Nya testamentet 2023
10–16 april. Matteus 15–17; Markus 7–9: ”Du är Messias”


”10–16 april. Matteus 15–17; Markus 7–9: ’Du är Messias’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”10–16 april. Matteus 15–17; Markus 7–9”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
Kristus förvandlas

Förklaringen, av Carl Heinrich Bloch

10–16 april

Matteus 15–17; Markus 7–9

”Du är Messias”

När du läser skrifterna bjuder du in den helige Anden i ditt liv. En av den Helige Andens viktiga uppgifter är att vittna om Jesus Kristus. Var uppmärksam på andliga känslor som stärker ditt vittnesbörd om Frälsaren när du läser skrifterna den här veckan.

Skriv ner dina intryck

Visst är det intressant att fariseerna och saddukeerna begärde att Jesus skulle visa dem ”ett tecken från himlen”? Räckte inte hans många välkända underverk? Och hans mäktiga undervisning eller de många sätten på vilka han uppfyllde gamla profetior? Deras begäran kom sig inte av brist på tecken utan av ovillighet att ”tyda tecknen” och acceptera dem. (Se Matteus 16:1–4.)

Petrus hade liksom fariseerna och saddukeerna sett Frälsarens underverk och hört hans undervisning. Men Petrus fasta vittnesbörd, ”du är Messias, den levande Gudens Son”, kom inte genom hans fysiska sinnen – hans ”kött och blod”. Hans vittnesbörd hade uppenbarats för honom av vår ”Far i himlen”. Uppenbarelse är den klippa som Frälsaren byggde sin kyrka på, då som nu – uppenbarelse från himlen till Guds tjänare. Och detta är den klippa som vi kan bygga vårt lärjungeskap på – uppenbarelsen att Jesus är Kristus och att hans tjänare innehar ”himmelrikets nycklar”. När vi är byggda på den grundvalen, ska ”helvetets portar … inte få makt över [oss]” (Matteus 16:15–19).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 16:13–17

Ett vittnesbörd om Jesus Kristus kommer genom uppenbarelse.

Om Jesus Kristus frågade dagens människor: ”Vem säger människorna att Människosonen är?”, vad skulle de då svara? Hur skulle ni svara om Jesus frågade er: ”Vem säger ni att jag är?” (Se Matteus 16:13–15.)

Begrunda ditt vittnesbörd om Frälsaren och hur du fick det. Vad lär du genom Matteus 16:15–17 som kan stärka det? Om du vill lära dig mer om vittnesbörd och personlig uppenbarelse kan du utforska de här skriftställena: Johannes 15:26; 2 Nephi 31:17–18; Alma 5:45–48 och Läran och förbunden 8:2–3.

Se även ”President Nelson: Hör honom – personlig uppenbarelse” (video), JesuKristiKyrka.org.

Matteus 16:13–19; 17:1–9; Markus 9:2–9

”Himmelrikets nycklar” finns på jorden i dag.

”Himmelrikets nycklar” som Frälsaren lovade ge Petrus är prästadömsnycklar (Matteus 16:19). Vad är prästadömsnycklar? Varför behöver vi dem? Fundera över dessa frågor när du läser om Frälsarens löfte i Matteus 16:13–19 och dess uppfyllelse i Matteus 17:1–9 och Markus 9:2–9 (se även Joseph Smiths översättning, Markus 9:3 [i Handledning för skriftstudier]).

Andra resurser som kan hjälpa dig att lära dig mer om prästadömets nycklar är Läran och förbunden 65:2; 107:18–20; 110:11–16; 128:9–11; ”Prästadömets nycklar” i Handledning för skriftstudier (Skrifterna.JesuKristiKyrka.org) och äldste Gary E. Stevensons tal ”Var är prästadömets nycklar och myndighet?” (Liahona, maj 2016, s. 29–32). När du studerar dessa resurser, gör då gärna en lista över vad du lär dig om prästadömsnycklar och de välsignelser som kommer genom dem. Varför tycker du att en nyckel är en bra symbol för rätten att leda prästadömets verksamhet?

