Vanha testamentti 2022
25. huhtikuusta – 1. toukokuuta. 2. Mooses 24; 31–34: Minä itse kuljen sinun kanssasi


”25. huhtikuuta – 1. toukokuuta. 2. Mooses 24; 31–34: Minä itse kuljen sinun kanssasi”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: Vanha testamentti 2022, 2021

”25. huhtikuuta – 1. toukokuuta. 2. Mooses 24; 31–34”, Tule ja seuraa minua – sinä ja perheesi: 2022

Kuva
Jehova ilmestyy Moosekselle ja Israelin vanhimmille

Kuva siitä, kun Jehova ilmestyy Moosekselle ja Israelin 70 vanhimmalle, Jerry Harston

25. huhtikuuta – 1. toukokuuta

2. Mooses 24; 31–34

Minä itse kuljen sinun kanssasi

Kaikkia pyhien kirjoitusten merkityksellisiä periaatteita ei voi tähdentää näissä oppimisehdotuksissa. Kuuntele, kuinka Henki auttaa sinua keskittymään tarvitsemiisi totuuksiin.

Kirjoita muistiin saamiasi vaikutelmia

Kun Jumala oli ilmoittanut israelilaisille lakinsa (ks. 2. Moos. 20–23), oli aihetta toivoa, että he pysyisivät uskollisina. Vaikka he olivat aiemmin nurisseet ja horjuneet, niin kun Mooses luki lain Siinainvuoren juurella, he tekivät tämän liiton: ”Me teemme kuuliaisesti kaiken, mitä Herra on käskenyt” (2. Moos. 24:7). Sitten Jumala kutsui Mooseksen vuorelle käskien häntä rakentamaan telttamajan, ”niin minä asun teidän keskellänne” (2. Moos. 25:8; ks. luvut 25–30).

Mutta samaan aikaan kun Mooses oli vuoren huipulla oppimassa, kuinka israelilaiset voisivat saada Jumalan olemaan keskuudessaan, niin israelilaiset puolestaan olivat kukkulan juurella valmistamassa kultaista epäjumalaa palvottavaksi. He olivat juuri luvanneet, ettei heillä olisi muita jumalia, ja silti he kääntyivät nopeasti pois Jumalan käskyistä (ks. 2. Moos. 20:3; 32:8; ks. myös 2. Moos. 24:3). Se oli yllättävä käänne, mutta tiedämme kokemuksesta, että kärsimättömyys, pelko tai epäilys voi toisinaan nujertaa uskon ja sitoutumisen. Kun pyrimme saamaan Herran vaikutuksen elämäämme, on rohkaisevaa tietää, ettei Herra luovuttanut muinaisen Israelin suhteen eikä Hän luovuta meidänkään suhteemme – sillä Hän on ”laupias Jumala, hän antaa anteeksi. Hän on kärsivällinen, ja hänen hyvyytensä ja uskollisuutensa on suuri.” (2. Moos. 34:6.)

Kuva
henkilökohtainen tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten henkilökohtaiseen tutkimiseen

2. Moos. 24:1–11

Liittoni osoittavat halukkuuteni noudattaa Jumalan lakia.

Kun luet jakeista 2. Moos. 24:3–8 siitä, miten israelilaiset tekivät liiton noudattaa Jumalan lakia, ajatuksesi saattavat kääntyä liittoihin, joita itse olet tehnyt Jumalan kanssa. Israelin liittoon sisältyi rituaaleja, jotka eroavat siitä, mitä Jumala vaatii nykyään, mutta saatat huomata joitakin yhtäläisyyksiä, varsinkin jos pohdit iankaikkisia totuuksia, joista nämä rituaalit ovat vertauskuvana.

Esimerkiksi jakeissa 4, 5 ja 8 mainitaan alttari, eläinuhrit ja veri. Mitä nämä asiat voisivat kuvata ja kuinka ne liittyvät sinun tekemiisi liittoihin? Kuinka sinun liittosi auttavat sinua tekemään ”kaiken, mitä Herra on käskenyt” (jae 7)?

Katso myös Moos. 5:4–9; Becky Craven, ”Huolellinen eikä välinpitämätön”, Liahona, toukokuu 2019, s. 9–11.

2. Moos. 32–34

Synti on kääntymistä pois Jumalasta, mutta Hän tarjoaa tien takaisin.

