Seminar
3 Nefi 8-10: Frelserens røst i mørket


»3 Nefi 8-10: Frelserens røst i mørket«, Mormons Bog, Lærerens hæfte, 2024

»3 Nefi 8-10«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

3 Nefi 8-10

Frelserens røst i mørket

Billede
familie med en pige, der er blind og mærker solen for første gang siden de tre dages mørke efter Jesu Kristi korsfæstelse

I Amerika markerede ekstrem ødelæggelse og mørke Frelserens korsfæstelse. På et tidspunkt i løbet af de tre dage med gennemtrængende mørke talte Jesus Kristus til folket. Dengang og nu kan naturkatastrofer, lidelse og prøvelser være muligheder for at lære om og vende sig til Jesus Kristus. Denne lektion vil afdække egenskaber ved Jesus Kristus, der kan hjælpe jer til at føle større kærlighed og tillid til ham.

Tilskynd eleverne til at fokusere på Jesus Kristus. Hjælp eleverne til at centrere deres evangeliske læring om Jesus Kristus, så Helligånden kan styrke deres forståelse og påskønnelse af ham. En måde at gøre det på er ved at stille spørgsmål, der vil hjælpe eleverne til at se efter bevis på hans magt, barmhjertighed og forsonende mission.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at læse 3 Nefi 8 og forestille sig, hvordan det ville have været at være til stede under disse begivenheder.

Mulige læringsaktiviteter

»En stor storm«

Billede
en tornado bevæger sig gennem en mark
Billede
tordenstorm
Billede
en orkan, regn og vind rammer en by

Spørg eleverne, om nogen af dem har været i en skræmmende, voldsom storm eller har oplevet en anden form for naturkatastrofe. Bed en eller et par stykker om at fortælle, hvordan deres oplevelse var, eller fortæl om en oplevelse, du har haft.

Da Jesus Kristus blev korsfæstet i Jerusalem, forårsagede det et forfærdeligt uvejr og jordskælv i Amerika med store ødelæggelse. Disse begivenheder opfyldte lamanitten Samuels profetier om tegnene på Frelserens død (se Hel 14:20-27).

Læs 3 Nefi 8:5-22 for at lære mere om detaljerne ved disse ødelæggende begivenheder. Du kan også se videoen »Jesus Christ Appears in the Ancient Americas« fra tidskode 0:00 til 3:19. Videoen findes på ChurchofJesusChrist.org.

  • Hvad ville I have tænkt eller følt, hvis I havde oplevet disse ting?

I årene op til denne ødelæggelse havde de fleste af nefitterne vendt sig fra Herren og bortvist de profeter, som Gud havde sendt for at prædike for dem (se 3 Ne 7:7-8, 14, 21).

Læs 3 Nefi 8:23-25 og se efter, hvordan de efterladte reagerede, da de havde oplevet disse ødelæggende begivenheder.

  • Hvordan vil I beskrive deres følelser?

Sandheder om Jesus Kristus

Da folket sørgede i mørket, hørte de Jesu Kristi røst tale til dem. Han nævnte mange byer og forklarede, at disse byer og folk var blevet ødelagt på grund af deres ugudelighed. Han underviste derefter folket om mange vigtige sandheder om sig selv.

Udover at få eleverne til at lave den liste, der er beskrevet i det følgende afsnit, kan du overveje også at lave en liste, der kan slås tydeligt op for din klasse i løbet af jeres studium af 3 Nefi. Du kan bruge en stor tavle eller et stykke papir til at skrive titlen nedenfor med kursiv. Skriv rundt om dette elevernes opdagelser om Jesus Kristus fra denne lektion og i de efterfølgende lektioner.

For at hjælpe jer til at organisere disse sandheder, kan I oprette en overskrift i jeres studiebog med titlen: At lære om Jesus Kristus i 3 Nefi. I kan reservere flere sider i jeres studiebog, så I kan tilføje sandheder til denne liste under jeres studium af Frelserens tjenestegerning blandt nefitterne i løbet af de næste par uger.

Sørg for at give eleverne tid nok til at få en meningsfuld oplevelse med at studere Frelserens ord i de følgende vers. Det kan være gavnligt at spille et ærbødigt stykke instrumentalmusik og give dem mulighed for at studere individuelt.

Du kan også dele eleverne op i små grupper og give hver gruppe til opgave at studere og drøfte et af følgende skriftsteder: 3 Nefi 9:13-18; 3 Nefi 9:19-22; 3 Nefi 10:4-7 og 3 Nefi 10:8-12. Medlemmer fra hver gruppe kan blive bedt om at fortælle, hvad de har lært om Jesus Kristus i de vers, de studerede.

Læs 3 Nefi 9:13-22 og 10:4-12 og se efter, hvad Jesus Kristus lærte disse mennesker om sig selv. Skriv disse sandheder under overskriften i jeres studiebog.

Når eleverne har haft tid nok til at læse, så tal om, hvad de har lært. Giv flere elever mulighed for at dele deres indsigt og følelser om Jesus Kristus. Brug spørgsmål som følgende til at vejlede denne drøftelse.

  • Hvad sagde Frelseren om sig selv, der var særligt betydningsfuldt for jer? Hvorfor?

    Eleverne kan finde frem til mange sandheder om Jesus Kristus. Du kan sikre dig, at eleverne bemærker følgende: Jesu Kristi barmhjertigheds arm er strakt ud mod os (3 Ne 9:14); Jesus Kristus er verdens lys og liv (3 Ne 9:18); Jesus Kristus beder os om at tilbyde ham et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd (3 Ne 9:20); Jesus Kristus ønsker at samle og beskytte os (3 Ne 10:4-7).

    Overvej at skrive disse sandheder på tavlen. Du kan bede eleverne om at finde andre beretninger i skrifterne, hvor Jesus Kristus viser en eller flere af de sandheder, de har fundet frem til om ham.

    Se afsnittet »Supplerende læringsaktiviteter« for ideer til, hvordan I kan bruge mere tid på nogle af Frelserens specifikke lærdomme fra disse vers.

  • Hvordan kan de sandheder, I har lært om Jesus Kristus, påvirke jeres kærlighed og tillid til ham?

  • Hvilke situationer har I været i, eller kan I komme i, hvor det vil være vigtigt at huske en eller flere af disse sandheder?

Bær vidnesbyrd om de sandheder, I har drøftet i dag. Tilskynd eleverne til fortsat at se efter vigtige sandheder om Jesus Kristus, når de fortsætter med at studere hans tjenestegerning blandt nefitterne.

Udskriv