Seminar
3 Nefi 11:12-17: »Kom hen til mig«


»3 Nefi 11:12-17: ›Kom hen til mig‹«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»3 Nefi 11:12-17«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

3 Nefi 11:12-17

»Kom hen til mig«

Billede
Jesus Kristus viser sårene i sine hænder til en nefitisk kvinde

Efter at være blevet introduceret som vor himmelske Faders elskede Søn, indbød Jesus Kristus folket til personligt at se, at han var blevet slået ihjel for verdens synder. En for en nærmede de sig ham og mærkede sårene i hans side og mærkerne efter naglerne i hans hænder og fødder. Denne lektion kan hjælpe jer til at få eller styrke jeres vidnesbyrd om, at Jesus Kristus led og døde for jer.

Hjælp eleverne til at visualisere det, de læser. Når eleverne har et visuelt billede af skriftens begivenheder og ideer, er de mere tilbøjelige til at huske dem. Udover at bruge videoer, billeder og andre medier kan du overveje at bede eleverne om at visualisere vigtige begivenheder, og hvordan det må have været at være der. Det kan indbyde Helligånden i deres studium og hjælpe eleverne til at føle sandheden og vigtigheden af det, de lærer.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at læse 3 Nefi 11:12-17 og forestille sig, hvordan de ville have haft det med denne personlige omgang med Jesus Kristus.

Mulige læringsaktiviteter

Tag ansvar for jeres vidnesbyrd

Tænk over, hvordan følgende opfordring fra præsident Russell M. Nelson gælder for jer.

Jeg bønfalder jer om at tage vare på jeres vidnesbyrd. Arbejd for det. Tag ejerskab på det. Pas på det. Plej det, så det vil vokse. Nær det med sandhed. Foruren det ikke med falske filosofier fra ikke-troende mænd og kvinder, mens I undrer jer over, hvorfor jeres vidnesbyrd svinder hen. (Russell M. Nelson, »Evighedens valg«, verdensomspændende foredrag for unge voksne, 15. maj 2022, ChurchofJesusChrist.org)

  • Hvorfor tror I, at det er vigtigt for hver person at »tage ansvar for« deres vidnesbyrd?

En af de vigtigste sandheder, vi kan have et vidnesbyrd om, er, at Jesus Kristus er Guds Søn og verdens Frelser. Tænk over, hvorfor folk har brug for at vide dette om ham. I kan studere Johannes 14:6 og Mosija 3:17 for at hjælpe jer til at se nogle af disse årsager.

Del følgende og lad eleverne evaluere deres følelser for og vidnesbyrd om Jesus Kristus. Vis spørgsmålene og giv eleverne tid til at skrive deres svar i deres studiebog.

  • Føler I, at I har et vidnesbyrd om Jesus Kristus som Guds Søn og verdens Frelser?

  • Hvad har bidraget til, at I føler, som I gør i forhold til Frelseren?

I dag vil I studere en hellig interaktion, som Jesus Kristus havde med nefitterne. Når I studerer, så tænk over, hvad I kan gøre for at få eller styrke jeres vidnesbyrd om Jesus Kristus.

Jesus Kristus opfordrer nefitterne til at mærke hans sår

Bed om nødvendigt eleverne om at gennemgå det, de tidligere har lært, ved at bede dem om at sammenfatte begivenhederne i 3 Nefi 11:1-11.

Billede
Kristus viser sig for nefitterne ved templet i Overflod

Husk, at mens en gruppe nefitter var samlet i landet Overflod, steg den opstandne Herre ned fra himlen. Han erklærede, at han var Jesus Kristus, og at han havde herliggjort Faderen ved at lide for verdens synder (se 3 Ne 11:1-11). Mængden bestod af mænd, kvinder og børn, der udgjorde omkring 2.500 mennesker (se 3 Ne 17:25).

Læs 3 Nefi 11:12-15 og se efter den opstandne Herres første opfordring til folket. I kan også se »Jesus Christ Appears in the Ancient Americas« på ChurchofJesusChrist.org, fra tidskode 13:29 til 16:03.

Når I studerer, så prøv at visualisere jer selv som en del af mængden. Visualisering af begivenheder eller ideer fra skrifterne kan indbyde Helligånden i jeres studium. Nedskriv alle tanker eller følelser, der kommer til jer, mens I studerer, grunder over og visualiserer.

Giv eleverne tilstrækkelig tid til at studere, visualisere og nedskrive deres tanker. Spørgsmål som følgende kan hjælpe eleverne til at få succes med at visualisere:

  • Når I tænker på jer selv ved templet i Overflod, hvordan forestiller I jer da jeres omgivelser, når I hører Jesu Kristi røst erklære: »Kom hen til mig«? (3 Ne 11:14).

