Seminar
Evangelisk mesterlære: 3 Nefi 12:48: »I skal være fuldkomne, ligesom jeg, eller jeres Fader som er i himlen, er fuldkommen«


Evangelisk mesterlære: 3 Nefi 12:48: ›I skal være fuldkomne, ligesom jeg, eller jeres Fader som er i himlen, er fuldkommen‹«, Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2024

»Evangelisk mesterlære: 3 Nefi 12:48«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

Evangelisk mesterlære: 3 Nefi 12:48

»I skal være fuldkomne, ligesom jeg, eller jeres Fader som er i himlen, er fuldkommen«

Billede
ung kvinde grubler

I jeres studium af 3 Nefi 12 lærte I om at blive fuldkommen som Jesus Kristus og vor himmelske Fader. Denne lektion kan hjælpe jer med at lære henvisningen til og nøglesætningen i mesterlæreskriftstedet 3 Nefi 12:48 udenad, forklare læresætningen i dette skriftsted og anvende principperne for at opnå åndelig kundskab i situationer fra det virkelige liv.

Skab et aktivt læringsmiljø. Når du forbereder lektioner og interagerer med eleverne, så se efter, hvordan du kan anspore eleverne til at deltage aktivt. Eksempler kan være at bede eleverne om at skrive på tavlen, præsentere det, de lærer, for klassen eller vælge mellem forskellige studiemuligheder. Det vil hjælpe eleverne til at engagere sig i deres læring og hjælpe dem til at komme Frelseren nærmere.

Elevforberedelse: Bed eleverne om at lære 3 Nefi 12:48 udenad, inden de kommer til lektionen. Du kan bede dem om at øve sig på at citere skriftstedet frit fra hukommelsen til andre i klassen i tiden op til lektionen, enten personligt, gennem beskeder eller på en anden måde.

Mulige læringsaktiviteter

Denne lektion i mesterlæreskriftsteder er udformet til at blive givet efter lektionen »3 Nefi 12:17-48«, som er det kontekstuelle grundlag for mesterlæreskriftstedet 3 Nefi 12:48. Hvis denne lektion i mesterlæreskriftsteder flyttes til en anden uge, så sørg for også at give den tilsvarende kontekstuelle lektion i den uge.

Forklar og lær udenad

I den foregående lektion lærte I følgende sandhed: Jesus Kristus ønsker, at vi bliver fuldkomne ligesom ham og vor Fader i himlen.

Forestil jer, at I har en ven, der tror, at Gud ikke har nogen forventninger til os udover, at vi er venlige og respekterer andre.

  • Hvordan vil I forklare 3 Nefi 12:48 på en måde, der kan give jeres ven en ny forståelse?

Overvej at give eleverne tid til at nedskrive deres svar på det forrige spørgsmål. Når de er færdige, så bed nogle frivillige om at fortælle klassen, hvad de skrev, lave et rollespil over samtalen eller fortælle en makker om deres svar. Når eleverne svarer, så sørg for, at de forstår, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus forventer, at vi stræber efter at blive som dem, at fuldkommenhed kun er mulig ved Frelserens hjælp, og at Jesu Kristi forsoning gør fuldkommenhed til en fremtidig mulighed trods vores synder og fejltagelser.

Nøglesætningen i 3 Nefi 12:48 er: »I skal være fuldkomne, ligesom jeg, eller jeres Fader som er i himlen, er fuldkommen.« Brug følgende metode, eller en anden efter jeres eget valg, for at lære henvisningen og nøglesætningen udenad.

Vælg en metode til at hjælpe eleverne til at lære nøglesætningen og henvisningen til dette skriftsted udenad. Følgende aktivitet er et eksempel på en måde, du kan gøre dette på:

Giv hver elev et halvt ark papir til aktiviteten, og tilskynd dem til at skrive vendingerne i tilfældige hjørner af papiret. Når de er færdige med deres eget papir, kan de bytte papir med andre elever og gentage aktiviteten.

Skriv »3 Nefi 12:48« midt på et stykke papir. Skriv i det ene hjørne af siden ordene »Vær fuldkommen«. Skriv »ligesom jeg« i et andet hjørne. Skriv i et andet hjørne »eller jeres Fader som er i himlen«. Skriv i det sidste hjørne »er fuldkommen«. Prøv at lære skriftstedshenvisningen og nøglesætningen udenad ved at berøre hver sætning med blyanten eller fingeren i rækkefølge, begyndende med henvisningen i midten. Det kan være en hjælp at sige ordene højt, når I berører dem. Når I har gjort det et par gange, så prøv at gentage henvisningen og hele sætningen udenad.

