Det nye testamente 2023
25.‒31. desember. Åpenbaringen 15–22: “Den som seirer, skal arve alle ting”


“25.‒31. desember. Åpenbaringen 15–22: ‘Den som seirer, skal arve alle ting’”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: Det nye testamente 2023 (2022)

“25.‒31. desember. Åpenbaringen 15–22”, Kom, følg med meg – for enkeltpersoner og familier: 2023

Bilde
Jesus Kristus hilser på mennesker ved sitt annet komme

The City Eternal [Den evige stad], av Keith Larson

25.‒31. desember

Åpenbaringen 15–22

“Den som seirer, skal arve alle ting”

Noen ganger er det største hinderet for læring vår antagelse om at vi ikke trenger å lære – at vi allerede vet. Når du leser i Skriftene, må du være åpen for ny innsikt som Herren ønsker å gi deg.

Skriv ned inntrykkene du får

Som du kanskje husker, begynner Åpenbaringen med at Frelseren erklærer at han er “Alfa og Omega”, eller begynnelsen og enden (Åpenbaringen 1:8). Passende nok slutter den med lignende ord: “Jeg er … begynnelsen og enden” (Åpenbaringen 22:13). Men hva innebærer det? Begynnelsen og enden på hva? Åpenbaringen vitner kraftfullt om at Jesus Kristus er begynnelsen og enden på alt – på det store, omfattende dramaet som menneskets eksistens og frelse er. Han er “Lammet som er slaktet, fra verdens grunnvoll ble lagt” (Åpenbaringen 13:8). Og han er kongenes konge som gjør slutt på ugudelighet, sorg og til og med selve døden, og som innleder “en ny himmel og en ny jord” (Åpenbaringen 21:1).

Men før denne nye himmel og denne nye jord kommer, er det mye å overvinne: sykdom, kriger, tøylesløs ugudelighet – og alt dette beskriver Åpenbaringen levende. Men Jesus Kristus er med oss også på denne delen. Han er den “klare morgenstjerne” som skinner på den mørke himmelen som et løfte om at det snart er daggry (Åpenbaringen 22:16). Og den kommer snart. Han kommer. Selv om han oppfordrer oss: “Kom til meg” (Matteus 11:28), kommer han også til oss. “Jeg kommer hastig”, erklærer han. Og med håp og tro som er blitt renset i de siste dagers motgang, svarer vi: “Ja, kom, Herre Jesus” (Åpenbaringen 22:20).

Bilde
personlig studium-ikon

Forslag til personlig skriftstudium

Åpenbaringen 16–18; 21–22

Herren oppfordrer meg til å flykte fra Babylon og arve “den hellige stad”.

Etter å ha vært vitne til de siste dagers ødeleggelser og farer, så Johannes en fremtidig dag som kan sammenfattes med Herrens erklæring: “Se, jeg gjør alle ting nye” (Åpenbaringen 21:5). En måte å forstå hva det betyr er å sammenligne Johannes’ beskrivelse av Babylon, symbolet på verdslighet og ugudelighet (se Åpenbaringen 16–18), med hans beskrivelse av det nye Jerusalem, et symbol på celestial herlighet i Guds nærhet (se Åpenbaringen 21–22). Oversikten nedenfor kan hjelpe deg:

Babylon

Det nye Jerusalem

Babylon

Åpenbaringen 16:3–6

Det nye Jerusalem

Åpenbaringen 21:6; 22:1–2, 17

Babylon

Åpenbaringen 16:10; 18:23

Det nye Jerusalem

Åpenbaringen 21:23–24; 22:5

Babylon

Åpenbaringen 17:1–5

Det nye Jerusalem

Åpenbaringen 21:2

Babylon

Åpenbaringen 18:11, 15

Det nye Jerusalem

Åpenbaringen 21:4

Babylon

Åpenbaringen 18:12–14

Det nye Jerusalem

Åpenbaringen 21:18–21; 22:1–2

Hvilke andre forskjeller ser du?

Du kan også grunne på hva det vil si for deg å “kom[me] ut fra” Babylon (Åpenbaringen 18:4). Hva finner du i Åpenbaringen 21–22 som inspirerer deg til å gjøre det?

Bilde
Jesus sammen med personer i lyset ved sin høyre hånd og personer i mørket ved sin venstre

The Last Judgement [Den endelige dom], av John Scott

Åpenbaringen 20:12–15; 21:1–4

Alle Guds barn vil bli dømt ut fra livets bok.

