Nya testamentet 2023
17–23 april. Matteus 18; Lukas 10: ”Vad ska jag göra för att få evigt liv?”


”17–23 april. Matteus 18; Lukas 10: ’Vad ska jag göra för att få evigt liv?’”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: Nya testamentet 2023 (2022)

”17–23 april. Matteus 18; Lukas 10”, Kom och följ mig – för enskilda och familjer: 2023

Bild
den barmhärtige samariern

Den barmhärtige samariern, av Dan Burr

17–23 april

Matteus 18; Lukas 10

”Vad ska jag göra för att få evigt liv?”

När du ber, läser och begrundar Matteus 18 och Lukas 10, skriv då ner den Helige Andens tysta maningar. Han talar om för dig hur de här lärdomarna och berättelserna gäller dig. Skriv ner de intryck du får.

Skriv ner dina intryck

När du ställer en fråga till Herren kan du få ett svar som du inte väntat dig. Vem är min nästa? Alla som behöver din hjälp och kärlek. Vem är störst i himmelriket? Ett barn. Räcker det att förlåta en felande sju gånger? Nej, du ska förlåta sjuttio gånger sju gånger. (Se Lukas 10:29–37; Matteus 18:4, 21–22.) Oväntade svar från Herren kan uppmana oss att ändra vårt sätt att tänka, känna och agera. Om du söker Herrens vilja för att du verkligen vill lära av honom, lär Herren dig hur du ska leva på ett sätt som leder till evigt liv med honom.

Bild
Ikonen Personliga studier

Förslag för personliga skriftstudier

Matteus 18:21–35

Jag måste förlåta andra om jag själv vill ha förlåtelse av Herren.

Petrus förslag att han kunde förlåta någon sju gånger kan verka generöst, men Jesus lärde en högre lag. Hans svar, ”Jag säger dig: Inte sju gånger utan sjuttio gånger sju” (v. 22), handlar inte om antal utan om att utveckla en kristuslik förlåtande inställning. När du läser liknelsen om den obarmhärtige tjänaren kan du tänka på tillfällen när du har känt Guds barmhärtighet och medkänsla. Finns det någon som behöver din barmhärtighet och medkänsla?

Äldste David E. Sorensen gav denna viktiga varning: ”Även om vi måste förlåta vår nästa som skadar oss, bör vi ändå arbeta konstruktivt för att förhindra att skadan upprepas. … Förlåtelse innebär inte att vi accepterar eller tolererar det onda. … Men då vi kämpar mot synden får vi inte låta hat eller vrede styra våra tankar eller handlingar” (”Förlåtelse förvandlar bitterhet till kärlek”, Liahona, maj 2003, s. 12).

Lukas 10:1–20

Vilka är de sjuttio?

Jesus Kristus följde ett mönster som etablerats på Gamla testamentets tid (se 2 Moseboken 24:1; 4 Moseboken 11:16) och ”utsåg … sjuttio andra” utöver de tolv apostlarna till att predika hans evangelium och bistå honom i hans verk. Det här mönstret fortsätter i den återupprättade kyrkan. Sjuttio kallas att hjälpa de tolv i deras uppdrag att vara särskilda vittnen om Jesus Kristus för hela världen.

Se även Läran och förbunden 107:25–26, 33–34, 97.

Lukas 10:25–37

För att nå evigt liv måste jag älska Gud och älska min nästa som mig själv.

Det är bra att komma ihåg att liknelsen om den barmhärtige samariern var Jesu sätt att besvara två frågor: ”Vad ska jag göra för att få evigt liv?” och ”Vem är då min nästa?” (Lukas 10:25, 29). När du läser den här liknelsen, tänk då på dessa frågor. Vilka svar hittar du?

På Jesu tid hade fientligheten mellan judarna och samarierna varat i århundraden. Samarierna var avkomlingar till de judar som bodde i Samarien och som hade gift sig med hedningar. Judarna ansåg att samarierna blivit orenade genom sitt samröre med hedningarna och hade avfallit. Judar gjorde ofta omvägar på många kilometer för att undvika att färdas genom Samarien. (Se även Lukas 9:52–54; 17:11–18; Johannes 4:9; 8:48.)

