Nya testamentet 2023
3–9 april. Påsk: ”Du död, var är din seger?”


”3–9 april. Påsk: ’Du död, var är din seger?’”, Kom och följ mig – för enskilda personer och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”3–9 april. Påsk”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
trädgårdsgraven

3–9 april

Påsk

”Du död, var är din seger?”

När du läser vittnesbörden om Frälsarens uppståndelse i det här studieförslaget kan du skriva ner de känslor och intryck du får från den Helige Anden.

Skriv ner dina intryck

Under de sista veckorna av Frälsarens liv deltog många judar omkring honom i påskens traditioner. De lagade mat, sjöng sånger och samlades för att minnas Israels hus befrielse från slaveriet i Egypten. Familjerna lyssnade till berättelsen om hur mordängeln gått förbi deras förfäders hem, vilka hade märkt dörrposterna med blod från ett lamm. Mitt i allt detta firande, så rikt på återlösningens symboler, var det relativt få som var medvetna om att Jesus Kristus, Guds Lamm, var på väg att rädda dem från syndens och dödens slaveri – genom sitt lidande, sin död och sin uppståndelse. Ändå fanns det de som erkände Jesus som sin utlovade Messias, sin evige befriare. Från och med den dagen har Jesu Kristi lärjungar vittnat för hela världen om att ”Kristus dog för våra synder … att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen” (1 Korintierbrevet 15:3–4).

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 21–28

Jesus Kristus befriar mig från synd och död, stärker mig i mina svagheter och tröstar mig i mina prövningar.

Ett sätt att fokusera på Frälsarens försonings välsignelser den här veckan är att använda tid varje dag till att läsa om den sista veckan i Jesu liv (förslag till lässchema följer). Vad hittar du i de här kapitlen som hjälper dig känna Frälsarens kärlek? Fundera över vad dessa kapitel lär dig om hur han kan befria dig från synd, död, prövningar och svagheter. Hur utövar du tro på hans makt att befria?

Se även Easter.ComeuntoChrist.org.

Bild
Jesus på korset

Korsfästelse, av Louise Parker

Matteus 28:1–10; Lukas 24:13–35; Johannes 20:19–29; 1 Korintierbrevet 15:1–8, 55

Det finns många som vittnar om Jesu Kristi uppståndelse.

Föreställ dig hur det kan ha varit för lärjungarna att se Jesus Kristus hånas, misshandlas och korsfästas. De hade bevittnat hans makt, känt sanningen i hans lärdomar och hade tro på att han var Guds Son. Att bevittna hans död måste ha fått hans lärjungar att känna sorg och förvirring. Men snart blev de vittnen till det stora underverket, hans uppståndelse.

Vad lär vi oss av berättelserna från dem som såg den uppståndne Frälsaren? Markera eller notera varje persons upplevelse i Matteus 28:1–10; Lukas 24:13–35; Johannes 20:19–29 och 1 Korintierbrevet 15:1–8, 55. (Andra vittnesbörd om den uppståndne Kristus återfinns i 3 Nephi 11; Mormon 1:15; Ether 12:38–39; Läran och förbunden 76:19–24; 110:1–10; Joseph Smith – Historien 1:15–17.) Vad gör intryck på dig i dessa vittnens vittnesbörd? Efter Frälsarens uppståndelse uppstod även andra och visade sig för många (se Matteus 27:52–53; 3 Nephi 23:9). Hur påverkar din tro på Frälsaren och löftet om uppståndelse ditt sätt att leva?

Se även ”Jesus uppstår” [Jesus Is Resurrected], ”Den uppståndne Herren visar sig för apostlarna” [The Risen Lord Appears to the Apostles], ”Saliga är de som inte har sett men ändå tror” [Blessed Are They That Have Not Seen, and Yet Have Believed] (videor), ChurchofJesusChrist.org.

1 Petrusbrevet 1:3–11

Jesus Kristus ger mig hopp och glädje.

Vilka ord eller uttryck i 1 Petrusbrevet 1:3–11 ger dig hopp tack vare Jesus Kristus? När har du känt det hoppet?

Äldste Gerrit W. Gong vittnade om att uppståndelsen ”ger hopp till dem som har förlorat lemmar, dem som har förlorat förmågan att se, höra eller gå, eller dem som trott sig vara förlorade till obeveklig sjukdom, psykisk ohälsa eller andra begränsningar. Han finner oss. Han botar oss. … [Dessutom] eftersom ’Gud själv [sonar] världens synder’ [Alma 42:15], … kan han i barmhärtighet bistå oss i enlighet med våra skröpligheter. … Vi omvänder oss och gör allt vi kan. Han omsluter oss för evigt med sin ’kärleks armar’ [2 Nephi 1:15]” (”Hosianna och halleluja – den levande Jesus Kristus, själva hjärtat i återställelsen och påsken”, Liahona, maj 2020, s. 54).

Se även Alma 27:28; 36:1–24; 3 Nephi 9:11–17; Moroni 7:40–41.

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

KomTillKristus.org.Easter.ComeuntoChrist.org innehåller en tidslinje och en beskrivning av vad som hände varje dag under den sista veckan av Frälsarens liv. Varje dag under veckan kan din familj gå igenom de här beskrivningarna och se vad Frälsaren gjorde den dagen, eller så kan ni läsa om hans sista vecka i skrifterna som familj (se föreslagen lista under ”Förslag för personliga skriftstudier” ovan).

Psalmer och Barnens sångbok.Sjung gärna sånger tillsammans om Frälsarens försoning och uppståndelse under den här veckan, även sådana som du inte kan så bra. (Se ämnesregistret i Psalmer eller Barnens sångbok, under ämnen som ”Försoning”, ”Påsken” eller ”Uppståndelse”.) För att hjälpa barnen lära sig sångerna kan du visa bilder som illustrerar orden.

Samlingen ”Jesus Kristus” i Evangeliebiblioteket.Samlingen med titeln ”Jesus Kristus” i Evangeliebiblioteket innehåller videor, konstverk och musik som kan hjälpa din familj att fira Frälsarens uppståndelse i påsk.

”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd.”Läs tillsammans med familjen ”Den levande Kristus: Apostlarnas vittnesbörd” (JesuKristiKyrka.org). Be varje familjemedlem att välja ett påskbudskap från detta vittnesbörd att dela med sig av till andra. Ni kan till exempel göra affischer att visa på sociala medier, på ytterdörren eller i ert hem.

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jesus har uppstått”, Barnens sångbok, s. 44.

Förbättra våra personliga studier

Sätt upp realistiska mål. Att studera skrifterna bara några minuter om dagen kan välsigna ditt liv. Bestäm dig för att studera varje dag, finn sätt att påminna dig själv om ditt beslut och gör ditt bästa för att följa upp. Ge inte upp om du glömmer av det. Börja bara om igen.

Bild
Kristus i Getsemane

Getsemane, av Adam Abram

Skriv ut