Nya testamentet 2023
27 mars–2 april. Matteus 14; Markus 6; Johannes 5–6: ”Var inte rädda”


”27 mars–2 april. Matteus 14; Markus 6; Johannes 5–6: ’Var inte rädda’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”27 mars–2 april. Matteus 14; Markus 6; Johannes 5–6”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
Jesus går med lärjungar som bär brödkorgar

27 mars–2 april

Matteus 14; Markus 6; Johannes 5–6

”Var inte rädda”

När du läser Matteus 14; Markus 6 och Johannes 5–6, sök då efter sanningar som är meningsfulla för dig. Du kan ställa frågor som till exempel: ”Vad har berättelserna i de här kapitlen med mig att göra?”, ”Vilka budskap finner jag för mitt liv?” eller ”Vad vill jag berätta för min familj eller andra?”

Skriv ner dina intryck

Vad kunde ha inspirerat Petrus att lämna säkerheten i båten, mitt på Galileiska sjön under en kraftig storm? Vad fick honom att tro att om Jesus kunde gå på vattnet, så kunde han det också? Vi vet inte säkert, men kanske Petrus förstod att Guds Son inte kommit bara för att göra under bland människor, utan att också för att ge människor som Petrus makt att också göra underbara ting. Jesu uppmaning var ju ”Kom … och följ mig” (Lukas 18:22). Petrus hade en gång tagit emot denna uppmaning, och han var villig att ta emot den igen även om det innebar att möta sin rädsla och göra något som verkade omöjligt. Herren kanske inte ber oss stiga ur en båt mitt under en storm eller ge av vårt lilla förråd av bröd när tusentals behöver äta, men han kanske ber oss ta emot instruktioner även när vi inte helt förstår dem. Vad hans uppmaning till oss än blir, kan den ibland verka förvånande eller till och med skrämmande. Men under kan ske om vi liksom Petrus lägger åt sidan fruktan, tvivel och vårt begränsade förstånd, och följer honom i tro.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Johannes 5:16–47

Jesus Kristus hedrar sin Fader.

Relationen mellan vår himmelske Fader och vart och ett av hans barn är avsedd att vara helig. I de här verserna gav Jesus Kristus oss ett inspirerande mönster att följa i vår relation till vår himmelske Fader. Läs Johannes 5:16–47 och markera eller notera varje gång du hittar ordet Far/Fader. Hur ärar Sonen Fadern, och hur kan du följa hans exempel? Vad lär du dig om Faderns känslor för Sonen? Vad känner du dig inspirerad att göra för att förbättra din relation med din himmelske Fader?

Se även Johannes 17; Jeffrey R. Holland, ”Guds storhet”, Liahona, nov. 2003, s. 70–73.

Bild
bröd och fiskar

Genom ett underverk mättade Jesus fem tusen människor med fem bröd och två fiskar.

Matteus 14:15–21; Markus 6:33–44; Johannes 6:5–14

Herren kan förstora mina enkla uppoffringar för att uppnå sina syften.

Har du någonsin känt att du inte räcker till för att uppfylla alla behov du ser omkring dig – hemma, i dina relationer eller i samhället? Jesu lärjungar måste ha känt sig otillräckliga när han bad dem ge mat till över fem tusen hungriga människor, när det bara fanns fem bröd och två fiskar. När du läser om det underverk som sedan inträffade, begrunda då hur Gud kan använda ditt enkla tjänande till att välsigna människor omkring dig. Hur har han förstärkt dina ansträngningar när du har tjänat honom? Tänk på det här citatet från syster Michelle D. Craig: ”Du och jag kan ge det vi har till Kristus och han kan föröka våra ansträngningar. Vad du har att erbjuda är mer än tillräckligt – även med dina mänskliga svagheter och brister – om du litar på Guds nåd” (”Gudomligt missnöje”, Liahona, nov. 2018, s. 54).

Matteus 14:22–33; Markus 6:45–52; Johannes 6:15–21

Jesus Kristus ber mig att lägga rädsla och tvivel åt sidan och utöva tro på honom.

Föreställ dig detaljerna i den scen som beskrivs i Matteus 14:22–33; Markus 6:45–52 och Johannes 6:15–21. Tänk dig hur Petrus och de andra lärjungarna kan ha känt sig. Vad kan du lära dig om lärjungeskap av Frälsarens ord och handlingar i dessa verser? Vad lär du dig av Petrus ord och handlingar? (Se även 1 Nephi 3:7.) Vad ber Herren dig att göra som kan vara som att stiga ur båten? Vad finner du i de här verserna som ger dig mod att utöva tro på Jesus Kristus?

Johannes 6:22–71

Som lärjunge till Jesus Kristus måste jag vara villig att tro och ta emot sanningen, även när det är svårt att göra det.

När Jesus sa sig vara ”livets bröd”(Johannes 6:48) tyckte många att det var en ”svår tanke” (Johannes 6:60). Hur kan Petrus ord i Johannes 6:68–69 hjälpa dig när Frälsarens lära verkar svår att acceptera eller leva efter? Vad i Petrus vittnesbörd gör intryck på dig? Kan du nämna några av ”det eviga livets ord” (Johannes 6:68) som hjälper dig i beslutet att följa Frälsaren?

Se även M. Russell Ballard, ”Till vem skulle vi gå?”, Liahona, nov. 2016, s. 90–92.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Matteus 14:15–21.Fundera på hur du kan hjälpa din familj att föreställa sig hur mycket bröd och fisk det skulle krävas för att mätta femtusen människor. Vad lär oss underverket i Matteus 14:15–21 om Frälsaren? Berätta gärna om ett tillfälle då du kände att du inte hade tillräckligt att erbjuda och Frälsaren mångdubblade dina ansträngningar.

Matteus 14:22–33.Familjen kan roa sig med att spela upp berättelsen i de här verserna. Varför kunde lärjungarna ha blivit rädda? Varför kunde Petrus övervinna sin rädsla och lämna båten? Hur visade han tro, till och med när han började sjunka? Hur är vi ibland som Petrus?

Johannes 5:1–16.Be familjemedlemmarna söka efter ordet ”frisk” i de här verserna. På vilka sätt kan Jesus Kristus göra människor friska? När och hur har han gjort oss friska?

Johannes 6:28–58.Ge varje familjemedlem en bit bröd att äta och diskutera det goda som kommer av att äta bröd och annan sund mat. Sök sedan igenom de här verserna tillsammans och titta efter varför Jesus kallade sig själv ”livets bröd” (Johannes 6:35). Vad betyder det att ”äta” livets bröd? (Se D. Todd Christofferson, ”Det livgivande brödet som har kommit ner från himlen”, Liahona, nov. 2017, s. 36–39.)

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”O visdom stor, o kärleks nåd”, Psalmer, nr 124.

Förbättra våra personliga studier

Sök egna personliga insikter. Begränsa er inte, i studier enskilt och i familjen, till de skriftställen som tas upp i de här förslagen. Herren har troligen budskap till er i de här kapitlen som inte tas upp här. Sök dem under bön.

Bild
Jesus lyfter Petrus upp ur vattnet

I motvind, av Liz Lemon Swindle

Skriv ut