Nieuwe Testament 2023
1–7 mei. Lukas 12–17; Johannes 11: ‘Wees blij met mij, want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was’


‘1–7 mei. Lukas 12–17; Johannes 11: “Wees blij met mij, want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was”’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘1–7 mei. Lukas 12–17; Johannes 11’, Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen: 2023

Afbeelding
man omhelst zijn zoon

De verloren zoon, Liz Lemon Swindle

1–7 mei

Lukas 12–17; Johannes 11

‘Wees blij met mij, want ik heb mijn schaap gevonden, dat verloren was’

Zoek bij het lezen van Lukas 12–17 en Johannes 11 onder gebed uit wat uw hemelse Vader u wil laten weten en doen. Stel uw hart open voor boodschappen die voor u bestemd zijn terwijl u deze hoofdstukken bestudeert.

Schrijf uw indrukken op

Negenennegentig op honderd zou in de meeste situaties een uitstekende score zijn. Maar dat geldt niet als die aantallen geliefde kinderen van God betreffen (zie Leer en Verbonden 18:10). In dat geval is zelfs voor één ziel een grondige, wanhopige zoektocht op zijn plaats ‘totdat [iemand] het vindt’ (Lukas 15:4). De Heiland maakte dat in de gelijkenis van het verloren schaap duidelijk. Dan kan men zich pas verheugen, omdat er ‘blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die de bekering niet nodig hebben’ (Lukas 15:7). Dat lijkt misschien onredelijk. Maar in werkelijkheid zijn er geen mensen ‘die de bekering niet nodig hebben’. We moeten allemaal gered worden. En we kunnen allemaal aan de reddingsactie meedoen en ons samen over elke geredde ziel verheugen (zie Leer en Verbonden 18:15–16).

Afbeelding
individuele studie (pictogram)

Ideeën voor individuele Schriftstudie

Lukas 12; 14–16

Ik word gezegend als ik mijn hart op eeuwige zaken richt.

Waarom zou God ‘dwaas’ zeggen tegen een hardwerkende, succesvolle man die grote schuren gebouwd had en ze met de vruchten van zijn arbeid had gevuld? (Zie Lukas 12:16–21.) De Heiland vertelt in deze hoofdstukken in Lukas enkele gelijkenissen waardoor we onze blik voorbij het wereldse op het eeuwige kunnen richten. Hieronder staan enkele gelijkenissen vermeld. Hoe zou u de boodschap ervan samenvatten? Wat wil de Heer u duidelijk maken?

Zie ook Mattheüs 6:19–34; 2 Nephi 9:30; Leer en Verbonden 25:10.

Lukas 15

Onze hemelse Vader is blij wanneer zij die verloren zijn, gevonden worden.

Lees de gelijkenissen die Jezus in Lukas 15 onderwees. Wat maakt u daaruit op over de gevoelens van onze hemelse Vader voor hen die gezondigd hebben of anderszins ‘verloren’ zijn? Hoe behoort een geestelijk leider – of wie van ons dan ook – zich over hen te voelen? Overweeg hoe de Farizeeën en Schriftgeleerden deze vragen zouden hebben beantwoord (zie Lukas 15: 1–2). Jezus’ antwoord is te vinden in de drie gelijkenissen in Lukas 15. Wat leerde Jezus de Schriftgeleerden en Farizeeën met deze gelijkenissen?

Maak eventueel ook een overzicht van de overeenkomsten en verschillen tussen de gelijkenissen. U kunt bijvoorbeeld nagaan wat er in elke gelijkenis verloren was en waarom, hoe het gevonden werd en hoe mensen reageerden toen het was gevonden. Wat voor boodschappen had Jezus voor wie ‘verloren’ zijn – ook voor wie niet doorhebben dat ze verloren zijn? Wat voor boodschappen had Hij voor mensen die naar de verlorenen zoeken?

Zie ook Leer en Verbonden 18:10–16; Jeffrey R. Holland, ‘De andere verloren zoon’, Liahona, juli 2002, 69–72.

Afbeelding
vrouw zoekt naar muntstuk

De verloren penning, James Tissot

Lukas 16:1–12

Wat maakte Christus met de gelijkenis van de onrechtvaardige rentmeester duidelijk?

