige skriftstedshenvisningen sammen. Når de har gjort det et par gange, kan de bytte og gentage den anden halvdel af sætningen.

Øv anvendelse

Før du fortæller om følgende scenarie, kan du overveje at bede eleverne om at nævne principperne for at opnå åndelig kundskab udenad. Skriv hvert princip på tavlen, efterhånden som eleverne siger det. Forklar, at de vil få mulighed for at gennemgå og øve sig i at anvende disse principper i denne lektion.

Vis derefter scenariet eller giv eleverne et eksemplar, som de kan støtte sig til, når de udfører aktiviteten.

Forestil jer, at I blev bedt om at undervise i en lektion om Jesu Kristi forsoning i jeres søndagsskoleklasse. Som en del af jeres forberedelse rækker I ud til en ung kvinde i jeres menighed ved navn Olivia og beder hende om at dele sine tanker om, hvordan Jesus Kristus har velsignet hendes liv på grund af hans forsoning.

Olivias svar overrasker jer. Hun siger: »For at være ærlig tror jeg, at Jesu Kristi forsoning er fantastisk for de fleste mennesker, men jeg er ikke sikker på, hvor meget den gælder mig mere på grund af nogle af de fejl, jeg har begået og fortsat begår. Der er nogle synder, som jeg ikke ved, om jeg nogensinde vil være i stand til at overvinde.«

Idet I fortsætter med at forberede jeres lektion, bliver I ved med at tænke på Olivias kommentarer og ønsker at hjælpe hende. Overvej, hvordan lærdommene i Alma 34:9-10 og principperne for at opnå åndelig kundskab kan hjælpe Olivia med hendes bekymring.

Overvej at organisere eleverne i små grupper og få hver gruppe til at fokusere på et af principperne for at opnå åndelig kundskab. Eleverne kan lave en liste på papir eller på tavlen over alle de måder, hvorpå de tror, at dette princip kan hjælpe Olivia i hendes situation. Elever fra hver gruppe kan derefter blive bedt om at fortælle hele klassen, hvad de har talt om.

Følgende spørgsmål kan efter behov deles med grupperne og bruges som en del af deres drøftelse.

Handl i tro

  • Hvilke specifikke, trofaste handlinger tror I, at Olivia kunne gøre, der kan hjælpe hende?

  • Hvad kan I lære Olivia om Jesus Kristus og hans forsoning, der kan hjælpe hende til at handle i tro? Hvordan kan lærdommene i Alma 34:9-10 hjælpe?

Find andre forslag til, hvordan Olivia kan handle i tro, ved at læse afsnit 5-7 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument.

Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv

En anden måde at undervise i dette afsnit på er at bede eleverne om på tavlen at skrive nogle af de forkerte antagelser, som Olivia kan have om Jesus Kristus, hans forsoning og hendes rolle i at få adgang til Frelserens barmhjertighed. Bed dem derefter om at hjælpe Olivia med at omformulere sin bekymring (eller se den anderledes) ved at fortælle om sandheder, de forstår om Jesus Kristus, hans forsoning og vores rolle i at få adgang til Frelserens barmhjertighed.

  • Hvordan tror I, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus ville se på den bekymring, som Olivias har?

  • Hvorfor er det vigtigt for Olivia at huske, at Frelserens forsoning er »altomfattende og evig« (Alma 34:10)?

  • Hvordan kan det hjælpe hende at se anderledes på sin bekymring, at hun husker, at alle er faldne og fortabte uden Frelserens forsoning?

Find andre forslag til, hvordan Olivia kan undersøge begreber eller spørgsmål ud fra et evigt perspektiv, under afsnit 8 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument.

Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt anviste kilder

  • Hvilke typer af guddommeligt anviste kilder ville I anbefale Olivia for at hjælpe hende til at modtage vejledning? Hvorfor?

  • Hvilket skriftsted eller udtalelse fra en kirkeleder kan I dele med Olivia, udover Alma 34:9-10? Hvordan kan det hjælpe hende?

For andre forslag til, hvordan Olivia kan søge yderligere kundskab gennem guddommeligt anviste kilder, kan I læse afsnit 11-12 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument.

Bed eleverne om at tænke over, hvad de har lært eller følt i dag, der kan være til velsignelse for dem eller for mennesker, de kender. Tilskynd dem til at se efter muligheder for at anvende principperne for at opnå åndelig kundskab og læresætningen om samme i situationer, de står i.

Gennemgang af evangelisk mesterlære

Hjælp i en fremtidig lektion eleverne med at gennemgå skriftstedshenvisningen til og nøglesætningen i Alma 34:9-10: »Der [må] foretages en forsoning … et altomfattende og evigt offer.«

Det kan gøres ved at skrive det første bogstav i henvisningen og nøglesætningen på tavlen og bede eleverne om at prøve at huske ordene, der er knyttet til hvert bogstav. Øv dette nogle få gange, indtil eleverne kan gentage skriftstedshenvisningen og nøglesætningen efter hukommelsen.