Kom och följ mig
8–14 juni. Alma 8–12: Jesus Kristus kommer för att återlösa sitt folk


”8–14 juni. Alma 8–12: Jesus Kristus kommer för att återlösa sitt folk”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Mormons bok 2020 (2020)

”8–14 juni. Alma 8–12”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2020

Bild
Alma predikar

Undervisar om den sanna läran, av Michael T. Malm

8–14 juni

Alma 8–12

Jesus Kristus kommer för att återlösa sitt folk

När du läser skrifterna inbjuder du uppenbarelse. Så när du läser Alma 8–12, skriv ner Andens maningar när han undervisar dig om Almas och Amuleks lärdomar.

Skriv ner dina intryck

Guds verk kommer inte att misslyckas. Men våra ansträngningar att hjälpa till med hans verk kan ibland verka misslyckas – i alla fall kanske vi inte omedelbart ser resultat som vi hoppas på. Ibland kan vi känna oss lite som Alma när han predikade evangeliet i Ammonihah – förkastade, spottade på, och utdrivna. Men när en ängel befallde honom att gå tillbaka och försöka igen, återvände Alma modigt ”med hast” (Alma 8:18), och Gud beredde vägen för honom. Han såg inte bara till att Alma fick mat att äta och någonstans att bo, utan han förberedde även Amulek som blev en medarbetare, en brinnande försvarare av evangeliet och en trofast vän. Om vi ställs inför motgångar och besvikelser när vi tjänar i Herrens rike kan vi komma ihåg hur Gud stödde och ledde Alma, och vi kan lita på att Gud stöder och leder oss också, även under svåra omständigheter.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Alma 8

Mina ansträngningar att sprida evangeliet kan kräva ihärdighet och tålamod.

Även om någon förkastar ditt vittnesbörd om evangeliet betyder det inte att du ska förlora hoppet – Herren ger ju trots allt inte upp hoppet om den personen, och han vägleder dig i hur du ska handla. I Almas fall befallde en ängel honom att återvända till Ammonihah för att predika evangeliet trots att folket där redan våldsamt hade förkastat honom (se Alma 8:14–16). Vad lär du dig av Almas exempel om att sprida evangeliet trots utmaningar och motstånd? Vilka verser i Alma 8 ökar din önskan att sprida evangeliet?

Se även 3 Nephi 18:30–32; Jeffrey R. Holland, ”Priset för och välsignelserna av ett lärjungeskap”, Liahona, maj 2014, s. 6–9.

Alma 9:18–25; 10:16–23

Gud dömer sina barn enligt det ljus och den kunskap de har.

När man läser om hur nephiterna i Ammonihah behandlade Herrens tjänare, är det lätt att glömma att de en gång var ett folk som levde efter evangeliet och som var ”storligen gynnat av Herren” (Alma 9:20). Faktum var att en del av Almas budskap till folket i Ammonihah var att eftersom de hade förhärdat sina hjärtan trots att de var så rikt välsignade, var deras tillstånd värre än lamaniternas, som hade syndat i okunnighet. Vad lär oss den här jämförelsen om hur Gud dömer sina barn?

När du läser om de stora välsignelser som Gud gav Nephis folk (se särskilt Alma 9:19–23), fundera över de stora välsignelser han har gett dig. Vad gör du för att hålla dig värdig de här välsignelserna? Vilka förändringar känner du att du behöver göra?

Se även LF 82:3.

Alma 11–12

Guds plan är en återlösningsplan.

Profeterna i Mormons bok använde flera olika namn för Guds plan för sina barn, som frälsningsplanen eller lycksalighetsplanen. I Alma 11–12 kallade Alma och Amulek den för återlösningsplanen. När du läser de här kapitlen, fundera då på varför ordet ”återlösning” används för att beskriva planen. Du kan också skriva en kort sammanfattning om vad Alma och Amulek lärde om följande aspekter av planen.

Fallet:

Återlösaren:

Omvändelse:

Döden:

Uppståndelsen:

Domen:

Lägg märke till vilken inverkan Amuleks ord hade på folket (se Alma 11:46). Varför tror du att de här principerna hade ett sådant kraftfullt inflytande? Hur har de påverkat ditt liv?

Se även äldste D. Todd Christofferson, ”Jesu Kristi uppståndelse”, Liahona, maj 2014, s. 111–114.

Alma 12:8–18

Om jag inte förhärdar mitt hjärta kan jag få mer av Guds ord.

En del kanske undrar varför Gud inte kungör allt för oss. I Alma 12:9–14 förklarade Alma en möjlig anledning till att Guds hemligheter ibland undanhålls oss. De här frågorna kan hjälpa dig begrunda hans lärdomar:

  • Vad menas med att förhärda våra hjärtan? Märker du ibland den här tendensen hos dig själv?

  • Varför kan Herren undanhålla sitt ord från dem som har förhärdat sina hjärtan?

  • Hur har du upplevt löftet om att få ”en större del av ordet”? (Alma 12:10.) Hur var den upplevelsen?

  • Vad kan du göra för att se till att Guds ord ”finns inom” dig? (Alma 12:13.) Om du hade Guds ord i dig, vad skulle det ha för inverkan på dina ”ord”, ”gärningar” och ”tankar” (Alma 12:14)?

För att se ett exempel på de här principerna kan du jämföra Amulek med andra människor i Ammonihah. Hur illustrerar Amuleks upplevelser (se särskilt Alma 10:1–11) det Alma undervisar om i de här verserna?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och familjens hemafton

När du läser skrifterna med familjen kan Anden hjälpa dig veta vilka principer du ska betona och diskutera utifrån din familjs behov. Här är några förslag.

Alma 8:10–18

Vad kan vi lära oss av Alma om att lyda Herrens lag ”med hast” (v. 18) även när det kan vara svårt? För att betona den här principen för små barn kan ni leka en lek där du ger instruktioner för en aktivitet och ser hur snabbt familjemedlemmarna kan utföra den. Ni kan till exempel se vem som snabbt kan vika ett klädesplagg.

Alma 10:1–12

Vad kan vi lära oss av Amuleks upplevelse i de här verserna? Hur påverkade hans vittnesbörd dem som lyssnade? Be din familj planera att göra något den här veckan med tanke på vad de lärde sig av Amuleks exempel.

Alma 10:22–23

Vad lär vi oss i de här verserna om det inflytande som en grupp rättfärdiga människor kan ha i en ogudaktig stad?

Alma 11:34–37

Vad är skillnaden mellan att Jesus Kristus frälser oss i våra synder och från våra synder? (Se Hel. 5:10; se även 1 Joh. 1:9–10.) Som illustration av Amuleks lärdomar kan du återge berättelsen i början av äldste Allen D. Haynies budskap ”Kom ihåg vem vi har anförtrott oss åt”, (Liahona, nov. 2015, s. 121–123). Hur frälser Jesus Kristus oss från våra synder?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i den här veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Förbättra våra personliga studier

Studera nutida profeters och apostlars ord. Läs vad nutida profeter och apostlar har sagt om de sanningar vi finner i skrifterna. Du kan till exempel hitta ett ämne i Alma 8–12 och leta efter det ämnet i den senaste generalkonferensen (se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 21).

Bild
Alma äter tillsammans med Amulek

Illustration av Alma som äter tillsammans med Amulek av Dan Burr.

Skriv ut