Seminar
4 Nefi: »Omvendt til Herren«


»4 Nefi: ›Omvendt til Herren‹«, Mormons Bog, Lærerens hæfte, 2024

»4 Nefi«, Mormons Bog – Lærerens hæfte

4 Nefi

»Omvendt til Herren«

Billede
en gruppe glade unge kvinder klædt på til kirke

I årtusinder har enkeltpersoner, familier og samfund søgt idealer som harmoni, fred og enighed. Det kan virke som om, at dette er uden for rækkevidde, men det findes. Beretningen i 4 Nefi er et eksempel herpå. En nøgle til at opleve disse velsignelser er at øge vores omvendelse til Herren og have Guds kærlighed i vores hjerte. Denne lektion kan hjælpe jer til at føle større kærlighed til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, så I kan blive dybere omvendt til dem.

Forbered jer ved at studere Guds ord. Vi har ansvaret for at undervise i de sandheder, der findes i skrifterne og i de sidste dages profeters og apostles lærdomme. Ved bønsomt at studere Guds ord kan vi være i harmoni med Helligånden og modtage indsigt og vejledning.

Elevforberedelse: Overvej at bede eleverne om at studere betydningen af ordet omvendelse i Kirkens tilgængelige hjælpekilder. Alternativt kan du bede eleverne om at spørge nogen, de kender, om, hvad omvendelse til Kristus betyder for dem.

Mulige læringsaktiviteter

En himmelsk mulighed

Forestil jer, hvordan det ville være, hvis I og folk omkring jer alle elskede og prøvede at følge Jesus Kristus.

Overvej at sætte eleverne i små grupper og få dem til kort at drøfte følgende spørgsmål.

  • Hvordan ville jeres netværk være anderledes?

  • Hvordan ville jeres skole eller kirke være anderledes?

  • Hvordan ville jeres hjem være anderledes?

4 Nefi indeholder beretningen om det folk, der levede i Amerika efter Frelserens besøg hos dem. Når I studerer deres oplevelser, så se efter den påvirkning, som Jesus Kristus og hans evangelium havde på disse mennesker. Tænk over, hvordan disse lærdomme kan påvirke den måde, I vælger at leve jeres liv på.

Virkningen af Frelserens evangelium

Læs 4 Nefi 1:1-2, og se efter, hvilken virkning Frelseren og hans lærdomme havde på folket.

  • Hvad bemærker I?

I kan eventuelt markere vendingen »alle mennesker … blev omvendt til Herren« i vers 2.

Overvej at bede de elever, der færdiggjorde forberedelsesaktiviteten, om at fortælle, hvad de har lært om, hvad det betyder at blive omvendt til Herren. Du kan også dele følgende definition.

At blive omvendt til Herren betyder at »lægge sin tro, sit sind og sit liv om, så det er i overensstemmelse med Guds vilje … [og] blive Kristi discipel« (Guide til Skrifterne, »Omvendelse«, scriptures.ChurchofJesusChrist.org).

Omvendelsens velsignelser

Nefitterne og lamanitterne oplevede utrolige velsignelser på grund af deres omvendelse til Jesus Kristus. Skriv »Velsignelser ved omvendelse« midt på en side i jeres studiebog.

Udover at eleverne skriver overskriften i deres studiebog, kan du skrive den på tavlen. Eleverne kan skrive deres svar på tavlen, når de har studeret følgende vers.

Læs 4 Nefi 1:2-18 og markér ord eller vendinger, der illustrerer de velsignelser, de modtog. Skriv disse ord eller vendinger rundt om titlen »Velsignelser ved omvendelse« på jeres papir (det kan være nyttigt at kende betydningen af nogle af ordene i vers 16. Optøjer henviser til offentligt postyr eller tumult, utugtigheder henviser til seksuelle synder, og uterlighed henviser til begær og ukyskhed).

Tænk over, hvilke af disse velsignelser I ønsker at opleve mere af i jeres eget liv. Overvej at sætte ring om dem på siden i jeres studiebog.