Øv anvendelse

Del klassen op i grupper på tre. Bed hver elev om at vælge et af principperne for at opnå åndelig kundskab (se Evangelisk mesterlære, hoveddokument, 2023, »Opnå åndelig kundskab«, afsnit 5-12). Bed eleverne om kort at gennemgå princippet og derefter forklare det for deres grupper.

Brug følgende scenarie som hjælp til at anvende Frelserens lærdomme i 3 Nefi 12:48 og principperne for at opnå åndelig kundskab.

Du er velkommen til at ændre navnet eller ændre scenariet for bedre at imødekomme dine elevers behov.

John er en ung mand, der tror på Gud. Der er dog nogle aspekter af evangeliet, som han ikke kan lide at tænke på. En af disse er Frelserens formaning om at blive fuldkommen. Han har prøvet at foretage ændringer og blive mere kristuslignende, men han bliver ved med at komme til kort. Han føler, at han allerede har tabt, så fuldkommenhed for ham er umulig.

For at variere de følgende studieaktiviteter kan I overveje at studere afsnittet »Handl i tro« i denne lektion som klasse og de andre afsnit i små grupper eller med makkere. Eleverne kan derefter besvare det sidste spørgsmål individuelt.

Undersøg begreber og spørgsmål ud fra et evigt perspektiv

Evangelisk mesterlære, hoveddokument lærer os, at når vi håndterer et udfordrende emne, kan vi »omformulere spørgsmålet (for at se det fra en anden vinkel) og se på ideer ud fra Herrens standard for sandhed snarere end at acceptere verdens præmisser eller antagelser« (s. 3). Følgende spørgsmål kan være en hjælp i denne proces.

  • Hvordan tror I, at Herren ser anderledes på fuldkommenhed, end mange i verden gør?

  • Hvordan hjælper vores kundskab om frelsesplanen og Jesu Kristi forsoning os til bedre at forstå, hvad Frelseren lærer os i 3 Nefi 12:48?

Søg yderligere kundskab gennem guddommeligt anviste kilder

  • Hvordan kan I bruge det, I har lært i 3 Nefi 12:48 om at blive fuldkommen til at reagere på Johns bekymring?

Overvej at bede eleverne om at lede efter skriftsteder eller udtalelser fra Kirkens ledere, der kan hjælpe John til bedre at forstå Frelserens lære i 3 Nefi 12:48. Hvis eleverne har brug for hjælp, kan du foreslå nogle af skriftstederne herunder.

Konferencetalerne i afsnittet »Supplerende læringsaktiviteter« kan også være en hjælp.

  • Hvordan kan den indsigt, I fandt, hjælpe John med sin bekymring?

Handl i tro

Læs afsnit 5-7 i afsnittet »Opnå åndelig kundskab« i Evangelisk mesterlære, hoveddokument, og se, hvad det betyder at handle i tro.

  • Hvilke af disse lærdomme, tror I, kan hjælpe John? Hvorfor?

  • Hvad kan John bede om, som vil hjælpe i hans situation?

  • Hvad vil I foreslå, at John gør for at »leve ved tro«, indtil han får større forståelse for sit potentiale til at blive fuldkommen?

    Overvej at få eleverne til at besvare følgende spørgsmål individuelt i deres studiebog.

  • Hvordan kan det, I har lært i 3 Nefi 12:48 om fuldkommenhed, påvirke jeres egne følelser og handlinger?

Gennemgang af evangelisk mesterlære

Overvej at tegne et stykke papir på tavlen og skrive skriftstedshenvisningen 3 Nefi 12:48 i midten og vendingerne i hvert hjørne ligesom aktiviteten med at lære udenad i denne lektion under overskriften »Forklar og lær udenad«. Peg på hver af vendingerne i rækkefølge, og lad eleverne sammen gentage sætningerne. Slet en sætning og gentag aktiviteten. Fortsæt med at slette og gentage, indtil alle vendingerne og skriftstedshenvisningen er blevet slettet.

Udskriv