Forestill deg at en forfatter tilbød seg å skrive en bok om livet ditt. Hvilke detaljer eller erfaringer ville du ønske å ta med? Hvis du visste at dine fremtidige gjerninger også ville bli skrevet ned, ville du leve annerledes? Tenk over dette mens du leser Åpenbaringen 20:12–15. Hva håper du vil bli skrevet om deg i livets bok? Hvordan ville du beskrive Frelserens rolle i din livets bok? Hvorfor er det etter din mening viktig at det kalles “livets bok hos Lammet”? (Åpenbaringen 21:27).

Hvis tanken på å stå for Gud og bli dømt er ubehagelig for deg, kan du vurdere å lese Åpenbaringen 21:1–4. Med henvisning til disse versene har eldste Dieter F. Uchtdorf sagt:

“Denne dommens dag vil være en dag med barmhjertighet og kjærlighet – en dag da knuste hjerter blir helbredet, da sorgens tårer blir erstattet med takknemlighetens tårer, da alt vil bli rettet opp. Ja, det vil være dyp sorg på grunn av synd. Ja, vi vil oppleve anger og til og med sjelekvaler på grunn av våre feil, vår dårskap og vår stahet som gjorde at vi gikk glipp av muligheter til en mye bedre fremtid.

Men jeg har tillit til at vi ikke bare vil bli fornøyd med Guds dom. Vi vil også bli forbauset og overveldet av hans uendelige nåde, barmhjertighet, gavmildhet og kjærlighet til oss, sine barn” (“Hvor stor er ikke vår Guds plan!”, Liahona, nov. 2016, 21).

Hvordan påvirker disse sannhetene ditt syn på den endelige dom? Hva inspirerer disse sannhetene deg til å forandre i livet ditt?

Se også Veiledning til Skriftene, “Livets bok”.

Åpenbaringen 22:18–19

Betyr disse versene at det ikke kan finnes ytterligere hellig skrift utenom Bibelen?

Noen har nevnt Åpenbaringen 22:18–19 som en grunn til å forkaste Mormons bok og annen hellig skrift i de siste dager. Du kan finne svar på denne innvendingen i eldste Jeffrey R. Hollands budskap “Mine ord … opphører aldri” (Liahona, mai 2008, 91–94).

Bilde
familie studium-ikon

Forslag til familiens skriftstudium og hjemmeaften

Åpenbaringen 15:2–4.Når familien drøfter disse versene, som viser til “Moses’ sang” og “Lammets sang”, kan dere lese Moses’ sang i 2 Mosebok 15:1–19, sammen med andre sanger som er nevnt i Skriftene, som Lære og pakter 84:98–102. Hvorfor kan de som har “seiret over dyret” (Åpenbaringen 15:2), få lyst til å synge slike sanger? Kanskje familien kan synge en lovsalme eller barnesang.

Åpenbaringen 19:7–9.Kanskje dere kan se på bryllupsbilder fra slektshistorien deres eller snakke om en gang da familien deltok i en bryllupsfeiring. Hvorfor er en vielse en god sammenligning for Herrens pakt med sin kirke? (Se også Matteus 22:1–14.)

Åpenbaringen 20:2–3.Hvordan hjelper 1 Nephi 22:26 oss å forstå hva det kan bety at Satan blir bundet?

Åpenbaringen 22:1–4.Hva kan det bety å ha Frelserens navn “på [våre] panner”? (Åpenbaringen 22:4; se også 2 Mosebok 28:36–38; Mosiah 5:7–9; Alma 5:14; Moroni 4:3; Lære og pakter 109:22; David A. Bednar, “Ha en hederlig anseelse og plass”, Liahona, mai 2009, 97–100).

Du finner flere forslag til undervisning av barn i denne ukens oversikt i Kom, følg med meg – for Primær.

Sangforslag: “Når Han kommer igjen”, Barnas sangbok, 46–47.

Vi kan forbedre vår undervisning

Følg opp oppfordringer til å handle. “Når du følger opp en oppfordring til å handle, viser du [dine familiemedlemmer] at du bryr deg om dem og hvordan evangeliet velsigner dem. Du gir dem også anledninger til å fortelle om erfaringer” (Undervisning på Frelserens måte35).

Bilde
Jesus Kristus kommer ridende på en hest fra himmelen ved sitt annet komme

Kristus i rød kappe sitter på en hvit hest.

Skriv ut