Seminar
Alma 32-35: Oversigt


»Alma 32-35: Oversigt«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Alma 32-35«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Alma 32-35

Oversigt

Da Alma underviste zoramitterne, sammenlignede han Guds ord med et frø, vi kan så i vores hjerte, der i sidste ende kan blive »et træ, der vokser op til evigtvarende liv« (Alma 32:41). De fattige blandt zoramitterne spurgte ham, hvordan »de skulle begynde at udøve deres tro« (Alma 33:1), og han lærte dem, at de kunne bede og tilbede alle steder. Han og Amulek vidnede om Jesus Kristus, og Amulek belærte om, at alle mennesker er forhærdede, faldne og fortabte uden Kristi altomfattende og evige offer. Amulek bønfaldt zoramitterne om ikke at udsætte deres omvendelses dag.

Forbered undervisningen

Følgende information giver lærere forslag til, hvad der muligvis skal forberedes på forhånd til hver lektion.

Alma 32

Formål med lektionen: Hensigten med denne lektion er at hjælpe eleverne til at så Guds ord i deres hjerte og nære deres vidnesbyrd om det.

  • Elevforberedelse: Bed eleverne om at spørge en af deres nærmeste, som har et vidnesbyrd om Jesu Kristi evangelium, om, hvad der har hjulpet hende eller ham til at modtage eller styrke det.

  • Indhold, der kan vises: De tre udsagn med tomme felter i begyndelsen af lektionen

  • Uddelingsark: »At så og nære Guds ord i vores hjerte«

  • Billede: Et træs vækststadier

  • Undervisningsforslag til videokonference: Når eleverne har læst Alma 32:28, så lad dem observere, at du sår flere frø i en krukke med tør jord. Når eleverne derefter læser 37-43, så bed dem om at nævne ting, der vil få disse frø til at vokse. Begynd hver videokonferencelektion i løbet af de næste par uger ved at bede to eller tre elever om kort at fortælle om noget, de for nylig har gjort for at nære deres vidnesbyrd om Guds ord. Idet hver elev fortæller, så gør noget, der vil nære de frø, du såede, såsom at vande dem lidt eller flytte krukken til et sted, hvor der er mere lys.

Alma 33

Formål med lektionen: Denne lektion kan øge elevernes forståelse af de skridt, de kan tage for at udøve mere tro på Jesus Kristus.

  • Elevforberedelse: Bed eleverne om at læse Alma 33 derhjemme og vælge et vers eller en gruppe vers, som de gerne vil forstå bedre.

  • Indhold, der kan vises: De tre muligheder for forberedelse af lektionen, der enten vises eller kopieres på tavlen

  • Uddelingsark: »Forslag til forberedelse af lektionen«

  • Undervisningsforslag til videokonference: Bed eleverne om at slukke for lyden og kameraet, mens de forbereder deres lektion. Efter den tildelte tid beder du dem om at tænde for deres kamera og lyd igen og placerer dem i private rum. Bed en eller to frivillige elever i hvert af de private rum om at undervise i deres lektioner.

Alma 34:1-17

Formål med lektionen: Hensigten med denne lektion er at hjælpe eleverne til at forstå, hvordan Jesus Kristus kan velsigne dem gennem sit uendelige og evige sonoffer.

  • Elevforberedelse: Bed eleverne om at finde og studere skrifter, der hjælper dem til bedre at forstå Jesu Kristi forsoning. Guide til skrifterne kan være en nyttig hjælpekilde.

  • Billede: Jesus Kristus i Getsemane

  • Indhold, der kan vises: Diagram om Jesu Kristi forsoning

  • Videoer: »The Atonement of Jesus Christ Is Infinite and Eternal« (1:09); »Jesu Kristi forsoning« (11:46, se fra tidskode 3:59 til 4:27)

  • Undervisningsforslag til videokonference: Overvej at tilpasse studieaktiviteten i slutningen af lektionen til at omfatte forskellige skrifter eller nyere udtalelser fra Kirkens ledere.

Evangelisk mesterlære: Alma 34:9-10

Formål med lektionen: Denne lektion kan hjælpe eleverne med at lære henvisningen og nøglesætningen fra skriftstedet Alma 34:9-10 udenad, forklare læren i disse vers og anvende principperne for at opnå åndelig kundskab i realistiske situationer.

  • Elevforberedelse: Overvej at bede eleverne om at tænke over, hvordan sandhederne i Alma 34:9-10 og principperne for at opnå åndelig kundskab kan hjælpe mennesker, der føler, at de ikke kan blive tilgivet for deres synder.

  • Undervisningsforslag til videokonference: Under øvelsesaktiviteten kan du overveje at dele eleverne op i tre private rum og bede hver gruppe fokusere på et af principperne for at opnå åndelig kundskab. Eleverne fra hver gruppe kan nævne alle de måder, hvorpå de tror, at dette princip kan hjælpe Olivia i hendes situation. Bed derefter medlemmer af hver gruppe om at fortælle, hvad de har drøftet med resten af klassen.

Alma 34:17-41

Formål med lektionen: Hensigten med denne lektion er at hjælpe eleverne i deres bestræbelser på at forberede sig til at møde Gud.

  • Elevforberedelse: Bed eleverne om at læse Alma 34:32 og tænke over, hvordan de kan følge rådet i verset. De kan nedskrive nogle af de måder, de forbereder sig på at vende tilbage til Guds nærhed på, og de ændringer, de kan foretage, som vil hjælpe dem til at være bedre forberedt.

  • Undervisningsforslag til videokonference: Når eleverne finder frem til principper i Alma 34:17-41, kan du overveje at bruge tavlefunktionen til at give dem mulighed for at skrive de principper, de har fundet.

Udskriv