Lære og pakter 2021
13.–19. september. Lære og pakter 102–105: “Etter stor trengsel … kommer velsignelsen”


“13.–19. september. Lære og pakter 102–105: ‘Etter stor trengsel … kommer velsignelsen’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Lære og pakter 2021 (2020)

“13.–19. september. Lære og pakter 102–105”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2021

Bilde
menn med vogner

C. C. A. Christensen (1831–1912), Zion’s Camp [Sions leir], c. 1878, tempera på musselin, 78 × 114 tommer. Kunstmuseet ved Brigham Young University, gave fra barnebarna til C. C. A. Christensen, 1970

13.–19. september

Lære og pakter 102–105

“Etter stor trengsel … kommer velsignelsen”

Hvilke prinsipper fra Lære og pakter 102–5 er meningsfylte for deg? Vurder å skrive ned tankene og inntrykkene dine om disse prinsippene.

Skriv ned inntrykkene dine

De hellige i Kirtland ble sønderknust da de hørte at deres brødre og søstre i Jackson fylke i Missouri ble drevet ut av sine hjem. Da må det ha vært oppmuntrende da Herren erklærte at “Sions forløsning” ville “komme ved kraft” (Lære og pakter 103:15). Med dette løftet i hjertet vervet over 200 menn, pluss rundt 25 kvinner og barn, seg til det de kalte Israels leir, senere kjent som Sions leir. Dens oppdrag var å marsjere til Missouri og gjenvinne Sion.

For medlemmene av leiren innebar det å gjenvinne Sion at de hellige fikk komme tilbake til sine landeiendommer. Men like før leiren kom frem til Jackson fylke, ba Herren Joseph Smith stoppe og oppløse Sions leir. Noen medlemmer av leiren ble forvirret og opprørt over disse nye instruksjonene. For dem betydde det at ekspedisjonen mislyktes og Herrens løfter ikke ble oppfylt. Andre så det imidlertid annerledes. Selv om de fordrevne hellige aldri vendte tilbake til Jackson fylke, bragte opplevelsen en viss “forløsning” av Sion, og den kom “ved kraft”. Trofaste medlemmer av Sions leir, hvorav mange senere ble ledere i Kirken, vitnet om at opplevelsen styrket deres tro på Guds kraft, på Joseph Smiths guddommelige kall og på Sion – ikke bare stedet Sion, men Sion som Guds folk. Istedenfor å tvile på verdien av denne tilsynelatende mislykkede oppgaven, lærte de at den egentlige oppgaven er å følge Frelseren, selv om vi ikke forstår alt. Slik vil Sion til slutt bli gjenvunnet.

Se Saints, [Hellige] 1:194–206; “The Acceptable Offering of Zion’s Camp”, Revelations in Context, 213–18.

Bilde
liten elv

Sions leir oppholdt seg ved bredden av elven Little Fishing, som er avbildet her.

Bilde
personlig studium–ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Lære og pakter 102:12–23

Hva er hensikten med instruksjonene i disse versene?

Kapittel 102 inneholder referatet av møtet i Kirtland i Ohio hvor Kirkens første høyråd ble organisert. Vers 12–23 beskriver fremgangsmåtene høyråd følger når de holder disiplinærråd for dem som har begått alvorlige overtredelser.

President M. Russell Ballard har forklart: “Medlemmene spør noen ganger hvorfor Kirkens disiplinærråd holdes. Hensikten er tredelt: å frelse overtrederens sjel, beskytte de uskyldige og verne om Kirkens renhet, integritet og gode navn” (“A Chance to Start Over: Church Disciplinary Councils and the Restoration of Blessings”, Ensign, sep. 1990, 15).

Se også Gospel Topics, “Church Disciplinary Councils”, topics.ChurchofJesusChrist.org.

Lære og pakter 103:1–12, 36; 105:1–19

Sion kan bare bygges på rettferdighetens prinsipper.

