Nya testamentet 2023
24–30 april. Johannes 7–10: ”Jag är den gode herden”


”24–30 april. Johannes 7–10: ’Jag är den gode herden’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”24–30 april. Johannes 7–10”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
Jesus med en kvinna som fallit till marken

Inte heller jag dömer dig, av Eva Koleva Timothy

24–30 april

Johannes 7–10

”Jag är den gode herden”

När du läser Johannes 7–10 kan du få intryck från den Helige Anden om lärosatser och principer i de här kapitlen. Att skriva ner dina intryck kan hjälpa dig planera att handla efter dem.

Skriv ner dina intryck

Fastän Jesus Kristus kom för att bringa ”frid på jorden [och] åt människor hans välbehag” (Lukas 2:14, se fotnoten i SFB15), ”så blev det splittring bland folket för hans skull” (Johannes 7:43). Människor som bevittnade samma händelser hade mycket olika åsikter om vem Jesus var. En del drog slutsatsen att ”han är god”, medan andra sa: ”Han förleder folket” (Johannes 7:12). När han botade en blind på sabbatsdagen sa några: ”Den mannen kan inte vara från Gud, han håller ju inte sabbaten!” Men andra sa: ”Hur kan en syndig människa göra sådana tecken?” (Johannes 9:16.) Men trots all förvirring kände de som sökte sanningen igen kraften i hans ord, för ”aldrig har någon människa talat som han” (Johannes 7:46). När judarna bad Jesus att säga ”öppet till oss” om han var Messias, uppenbarade han en princip som kan hjälpa oss att skilja mellan rätt och fel: ”Mina får lyssnar till min röst, och jag känner dem, och de följer mig” (Johannes 10:24, 27).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Johannes 7:14–17

När jag lever efter de sanningar Jesus lärde, kommer jag till insikt om att de är sanna.

Judarna förundrades över att Jesus visste så mycket fastän han inte hade studerat (se v. 15) – åtminstone inte på något sätt de kände till. I sitt svar lärde Jesus oss ett annat sätt att känna sanningen, som är tillgängligt för alla, oavsett utbildning eller bakgrund. Hur kan du, enligt Johannes 7:14–17, få veta att den lära Jesus undervisade om är sann? Hur har den här processen hjälpt dig att utveckla ett vittnesbörd om evangeliet?

Johannes 8:2–11

Frälsarens barmhärtighet är till för alla.

När äldste Dale G. Renlund undervisade om Frälsarens samtal med kvinnan som gripits för äktenskapsbrott, sa han: ”Säkerligen hade Frälsaren inte överseende med äktenskapsbrott. Men han dömde inte heller kvinnan. Han uppmuntrade henne att förändra sitt liv. Hon motiverades att förändra sig tack vare hans medkänsla och nåd. Joseph Smiths översättning av Bibeln bekräftar att hon senare blev en lärjunge: ’Och kvinnan ärade Gud från den stunden och trodde på hans namn’ [se John 8:11, fotnot c i kyrkans utgåva av Bibeln på engelska]” (”Vår gode herde”, Liahona, maj 2017, s. 30).

När har du känt dig som den här kvinnan och upplevt barmhärtighet i stället för fördömande av Frälsaren? När har du varit som de skriftlärda och fariseerna och anklagat eller dömt andra, trots att du själv inte är utan synd (se Johannes 8:7)? Vad mer kan du lära av Frälsarens handlingssätt gentemot de skriftlärda och fariseerna samt kvinnan som gripits för äktenskapsbrott? Vad lär du dig om Frälsarens förlåtelse när du läser de här verserna?

Se även ”Gå, och synda nu inte mer!” [Go and Sin No More] (video), ChurchofJesusChrist.org.

Johannes 9

Om vi har tro kan Gud uppenbara sig i våra lidanden.

Vad lär dig Johannes 9:1–3 om livets utmaningar och lidanden? När du läser Johannes 9 kan du fundera över hur Guds verk uppenbarades i den blindfödde mannens liv. Hur har de uppenbarats i ditt liv – även i dina lidanden?

Johannes 10:1–30

Jesus Kristus är den gode herden.

Även om du inte är bekant med får och herdar kan du lära dig viktiga sanningar om Frälsaren genom att läsa Johannes 10, där han säger: ”Jag är den gode herden.” För att hitta dessa sanningar kan du leta efter fraser som beskriver hur en god herde är och sedan fundera på hur dessa fraser passar in på Frälsaren. Här är några exempel:

  • Vers 3–4: ”Han kallar på sina får och nämner dem vid namn och … går … före dem.”

  • Vers 11: Han ”ger sitt liv för fåren”.

  • Vers 16: ”Så ska det bli en hjord och en herde.”

Här är några fler frågor som kan hjälpa dig att begrunda det här kapitlet: Hur är Jesus som en port (se v. 7–9)? Hur har han gett dig ”liv i överflöd” (v. 10)? När har du känt att han känner dig personligen (se v. 14)? Hur känner du igen den gode herdens röst (se v. 27)?

Se även Psaltaren 23; Hesekiel 34; Alma 5:37–39; 3 Nephi 15:21–16:5; Gerrit W. Gong, ”Den gode herden, Guds Lamm”, Liahona, maj 2019, s. 97–101.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Johannes 7:24.För att hjälpa din familj förstå Jesu undervisning i Johannes 7:24 kan du visa dem något som ser ut på ett sätt på utsidan men på ett annat sätt på insidan. Eller så kan familjemedlemmarna dela med sig av erfarenheter som har lärt dem att inte döma efter det yttre. Du kan också räkna upp egenskaper hos varje familjemedlem som inte syns med blotta ögat (se även 1 Samuelsboken 16:7; Thomas S. Monson, ”Se andra sådana som de kan bli”, Liahona, nov. 2012, s. 68–71).

Johannes 8:31–36.Vad innebär det att vara en ”syndens slav” (se även Moroni 7:11)? Vilka sanningar som Jesus lärde kan göra oss fria?

Bild
Kristus botar en blind man

Jesus botar den blinde mannen, av Carl Heinrich Bloch

Johannes 9.Hur kan du hjälpa din familj att se framför sig berättelsen om hur Jesus botade den blinde i Johannes 9? Ni skulle kunna spela upp berättelsen tillsammans eller titta på videon ”Jesus botar en man som var född blind” [Jesus Heals a Man Born Blind] (ChurchofJesusChrist.org). Pausa berättelsen ibland så att familjen kan läsa motsvarande verser ur Johannes 9. Uppmana dem att notera lärdomar de lär av berättelsen, till exempel vad det innebär att bli omvänd till Jesu Kristi evangelium.

Johannes 10:1–18, 27–29.För att engagera familjemedlemmarna i att lära av liknelsen om den gode herden ber du dem att rita något av följande: en tjuv, en dörr, en herde, en lejd herde (som får lön), en varg och ett får. Be dem läsa Johannes 10:1–18, 27–29 och diskutera sedan tillsammans i familjen vad Frälsaren undervisade om de saker de ritat.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Min herde är Herren”, Psalmer, nr 67.

Förbättra våra personliga studier

Sök efter inspirerande ord och uttryck. Medan ni läser kan Anden uppmärksamma er på ord och uttryck som inspirerar och motiverar er och som verkar skrivna för just er. Notera gärna ord och uttryck som inspirerar er i Johannes 7–10.

Bild
Kristus med ett lamm

Återfunnen, av Greg K. Olsen

Skriv ut