Se även Dallin H. Oaks, ”Melkisedekska prästadömet och nycklarna”, Liahona, maj 2020, s. 69–72; Handledning för skriftstudier, ”Förklarad, förklaring”.

Bild
staty av Petrus som håller i nycklar

Prästadömets nycklar är rätten att leda användningen av prästadömet.

Matteus 17:14–21; Markus 9:14–29

När jag söker större tro kan jag börja med den tro jag har.

Den far som nämns i Matteus 17 och Markus 9 hade skäl att vara osäker på att Jesus kunde bota hans son. Han hade bett Jesu lärjungar att bota hans son, och de kunde inte göra det. Men när han bad Frälsaren om ett underverk valde han att uttrycka tro. ”Jag tror”, sa han. Och sedan erkände han att hans tro inte var fullkomlig och tillade: ”Hjälp min otro!”

Vad lär Anden dig när du läser om det här underverket? Hur har din himmelske Fader hjälpt dig att få större tro? Vad kan man göra för att bygga på den tro man redan har? Ni kan kanske sammanställa en lista av skriftställen, konferenstal eller upplevelser som har stärkt er tro.

Se även Jeffrey R. Holland, ”Jag tror”, Liahona, maj 2013, s. 93–95.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Matteus 15:7–9; Markus 7:6–7.Vad är skillnaden mellan att ära Gud med våra läppar, eller ord, och att ära honom med våra hjärtan?

Matteus 15:17–20; Markus 7:18–23.Varför är vi försiktiga med vad vi stoppar i munnen? Baserat på vad Jesus lärde ut i dessa verser, varför skulle vi då vara ännu mer försiktiga med vad som kommer ut ur vår mun – och ur våra hjärtan? Hur kan vi hålla våra hjärtan rena?

Matteus 16:15–17.Hur uppenbarar Gud för oss att Jesus är ”Messias, den levande Gudens Son” (v. 16)? Hur kan vi förbereda oss på att ta emot den här uppenbarelsen från honom?

Matteus 16:13–19; 17:1–9.För att undervisa barnen om prästadömets nycklar kan du återge äldste Gary E. Stevensons berättelse om hur han blev utelåst ur sin bil (se videon ”Var är nycklarna?” [Where Are the Keys?] på ChurchofJesusChrist.org, eller läs talet ”Var är prästadömets nycklar och myndighet?”, Liahona, maj 2016, s. 29–32; se även februarinumret av Liahona 2017, s. 72–73). Ni kan låta era barn använda nycklar till att öppna huset, bilen eller andra lås. Ni kan visa en bild av kyrkans president och vittna om att han har alla prästadömets nycklar, precis som Petrus.

Matteus 17:20.Profeter med tro på Jesus Kristus har förflyttat verkliga berg (se Jakob 4:6; Mose 7:13). Men oftast är det inte det underverket som vi behöver. President M. Russell Ballard har sagt: ”Om vår tro är liten som ett senapsfrö kan Herren hjälpa oss att flytta missmodets och tvivlets berg från de uppgifter vi har framför oss när vi tjänar tillsammans med Guds barn, däribland familjemedlemmar, medlemmar i kyrkan och dem som ännu inte är medlemmar i kyrkan” (”Dyrbara gåvor från Gud”, Liahona, maj 2018, s. 10). Nämn några ”berg” i vårt liv som behöver förflyttas. Hur kan vi visa tro på Guds makt att hjälpa oss få bort de här bergen?

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jag på Kristus tror”, Psalmer, nr 81.

Förbättra vår undervisning

Kom ofta tillsammans. President Henry B. Eyring lärde: ”En vis förälder missar aldrig tillfället att samla barnen för att de ska lära sig Jesu Kristi lärdomar. Sådana stunder är mycket sällsynta jämfört med fiendens ansträngningar” (”Kraften i att undervisa om läran”, Liahona, juli 1999, s. 87).

Bild
man med sjuk son inför Jesus

Mästare, jag har kommit till dig med min son, av Walter Rane

Skriv ut