Hvorfor mistet de hellige sitt lovede land i Missouri? Og hvorfor lot ikke Herren Sions leir bringe dem tilbake til deres jordeiendommer? Missouri-mobbenes voldelige handlinger spilte utvilsomt en rolle, og Missouris guvernør hadde lovet å støtte de hellige, men aldri gjort det. Herren sa imidlertid at “om det ikke var for mitt folks overtredelser” kunne Sion “ha vært forløst” (Lære og pakter 105:2). Når du leser Lære og pakter 103:1–12, 36; 105:1–19, kan du legge merke til noe av det som hindret Sion i å bli opprettet i Missouri, og andre ting som kunne ha hjulpet. Hva lærer du som kan hjelpe deg å opprette Sion i ditt hjerte og hjem?

Lære og pakter 103:12–13; 105:1–6, 13–19

Velsignelser kommer etter lidelser og prøver på tro.

På mange måter var det å delta i Sions leir en prøve på tro. Reisen var lang, været var varmt, og det var noen ganger lite mat og vann. Og etter alt de utholdt, var de hellige likevel ikke i stand til å vende tilbake til sitt land. Overvei hvordan prinsippene i Lære og pakter 103:12–13 og 105:1–6, 13–19 kan ha hjulpet medlemmer av Sions leir som lurte på om befalingen om å organisere seg virkelig hadde kommet fra Gud i utgangspunktet. Hvordan kan disse prinsippene hjelpe deg i dine egne prøver på tro?

Du kan også lese om erfaringene til medlemmer av Sions leir i “Gjenopprettelsens røster” på slutten av denne oversikten. Hva gjør inntrykk på deg ved holdningene deres? Hva kan du lære av deres eksempel?

Se også David A. Bednar, “På Herrens side: Lærdommer fra Sions leir”, Liahona, juli 2017, 14-23.

Lære og pakter 104:11–18, 78–83

Jeg er en “forvalter over jordiske velsignelser”.

I tillegg til prøvelser i Missouri, sto Kirken i 1834 overfor økonomiske vanskeligheter, herunder stor gjeld og store utgifter. I kapittel 104 ga Herren råd angående Kirkens økonomiske situasjon. Hvordan kan du anvende prinsippene i vers 11–18 og 78–83 på dine egne økonomiske avgjørelser?

For å lære om en av måtene Herren forberedte Kirken på å bli befridd fra gjeldens trelldom på, kan du se “Treasure in Heaven: The John Tanner Story” [En skatt i himmelen: Historien om John Tanner] (video, ChurchofJesusChrist.org).

For å lære mer om Herrens egen måte (vers 16) å forsørge sine hellige på, kan du studere president Dieter F. Uchtdorfs budskap “Hjelp på Herrens måte” (Ensign eller Liahona, nov. 2011, 53–56).

Bilde
familiestudium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Lære og pakter 103:12, 36; 105:9–13.Har din familie (eller en av dine forfedre) noen gang blitt bedt om å gjøre noe som ikke gikk som forventet? Hva kan du lære av reaksjonene til medlemmer av Sions leir da deres reise ikke gikk som forventet? (se “Gjenopprettelsens røster” på slutten av denne oversikten).

Lære og pakter 104:13–18.Hva har Herren gitt oss? Hva forventer han at vi skal gjøre med disse tingene?

Lære og pakter 104:23–46.Familien din kan granske disse versene for å finne ut hvor mange ganger Herren lover å “mangfoldiggjøre velsignelser” (vers 23) for dem som er trofaste. Kanskje dette er en god anledning til å telle dine velsignelser (“Kastes du på bølgen om i livet her”, Salmer, nr. 136) og drøfte hvordan det kan hjelpe oss i vanskelige tider. Små barn kan ha glede av å tegne velsignelser de er spesielt takknemlige for.

Lære og pakter 105:38–41.Hvordan kan vi “foreslå fredsavtaler” (vers 40) når andre behandler oss uvennlig eller urettferdig? Hva kan vi gjøre for å være “et fredsbanner” (vers 39) i vårt hjem?

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Kastes du på bølgen om i livet her”, Salmer, nr. 136.

Bilde
gjenopprettelsens røster-ikon

Gjenopprettelsens røster

Sions leir

Ettersom Sions leir aldri gjorde de hellige i stand til å vende tilbake sine landområder i Jackson fylke, følte mange at deres anstrengelser var mislykket. Mange deltagere i Sions leir så imidlertid tilbake på sin erfaring og så hvordan Herren oppfylte en høyere hensikt i deres liv og i hans rike. Her er noen av deres vitnesbyrd.

