Lære og Pagter 2021
9.-15. august. Lære og Pagter 88: »Grundlæg … et Guds hus«


»9.-15. august. Lære og Pagter 88: ›Grundlæg … et Guds hus‹«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: Lære og Pagter 2021, 2020

»9.-15. august. Lære og Pagter 88«, Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier: 2021

Billede
lokale med stole og bænke

9.-15. august

Lære og Pagter 88

»Grundlæg … et Guds hus«

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Jeg lover jer, at når I flittigt arbejder på at omforme jeres hjem til et centrum for at lære om og af evangeliet, vil … modstanderens indflydelse i jeres liv og i jeres hjem … aftage« (»Bliv forbilledlige sidste dages hellige«, Liahona, nov. 2018, s. 113).

Nedskriv dine indtryk

En gang i mellem giver Herren os små glimt af sin uendelige »storhed og kraft« (L&P 88:47) ved hjælp af gennemgribende åbenbaringer til sine profeter. Lære og Pagter 88 er sådan en åbenbaring – en om lys og herlighed og riger, der kan få vores jordiske bekymringer til at virke ubetydelige i sammenligning. Selvom vi ikke kan fatte alt, Herren underviser os om, kan vi i det mindste fornemme, at der er langt mere til evigheden, end det vi kan forstå nu. Herren talte selvfølgelig ikke om disse store hemmeligheder for at skræmme os eller få os til at føle os små. Han lovede faktisk: »Den dag skal komme, da I skal begribe selv Gud« (v. 49; kursiv tilføjet). Det var måske af denne vigtige årsag, at Herren tilskyndede de hellige i Kirtland til at danne profeternes skole. »Organiser jer,« sagde han. »Bered alt, hvad der behøves, og grundlæg … et Guds hus« (v. 119). For det er i Guds hellige hus – og i vores hjem – at han, mere end nogen andre steder, kan løfte vores syn udover den dødelige verden, »fjerne sløret fra sit ansigt for [os]« og forberede os på at »efterleve et celestialt riges lov« (v. 68, 22).

Billede
personligt studieikon

Forslag til personligt skriftstudium

Lære og Pagter 88

Herren giver os håb og fred.

Bare nogle få dage efter, at krig ville »blive udøst over alle folkeslag« (L&P 87:2), gav Herren en åbenbaring, som Joseph Smith kaldte »›olivenbladet‹ … plukket af paradisets træ, Herrens budskab til os om fred« (L&P 88, afsnitsindledning). Hvordan er denne åbenbaring som et olivenblad, et traditionelt symbol på fred? (Se også 1 Mos 8:11). Hvilke sandheder i dette afsnit får dig til at føle håb og fred i Kristus?

Lære og Pagter 88:6-67

Lys og lov kommer fra Jesus Kristus.

Ordene lys og lov gentages mange gange i afsnit 88. Disse ord er ofte blevet brugt i andre skriftsteder til at beskrive Jesus Kristus og hans evangelium (se f.eks. Es 60:19; Joh 1:1-9; 3 Ne 15:9). Marker eller nedskriv vers, hvor du finder disse ord i Lære og Pagter 88:6-67, og nedskriv det, du lærer om Frelseren, lys og lov. Disse vers kan inspirere dig til at foretage ændringer i dit liv til mere trofast at modtage lys og efterleve »Kristi lov« (v. 21).

Se også Sharon Eubank, »Kristus: Lyset, der skinner i mørket«, Liahona, maj 2019, s. 73-76.

Billede
familie, der læser i skriften

Skrifterne indeholder Kristi lov.

Lære og Pagter 88:62-126

Bered alt, hvad der behøves.

På nogle punkter lever vi på den tid, som Herren beskrev, hvor »alt skal være i bevægelse; og hjertet skal visselig synke i livet på menneskene« (L&P 88:91). Overvej, når du læser vers 62-126, hvordan Herrens råd kan hjælpe dig til at forberede dig på Frelserens andet komme. Her er nogle få spørgsmål til overvejelse:

Vers 62-76.Hvad bliver du inspireret til at gøre for at komme »nær til« Gud, når du læser disse vers? (V. 63). Overvej, hvad Herrens befaling om at »helliggør[e sig] selv« betyder for dig (v. 68).

Vers 77-80, 118-126.Hvorfor kan det være »nødvendigt for [dig] at forstå« både doktrinære og timelige emner? (V. 78). Hvordan følger du rådet »søg flittigt«? (V. 118). Hvad tror du, det betyder at lære »ved studium og også ved tro«?

Vers 81-116.Overvej at notere profetier om Frelserens andet komme i disse vers. Hvorfor tror du, at Herren ønsker, at du kender til disse ting?

Vers 117-126.Overvej at læse disse vers med templet i tankerne. Hvad finder du, der kan hjælpe dig til at forberede dig på at indtræde i Herrens hus?

Se også D. Todd Christofferson, »Forberedelse til Herrens tilbagekomst«, Liahona, maj 2019, s. 81-84; David A. Bednar, »Søg kundskab ved tro«, Liahona, sep. 2007, s. 17-24, Saints, 1:164–66.

Billede
familiestudiumikon

Forslag til familieskriftstudium og hjemmeaften

Lære og Pagter 88:14-33, 95-101.Hvad lærer vi om opstandelsen i disse vers? Hvordan kan disse sandheder påvirke de valg, vi træffer?

Lære og Pagter 88:33.I kan tale om dette vers, ved at familiens medlemmer taler om de gaver, de har fået – både dem, de har modtaget med glæde og dem, de ikke har. Hvordan kan vi vise Herren, at vi glæder os over gaven celestial herlighed, som han tilbyder os? Hvordan glæder vi os over »gavens giver«?

Lære og Pagter 88:63, 68.Disse vers indeholder nogle handlingsord, der kan inspirere dig til at tænke på kreative måde at undervise om budskaberne i disse vers til dine børn på. I kan for eksempel lege en gemmeleg og tale om vendingen »søg mig flittigt, så skal I finde mig« (v. 63; kursiv tilføjet).

Lære og Pagter 88:81.Find som familie nogle advarselstegn i og omkring jeres hjem, som for eksempel en advarselsetiket på medicin eller trafikskilte. Hvordan hjælper disse advarsler os? Hvad vil vor himmelske Fader gerne bede os om at »advare [vores] næste« om?

Lære og Pagter 88:119.For at inspirere din familie til at organisere jeres hjem som beskrevet i vers 119 kan I forsøge noget lignende dette: Skriv vendinger fra dette vers på sedler, og brug dem til at dække et billede af templet. Læs Lære og Pagter 88:119 sammen, og lad familiemedlemmerne fjerne den seddel, der svarer til vendingen i verset. Hvad kan vi gøre, for at vores hjem bliver »et Guds hus«? (V. 119).

Find flere forslag til, hvordan man kan undervise børn, i denne uges oplæg i Kom og følg mig – Primary.

Forslag til sang: »Nærmere, Gud, til dig«, Salmer og sange, nr. 53.

Gør undervisningen bedre

Lad børn give udtryk for deres kreativitet. Når du lader dine børn skabe noget, der er relateret til et evangelisk princip, hjælper du dem ikke blot til at forstå princippet bedre, men du kan også give dem en håndgribelig påmindelse om det, de lærer (se Undervisning på Frelserens måde, s. 25).

Billede
Jesus med disciple

Jesus Kristus bringer os fred. Fred efterlader jeg jer, af Walter Rane

Udskriv