Ouderling James E. Talmage legde uit welke les we in elk geval uit de gelijkenis kunnen leren: ‘Wees ijverig, want de dag waarop u uw aardse rijkdommen kunt gebruiken is spoedig voorbij. Leer een les van de oneerlijke en kwaadaardige mensen. Als zij zo zorgvuldig aan hun aardse toekomst werken, hoe zorgvuldig moet u, die in een eeuwige toekomst gelooft, dan wel aan uw toekomst werken! Als u niet wijs en bedachtzaam met de “onrechtvaardige mammon” hebt leren omgaan, hoe kunt u dan blijvende rijkdommen toevertrouwd krijgen?’ (Jesus the Christ [1916], 464.) Welke lessen haalt u nog meer uit deze gelijkenis?

Lukas 17:11–19

Dankbaarheid voor mijn zegeningen brengt me dichter tot God.

Als u een van de tien melaatsen was geweest, zou u dan teruggegaan zijn om de Heiland te bedanken? Welke extra zegeningen kreeg de dankbare melaatse omdat hij zijn dank uitte?

Overdenk ook de woorden van de Heiland: ‘Uw geloof heeft u behouden’ (vers 19). Hoe houden dankbaarheid en geloof volgens u verband met elkaar? Hoe helpen beide ons behouden te worden? De video ‘President Russell M. Nelson: een profetisch gebed van dankbaarheid, hoop en genezing voor de wereld’ (ChurchofJesusChrist.org) kan u over die vragen helpen nadenken.

Zie ook Dale G. Renlund, ‘Sta stil bij de goedheid en grootheid van God’, Liahona, mei 2020, 41–44.

Johannes 11:1–46

Jezus Christus is de opstanding en het leven.

Het wonder van de opwekking van Lazarus uit de dood was een krachtig en onbetwistbaar bewijs dat Jezus werkelijk de Zoon van God en de beloofde Messias was. Welke woorden, zinsneden of details in Johannes 11:1–46 sterken uw geloof dat Jezus Christus ‘de Opstanding en het Leven’ is? Wat betekent het voor u dat Hij ‘de Opstanding en het Leven’ is?

Afbeelding
studie in gezinsverband (pictogram)

Ideeën voor Schriftstudie in gezinsverband en de thuisavond

Lukas 15:1–10.Weten uw gezinsleden hoe het voelt om iets te verliezen – of om zelf verloren te zijn? Laat ze daarover vertellen. Bespreek dan de gelijkenissen van het verloren schaap en de verloren penning. U kunt ook een spel spelen waarbij iemand zich verstopt en andere gezinsleden hem of haar proberen te vinden. In welke opzichten gaan we deze gelijkenissen dan beter begrijpen?

Lukas 15:11–32.Hoe kunnen we op de vader in dit verhaal lijken als dierbaren van ons verloren zijn? Wat kunnen we van de oudste zoon leren om christelijker te zijn? In welke opzichten lijkt de vader in deze gelijkenis op onze hemelse Vader?

Lukas 17:11–19.Uw gezinsleden kunnen het verhaal van de tien melaatsen toepassen door overal in huis voor elkaar bedankbriefjes neer te leggen. U kunt ook samen ‘Tel uw zegeningen’ (Lofzangen, nr. 163) zingen en de zegeningen tellen die uw gezin heeft ontvangen.

Johannes 11:1–46.U kunt met het gezin de video ‘Lazarus Is Raised from the Dead’ (ChurchofJesusChrist.org) bekijken en van Jezus Christus getuigen.

U vindt meer ideeën voor onderwijs aan kinderen in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk.

Aanbevolen lofzang: ‘Zielslief heeft ’t hart van de Herder’, Lofzangen, nr. 154.

Ons onderwijs verbeteren

Gebruik verhalen en voorbeelden om in evangeliebeginselen te onderwijzen. De Heiland legde evangeliebeginselen vaak aan de hand van verhalen en gelijkenissen uit. Denk aan voorbeelden en verhalen uit uw leven die een evangeliebeginsel voor uw gezin tot leven kunnen brengen. (Zie Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland, 22.)

Afbeelding
man knielt in dankbaarheid voor Jezus

Waar zijn de negen anderen?, Liz Lemon Swindle

Afdrukken