Varför tror du att Frälsaren valde en samarier, någon som avskyddes av judarna, som exempel på medlidande och kärlek till sin nästa? Vad inspirerar den här liknelsen dig att göra?

Se även Mosiah 2:17; videorna ”Liknelsen om den barmhärtige samariten” på JesuKristiKyrka.org samt ”En barmhärtig samarier” [A Good Samaritan] på ChurchofJesusChrist.org.

Lukas 10:38–42

Vi väljer ”den goda delen” genom att göra dagliga val som leder till evigt liv.

I Lukas 10:38–42 uppmanade Jesus varsamt Marta att se annorlunda på hur hon använde sin tid. Efter att ha citerat dessa verser sa syster Carol F. McConkie: ”Om vi vill vara heliga måste vi lära oss att sitta vid Israels Heliges fötter och ägna tid åt helighet. Lägger vi undan telefonen, den oändliga att-göra-listan och världsliga bekymmer? Genom att be, studera och följa Guds ord låter vi hans renande och helande kärlek nå själen. Låt oss ägna tid åt att vara heliga så att vi kan fyllas med hans heliga och helgande ande” (”Helighetens sköna skrud”, Liahona, maj 2017, s. 11). Du kanske vill se över hur du spenderar din tid – även på bra saker. Finns det något som är mer ”nödvändigt” (v. 42) som förtjänar mer av din uppmärksamhet?

Bild
Ikonen Familjestudier

Förslag för skriftstudier med familjen och för hemafton

Matteus 18:1–11.Varför vill Jesus att vi ska bli som små barn? Vilka egenskaper har barn, som vi kan utveckla för att bli mer kristuslika? (Se Mosiah 3:19.)

Bild
Jesus tillsammans med barn

Jesus vill att hans lärjungar ska bli som små barn.

Matteus 18:15.Hur kan vi tillämpa rådet i Matteus 18:15 på vårt sätt att interagera i familjen? Hur kan vår familj välsignas om vi gör detta?

Matteus 18:21–35.Vad lär den här liknelsen oss om Jesus Kristus? Vad lär den oss om hur vi ska behandla andra?

Lukas 10:25–37.Familjen skulle kanske tycka det är roligt att klä ut sig och rollspela denna liknelse. Hur är vi ibland som de olika personerna i liknelsen? Hur liknar Frälsaren den barmhärtige samariern? Hur kan vi vara som den barmhärtige samariern?

Ni kan förslagsvis sjunga en psalm eller en barnvisa som stöder sanningarna i den här liknelsen. Ett exempel är ”Lär mig att följa dig” (Psalmer, nr 150), men det finns många andra. Det kan vara roligt för familjemedlemmarna att hitta en psalm eller sång och förklara hur den hänger ihop med liknelsen.

Lukas 10:38–42.Är det ibland svårt att få in sådant som är andligt i familjens schema? Berättelsen om Maria och Marta kan inspirera till ett familjeråd eller en hemafton om hur man bättre kan göra det. Som familj kan ni göra en lista över sätt att välja ”den goda delen” (se Lukas 10:42).

Fler förslag på hur man kan undervisa barn finns i veckans lektionsförslag i Kom och följ mig – för Primär.

Sångförslag: ”Jesus sade: Älska alla”, Barnens sångbok, s. 39.

Förbättra vår undervisning

Skapa en kärleksfull atmosfär. Familjemedlemmarnas känslor för och behandling av varandra kan på djupet påverka andan i ert hem. Hjälp alla i familjen att göra sin del i att skapa ett respektfullt, kärleksfullt hem så att alla känner trygghet i att dela upplevelser, frågor och vittnesbörd. (Se Undervisa på Frälsarens sätt, s. 15.)

Bild
Kristus med Marta och Maria

Kristus hemma hos Marta och Maria, av Walter Rane

Skriv ut