  • Hvilket udtryk forestiller I jer på Frelserens ansigt, når I undersøger naglemærkerne i hans hænder og fødder?

Billede
en, der rører Frelserens hænder
  • Hvordan tror I, at folket havde det, da de så Frelseren og interagerede med ham »en efter en«? (3 Ne 11:15).

  • Hvilke dele af denne beretning valgte I at visualisere? Hvilke tanker og følelser havde I, da I gjorde det?

  • Hvad lærer disse vers jer om Frelserens tjenestegerning i åndeverdenen?

Følgende er et princip, vi kan lære af denne hellige beretning: Jesus Kristus opfordrer mig til at få et personligt vidnesbyrd om, at han er verdens Frelser. Overvej at notere dette princip i jeres skrifter eller i jeres notesbog.

Da biskop Gérald Caussé fra Det Præsiderende Biskopråd talte om Frelserens personlige indbydelse og tjenestegerning blandt nefitterne, sagde han:

Denne storslåede scene er klimakset i Mormons Bog. Hele evangeliets »gode nyhed« er omfattet i denne afbildning af Frelseren, der ømt udstrækker »barmhjertighedens arme« (Alma 5:33) for at byde hver enkelt at komme til ham og modtage velsignelsen ved hans forsoning …

Ligesom Jesus inviterede alle de nefitiske disciple til at føle sine sår, døde han for os hver især, personligt, som om I og jeg var den eneste person på jorden. Han giver os en personlig invitation til at komme til ham og trække på hans forsonings vidunderlige velsignelser. (Gérald Caussé, »Et levende vidne om den levende Kristus«, Liahona, maj 2020, s. 39)

Bed om flere svar på følgende spørgsmål. Eleverne kan også fortælle, hvad der har hjulpet dem til at få et vidnesbyrd om Jesus Kristus. Overvej også at fortælle, hvad der har hjulpet dig til at få et vidnesbyrd.

  • Hvordan kan vi få vores eget vidnesbyrd om, at Jesus Kristus er verdens Frelser?

Fortæl om nødvendigt en beretning fra skrifterne eller en generalkonferencetale, der illustrerer, hvordan folk fik et vidnesbyrd om Frelseren. Eksempler i skrifterne kan være den samaritanske kvinde ved brønden (Joh 4:1-29), kong Lamonis far (Alma 22:1-18) eller Alma den Yngre (Alma 36:5-23).

»Hosianna!«

Nefitterne blev dybt påvirket af deres personlige omgang med Frelseren.

Læs 3 Nefi 11:16-17 og se efter, hvordan mængden reagerede efter deres oplevelse med den opstandne Herre.

Det kan være en hjælp at vide, at hosianna er et hebraisk ord, der betyder »frels nu« eller »frels os«. Det bruges overalt i skrifterne som et udtryk for lovprisning og bønfaldelse og er blevet en fejring af Messias i alle tidsaldre (se Guide til Skrifterne, »Hosianna«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Følgende vil hjælpe jer til at bruge tid på at udtrykke jeres følelser for Frelseren eller lære om andre, der har båret deres vidnesbyrd om ham.

Hensigten med følgende aktiviteter er at hjælpe eleverne til at udtrykke deres eget vidnesbyrd om Jesus Kristus eller lære af andres vidnesbyrd. Vis valgmulighederne, så eleverne kan støtte sig til dem under aktiviteten. Du er velkommen til at tilpasse mulighederne for bedre at imødekomme dine elevers behov.

  1. Bær jeres personlige vidnesbyrd om Jesus Kristus ved at skrive et brev til en, I føler kan have gavn af det.

  2. Vælg et vers i skrifterne eller en salme, der beskriver jeres følelser for, hvem Jesus Kristus er, og hvad han har gjort for jer. Skriv en kort forklaring på, hvorfor dette vers eller denne salme betyder noget for jer.

  3. Skriv et digt eller en sangtekst, der beskriver jeres følelser for Jesus Kristus.

  4. Studer en anden persons vidnesbyrd om Jesus Kristus. Sammenfat det, I har studeret, og hvad den beretning fik jer til at føle. Eksempler kan omfatte Alma 26:1-16, 35-37 eller »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd« (ChurchofJesusChrist.org).

Bed nogle få villige elever om at fortælle, hvad de gjorde i den foregående aktivitet. Tak dem for deres villighed til at deltage. Bær vidnesbyrd om de sandheder, I har drøftet, og tilskynd eleverne til fortsat at gøre en indsats for at få eller styrke deres vidnesbyrd om Jesus Kristus.

Udskriv