Nya testamentet 2023
9 april. Hur kan jag stärka mitt vittnesbörd om Jesu Kristi uppståndelse? påsk


”9 april. Hur kan jag stärka mitt vittnesbörd om Jesu Kristi uppståndelse? Påsk”, Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2023 (2022)

”9 april. Hur kan jag stärka mitt vittnesbörd om Jesu Kristi uppståndelse?” Kom och följ mig – för aronska prästadömets kvorum och Unga kvinnors klasser: Läroämnen 2023

Bild
Jesus visar sig för Maria från Magdala

9 april

Hur kan jag stärka mitt vittnesbörd om Jesu Kristi uppståndelse?

Påsk

Bild
ikon för rådgör tillsammans

Rådgör tillsammans

Leds av en medlem i kvorum- eller klasspresidentskapet, omkring 10–20 minuter

Läs tillsammans upp Unga kvinnors tema eller temat för aronska prästadömets kvorum i början av mötet. Sedan kan det vara bra att, förutom att rådgöra om specifika angelägenheter i klassen eller i kvorumet, prata om intryck och teman från generalkonferensen. Följande frågor kan vara till hjälp.

  • Vilka teman eller tal gjorde särskilt intryck på oss? Vad stärkte vår tro på Jesus Kristus?

  • Vad stärkte våra vittnesbörd om levande profeter? Vad kände vi oss manade att göra på grund av det vi lärde oss eller kände?

  • Vad behöver vi göra som klass eller kvorum för att komma ihåg och handla enligt den undervisning vi fick under generalkonferensen?

Gör följande i slutet av den här lektionen om så är lämpligt:

  • Vittna om principerna i undervisningen.

  • Påminn klass- eller kvorummedlemmarna om planerna och uppmaningarna som ni kom fram till under mötet.

Bild
ikon för undervisa om läran

Undervisa om läran

Leds av en vuxen ledare eller en ungdom, omkring 25–35 minuter

Förbered dig andligen

Apostlar, både forntida och nutida, vittnar om att Jesus Kristus lever! Han led och dog på korset, han lades i en grav och på tredje dagen uppstod han igen. Tack vare hans seger över döden kommer vi alla att uppstå. Frälsarens uppståndelse förde med sig löftet om odödlighet och hoppet om evigt liv. Det löftet är själva hjärtat i påsken.

Som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har vi en särskild anledning att tro att Jesus Kristus uppstod. Förutom de människor från Nya testamentets tid som bar sitt vittne har vi vittnesbörd från människor som levde på Mormons boks tid, profeten Joseph Smith och våra levande profeter och apostlar. Vi kan också få ett personligt vittnesbörd om uppståndelsen genom den Helige Anden. Hur kan du hjälpa ungdomarna stärka sina vittnesbörd om att Jesus Kristus uppstod? När du förbereder dig kan du studera syster Reyna I. Aburtos tal ”Graven har ingen seger” (Liahona, maj 2021, s. 85–86) och äldste S. Mark Palmers budskap ”Vår sorg ska vändas i glädje” (Liahona, maj 2021, s. 88–89).

Lär tillsammans

Du kan inleda ett samtal om Jesu Kristi uppståndelse genom att be ungdomarna berätta vad de har gjort den här veckan för att fira påsken. Du kan fråga dem vad de har studerat eller gjort enskilt eller med sina familjer för att stärka sina vittnesbörd om Frälsarens uppståndelse. Nedan följer aktiviteter som hjälper medlemmarna i din klass eller ditt kvorum att stärka sina vittnesbörd.

  • Samtala tillsammans om varför vittnen är viktiga i vardagen. Gör sedan en lista över så många vittnen om Jesu uppståndelse som din klass eller ditt kvorum kan komma på. Varje person kan sedan välja ett skriftställe bland de skriftställen som finns i ”Stödresurser” för att få veta mer om några av de här vittnena. Be klass- eller kvorummedlemmarna att berätta vad de lärde sig. Uppmuntra dem också att berätta hur de här vittnena stärker deras vittnesbörd om Jesu Kristi uppståndelse.

  • I vilka situationer kan vi bära våra vittnesbörd om Frälsarens uppståndelse? Om någon i klassen eller kvorumet har haft en upplevelse där de har pratat med någon om Frälsarens uppståndelse kan du be honom eller henne berätta om det. Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att tänka på hur de skulle hjälpa någon förstå Jesu Kristi uppståndelse och få ett vittnesbörd om att vi alla kan uppstå tack vare honom. Vilka viktiga sanningar om alla människors uppståndelse är viktiga att undervisa andra om? Klass- eller kvorummedlemmarna kan hitta svar i skriftställena under ”Stödresurser”.

  • När apostlarna sa till Tomas att de hade sett den uppståndne Frälsaren, sa Tomas att han inte skulle tro om han inte fick se själv. Senare sa Jesus till Tomas: ”Saliga är de som inte har sett men ändå tror.” Gå tillsammans igenom Tomas upplevelse i Johannes 20:24–29. Hur har vi välsignats av att tro på Frälsaren utan att se honom? Hur kan vi stärka vår tro på Jesus Kristus? Be klass- eller kvorummedlemmarna utforska ett eller fler av budskapen från kyrkans ledare i ”Stödresurser” och berätta varför de är tacksamma för Frälsarens uppståndelse. Hur påverkar vår kunskap om att vi kommer att uppstå hur vi tänker på vår kropp och de beslut vi fattar?

Bild
Så att ni ska kunna veta, av Gary L. Kapp

Så att ni ska kunna veta, av Gary L. Kapp

Handla i tro

Uppmuntra klass- eller kvorummedlemmarna att begrunda och skriva ner vad de ska göra för att agera enligt intrycken de har fått i dag. Om de vill, får de gärna dela med sig av sina förslag. Be dem fundera över hur de genom att agera enligt sina intryck stärker sin relation med sin himmelske Fader och Jesus Kristus.

Stödresurser

Undervisa på Frälsarens sätt

Den som kan se budskapet i skrifterna och dagligen vänder sig till dem, får tillgång till gudomlig vägledning så att han eller hon kan övervinna alla svårigheter. När du undervisar, ställ då frågor som kräver att eleverna söker svar i skrifterna.

Skriv ut