Nya testamentet 2023
12 februari. Hur kan jag förbättra min tillbedjan av Gud? Johannes 2–4


”12 februari. Hur kan jag förbättra min tillbedjan av Gud? Johannes 2–4”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2023 (2022)

”12 februari. Hur kan jag förbättra min tillbedjan av Gud?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2023

Bild
Vid brunnen, av Crystal Suzanne

Vid brunnen, av Crystal Suzanne

12 februari

Hur kan jag förbättra min tillbedjan av Gud?

Johannes 2–4

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet, omkring 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Led sedan en diskussion om frälsningens och upphöjelsens verk med hjälp av minst en av nedanstående frågor eller egna frågor (se Allmän handbok 10.2, 11.2). Planera hur ni ska handla efter det ni diskuterar.

  • Lev efter evangeliet. Hur har vi kommit närmare Frälsaren? Hur försöker vi vara mer som han?

  • Ta hand om behövande. Vilka har vi tänkt på den senaste tiden? Hur kan vi hjälpa de här individerna?

  • Inbjud alla att ta emot evangeliet. Hur kan vi besvara våra vänners frågor om kyrkan på ett sätt som stärker deras tro på Frälsaren?

  • Förena familjer för evigheten. Hur kan vi på olika sätt få bättre kontakt med släktingar, såsom far- och morföräldrar och kusiner?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Bild
ikon för undervisa om läran

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom, omkring 25–35 minuter

Förbered dig andligen

Den samariska kvinnan som beskrivs i Johannes 4 gick förmodligen ofta till brunnen för att hämta vatten. Men den här gången var det annorlunda. Hon träffade en judisk man som bad henne om vatten. Bara det var ovanligt eftersom judar i allmänhet inte hade något att göra med samarier. Men det var något annat som var ovanligt med den här mannen. Hon förstod att han måste vara en profet och ställde frågor till honom om att tillbe Gud. Var det acceptabelt att tillbe Gud där i Samarien? Eller måste människor tillbe i Jerusalem, som judarna hävdade? (se Johannes 4:19–20). Mannen förklarade att platsen där vi tillber är inte lika viktig som hur vi tillber: ”Sanna tillbedjare ska tillbe Fadern i ande och sanning. Sådana tillbedjare vill Fadern ha” (Johannes 4:23). Sedan berättade mannen för henne vem han var – han var Kristus, världens Frälsare (se Johannes 4:25–26).

Förstår ungdomarna som du undervisar vad det innebär att tillbe sin himmelske Fader? Förutom att tillbe i kyrkan (se Läran och förbunden 59:9–10), vilka andra tillfällen har de att tillbe honom, även tillfällen som de kanske inte känner igen som tillbedjan? Följande resurser kan hjälpa dig förbereda dig för att undervisa dem om hur de kan förbättra sin tillbedjan av Gud: Psaltaren 95:1–7; Matteus 4:8–10; Alma 32:4–11; Läran och förbunden 20:17–19; 93:19–20 och biskop Dean M. Davies tal ”Tillbedjans välsignelser” (Liahona, nov. 2016, s. 93–95).

Lär tillsammans

För att inleda ett samtal om att förbättra sin tillbedjan kan du be klass- eller kvorummedlemmarna att enskilt gå igenom Johannes 4:19–26 och skriva svaren på frågor som de här: Varför tillber jag Gud? Vad innebär gudsdyrkan för mig? Det kan också vara till hjälp att tillsammans gå igenom definitionen under ”Tillbe, tillbedjan” i Handledning för skriftstudier (skrifterna.JesuKristiKyrka.org). När de har haft tid att begrunda de här frågorna ber du dem berätta om sina tankar. Följande aktiviteter kan hjälpa dem ta emot den Helige Andens maningar.

  • Medlemmarna i din klass eller ditt kvorum får värdefulla insikter om vad det innebär att tillbe Gud. Du kan be dem berätta om en upplevelse när de kände att de tillbad Gud. Skriftställen som de följande kan öka deras förståelse och ge dem idéer om hur de kan tillbe Gud mer meningsfullt: Psaltaren 95:1–7; Matteus 4:8–10; Alma 32:4–11; Läran och förbunden 20:17–19; 93:19–20. De kan också diskutera uttalandet av äldste Bruce R. McConkie i ”Stödresurser”.

  • För att hjälpa ungdomarna förbättra sin tillbedjan av Gud kan du skriva de här rubrikerna på tavlan: Vem, Varför, Var och Hur. Be dem gå igenom skriftställena som listas i ”Tillbe, tillbedjan” i Handledning för skriftstudier (skrifterna.JesuKristiKyrka.org), och leta efter verser som hjälper dem förstå vem, varför, var och hur vi ska tillbe. När de hittar en vers ber du dem samtala om den med klassen eller kvorumet och skriva hänvisningen under rätt rubrik. Uppmuntra dem att berätta om upplevelser när de har känt sig närmare Gud genom gudsdyrkan.

  • Biskop Dean M. Davies tal ”Tillbedjans välsignelser” innehåller exempel på människor som tillber Gud. Ni kanske kan läsa avsnittet ”Vad är tillbedjan?” tillsammans. Sedan kan var och en gå igenom ett av exemplen på människor som tillber som finns i de tre följande delarna av budskapet. Vad säger vart och ett av exemplen om tillbedjan av Gud? Vad lär den sista delen av budskapet oss om de välsignelser som kommer av att tillbe honom med hängivenhet? Vad inspireras vi att göra för att förbättra vår tillbedjan av Gud?

Bild
ung man som läser

Att tillbe Gud innefattar skriftstudier och andra vanor som visar hängivenhet och kärlek till Gud.

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

  • Gudsdyrkans beståndsdelar”, Kyrkans presidenters lärdomar: David O. McKay (2003), s. 29–38

  • Donald L. Hallstrom, ”Guds barns omvändelse” [The Conversion of the Children of God], (utsändning för Kyrkans seminarier och institut, den 13 juni 2017), broadcasts.ChurchofJesusChrist.org

  • Äldste Bruce R. McConkie lärde: ”Sann och fullkomlig tillbedjan [består] i att följa Guds Sons steg. Den består i att hålla buden och lyda Faderns vilja till den grad att vi avancerar från nåd till nåd till dess vi är förhärligade i Kristus som han är i sin Fader. Detta är mycket mer än bön och predikan och sång. Det är att leva och handla och lyda. Det är att följa det liv som vårt stora Exempel har levat” (”Hur skall vi tillbedja?”, Nordstjärnan, okt. 1972, s. 423; stor begynnelsebokstav moderniserad).

Undervisa på Frälsarens sätt

Läran som återfinns i skrifterna och i nutida profeters ord har kraft att förändra hjärtan och stärka tron. När du och de du undervisar ”[prövar] Guds ords kraft”, kommer ni att märka att det har ”en stark benägenhet att leda folket till att göra det som [är] rätt” (Alma 31:5).

Skriv ut