Bed eleverne om at fortælle, hvad de har lært af eller følt under deres studie af versene 2-18. Du kan bede forskellige elever om at fortælle om en vending, der er særlig vigtig for dem, og forklare betydningen af den.

  • Hvad lægger I mærke til i disse vers? Hvorfor?

  • Hvordan kan I ud fra det, I har lært af disse vers, afslutte følgende sætning: »Når vi er omvendt til Herren …«?

En sandhed, vi kan finde i disse vers, er, at når vi bliver omvendt til Herren, bliver vi velsignet med lykke og enighed som Kristi børn.

  • Hvorfor tror I, at det kan medføre sådanne velsignelser at blive omvendt til Jesus Kristus og efterleve hans evangelium?

  • Hvordan kan en forståelse af denne sandhed påvirke vores daglige handlinger?

Guds kærlighed

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum er kommet med følgende iagttagelse om, hvorfor disse mennesker var i stand til at leve i en tilstand af lykke og enighed.

Hvad var nøglen til dette gennembrud i at leve tilfredse og lykkelige? Den ligger indlejret i teksten i en sætning: »Guds kærlighed, som boede i folkets hjerte« (4 Nefi 1:15). Når Guds kærlighed slår tonen an for vores liv, for vores forhold til hinanden og ultimativt vores følelser for hele menneskeheden, så begynder gammel skelnen, hæmmende mærkater og kunstige skel at svinde og freden øges. Det er præcis det, der skete i vores eksempel fra Mormons Bog. Der var ikke længere nogen lamanitter, jakobitter, josefitter eller zoramitter. Der var slet ingen -itter. Folket havde blot påtaget sig en ophøjet identitet. De var alle, står der, kendt som »Kristi børn« [4 Ne 1:17]. (Jeffrey R. Holland, »Det kæreste eje«, Liahona, nov. 2021, s. 8)

Overvej at markere vendingen i vers 15 om Guds kærlighed, der boede i folkets hjerte. At have Guds kærlighed i vores hjerte kan betyde at føle den kærlighed, Gud har til os og andre. Det kan også betyde at føle kærlighed til vor himmelske Fader og Jesus Kristus.

  • Hvilke handlinger kan vi foretage os, der kan få os til at føle større kærlighed til vor himmelske Fader og Jesus Kristus?

Søg flere svar på det forrige spørgsmål. Som en del af denne drøftelse kan det være gavnligt at bede eleverne om at forklare, hvad der har hjulpet dem til at føle større kærlighed til Gud. Du kan også dele eksempler fra dit eget liv.

En måde, hvorpå vi kan føle større kærlighed til vor himmelske Fader og Jesus Kristus, er ved at lære om dem og lære dem at kende i skrifterne.

Eleverne kan færdiggøre følgende aktivitet individuelt eller i små grupper.

Brug tid på at studere skriftsteder om vor himmelske Fader og Jesus Kristus, der kan hjælpe jer til at føle større kærlighed til dem. Læg mærke til, hvad I lærer om deres egenskaber, ønsker og roller. I kan bruge søgeord som »Fader i himlen« eller »Jesus Kristus« i studieredskaber som Guide til skrifterne eller søgefunktionen Evangelisk Bibliotek.

Bed eleverne om at fortælle om vers, som de fandt, der var særligt betydningsfulde for dem. Bed dem om at forklare, hvordan de sandheder, der belæres om, kan hjælpe os til at føle større kærlighed til vor himmelske Fader eller Jesus Kristus.

  • Når eleverne er færdige med at fortælle, kan du overveje at bede dem om at besvare følgende spørgsmål i deres studiebog. Bær derefter dit vidnesbyrd om de sandheder, I har drøftet i dag.

  • Hvad vil I stræbe efter at gøre i de kommende dage, der kan hjælpe jer til at blive dybere omvendt til Jesus Kristus?

Udskriv