Joseph Smith

Bilde
Joseph Smith

Over 40 år etter Sions leir fortalte Joseph Young, som hadde vært medlem av leiren, at Joseph Smith sa følgende:

“Brødre, enkelte av dere er sinte på meg fordi dere ikke kjempet i Missouri, men la meg fortelle dere at Gud ønsket ikke at dere skulle kjempe. Han kunne ikke organisere sitt rike med tolv menn til å åpne døren til evangeliet for jordens nasjoner, og med sytti menn under deres ledelse til å følge i deres fotspor, uten at han tok dem fra en gruppe menn som hadde tilbudt sitt liv, og som hadde ytt et stort offer på samme måte som Abraham.

Nå har Herren funnet sine tolv og sine sytti, og det vil bli kalt andre quorumer av syttier som vil ofre, og de som ikke har ofret ennå, vil gjøre det senere.”1

Brigham Young

Bilde
Brigham Young

“Da vi kom til Missouri, talte Herren til sin tjener Joseph og sa: ‘Jeg har godtatt deres offer,’ og vi fikk det privilegium å vende hjem igjen. Da jeg kom hjem, spurte mange venner meg hvilken nytte det var i å kalle menn fra deres arbeid til å dra til Missouri og så komme hjem, uten tilsynelatende å ha oppnådd noe. ‘Hvem har det gavnet?’ spurte de. ‘Hvis Herren befalte at det skulle gjøres, hvilken hensikt hadde han med å gjøre det?’ … Jeg fortalte disse brødrene at jeg fikk godt betalt – med høye renter – ja, at mitt mål var fylt til randen med den kunnskap jeg hadde mottatt ved å reise sammen med profeten.”2

Wilford Woodruff

Bilde
Wilford Woodruff

“Jeg var i Sions leir sammen med Guds profet. Jeg så Guds handlemåte med ham. Jeg så Guds kraft i ham. Jeg så at han var en profet. Det som ble tilkjennegitt ham ved Guds kraft under dette oppdraget, var av stor verdi for meg og alle som mottok hans instruksjoner.”3

“Da medlemmene av Sions leir ble kalt, hadde mange av oss aldri sett hverandre før. Vi var fremmede for hverandre, og mange hadde aldri sett profeten. Vi hadde vært spredt omkring, lik korn som blir siktet, utover hele landet. Vi var unge menn og ble kalt på dette tidlige tidspunkt til å dra ut og forløse Sion, og det vi måtte gjøre, måtte vi gjøre med tro. Vi samlet oss i Kirtland fra de forskjellige delstater og dro ut for å forløse Sion som oppfyllelse av Guds bud til oss. Gud aksepterte vårt arbeid, slik han aksepterte Abrahams. Vi utrettet en god del, selv om apostater og vantro mange ganger spurte:‘Hva har dere utrettet?’ Vi fikk erfaring som vi aldri kunne fått på noen annen måte. Vi fikk anledning til å se profetens ansikt, og vi fikk anledning til å reise 1600 kilometer sammen med ham og se hvordan Guds ånd arbeidet i ham, og erfare Jesu Kristi åpenbaringer til ham og oppfyllelsen av disse. Og han samlet rundt to hundre eldster fra hele landet i denne tidlige tiden og sendte oss ut i verden for å forkynne Jesu Kristi evangelium. Hadde jeg ikke reist opp sammen med Sions leir, ville jeg ikke ha vært her i dag [i Salt Lake City og virket i De tolvs quorum] … Ved å reise dit ble vi kastet ut i olivenhagen for å forkynne evangeliet, og Herren godtok vårt arbeid. Og i alt vårt arbeid og all vår forfølgelse, hvor vårt liv ofte står på spill, har vi måttet arbeide og leve ved tro.”

“Erfaringen [vi] høstet ved å reise med Sions leir, var mer verd enn gull.”

Noter

  1. I Joseph Young sen., History of the Organization of the Seventies (1878), 14.

  2. “Discourse”, Deseret News, 3. des. 1862, 177.

  3. I Conference Report, april 1898, 29–30; se også Læresetninger fra Kirkens presidenter – Wilford Woodruff (2004), 131.

Bilde
Sions leir ved en elv

Zion’s Camp (Zion’s Camp at Fishing River) [Sions leir ved Fishing River], av Judith A. Mehr

Skriv ut