Pohtimalla, kuinka israelilaiset niin nopeasti ”[syöksivät] itsensä turmioon” (2. Moos. 32:7) rikkomalla liittonsa, me voimme välttää samanlaiset virheet. Kun luet jakeita 2. Moos. 32:1–8, yritä asettua israelilaisten asemaan – olet autiomaassa, Mooses on ollut poissa 40 päivää, et tiedä, tuleeko hän takaisin ja jos tulee, niin milloin, ja tulevaisuudessa häämöttää taistelu luvatusta maasta kanaanilaisia vastaan (ks. myös 2. Moos. 23:22–31). Miksihän israelilaiset halusivat kultaisen epäjumalan? Miksi israelilaisten synti oli niin vakava? Nämä jakeet voivat innoittaa sinua pohtimaan, millä tavoin sinä saatat tuntea kiusausta turvata johonkin tai johonkuhun muuhun kuin Vapahtajaan. Tunnetko innoitusta tehdä jotakin, niin että voit täydellisemmin asettaa Jumalan ensimmäiselle sijalle elämässäsi? Mikä Mooseksen pyynnössä, jonka hän esittää Herralle jakeissa 2. Moos. 33:11–17, innoittaa sinua?

Vaikka israelilaisten synti oli vakava, tähän kertomukseen sisältyy myös sanoma Jumalan armosta ja anteeksiannosta. Mitä jakeet 2. Moos. 34:1–10 opettavat sinulle Vapahtajasta? Kuinka se, mitä Mooses teki israelilaisten hyväksi, muistuttaa sinua siitä, mitä Jeesus Kristus on tehnyt kaikkien ihmisten hyväksi? (Ks. 2. Moos. 32:30–32; Moosia 14:4–8; 15:9; OL 45:3–5.)

JSR 2. Moos. 34:1–2 (pyhien kirjoitusten liitteissä)

Millä tavoin Mooseksen valmistamat kahdet kivitaulut erosivat toisistaan?

Kun Mooses tuli alas vuorelta, hän toi kivitauluihin kirjoitetun lain. Kun Mooses sai tietää, että israelilaiset olivat rikkoneet liittonsa, hän murskasi kivitaulut (ks. 2. Moos. 31:18; 32:19). Myöhemmin Jumala käski Moosesta tekemään uudet kivitaulut ja viemään ne jälleen vuorelle (ks. 2. Moos. 34:1–4). Jakeissa JSR 2. Moos. 34:1–2 (pyhien kirjoitusten liitteissä) selvennetään, että ensimmäisiin kivitauluihin sisältyivät Jumalan ”pyhän järjestyksen” eli Melkisedekin pappeuden toimitukset. Toisiin kivitauluihin sisältyi ”lihallisen käskyn laki”. Tämä oli vähäisempi laki, jota hallittiin ”vähäisemmällä pappeudella” (ks. OL 84:17–27) ja jonka tarkoituksena oli valmistaa israelilaisia korkeampaan lakiin ja korkeampaan pappeuteen, jotta he voisivat täydemmin astua Jumalan luo.

Kuva
perheen kanssa tutkiminen -kuvake

Ideoita pyhien kirjoitusten tutkimiseen yhdessä perheenä ja koti-iltaan

2. Moos. 31:12–13, 16–17.Kun olette lukeneet nämä jakeet, perheenne voisi keskustella presidentti Russell M. Nelsonin esittämästä kysymyksestä koskien käyttäytymistä lepopäivänä: ”Minkä merkin annatte Herralle osoittaaksenne rakkautenne Häntä kohtaan?” (”Lepopäivä on ilon päivä”, Liahona, toukokuu 2015, s. 130.) Perheenne voisi valmistaa merkkejä ja laittaa niitä näkyviin kotiinne muistuttamaan, kuinka te aiotte osoittaa rakkautta Herraa kohtaan lepopäivänä. (Ks. myös videokokoelma ”Sabbath Day – At Home” [churchofjesuschrist.org].)

Kuva
ihmisiä kävelemässä kirkon edustalla

Kunnioittamalla lepopäivää me osoitamme rakkautemme Herraa kohtaan.

2. Moos. 32:1–8.Voisit auttaa perhettänne keskustelemaan siitä, kuinka israelilaiset kääntyivät pois Jumalasta, tekemällä lattialle polun (tai käyttämällä jotakin kotinne lähellä olevaa polkua). Kävellessään polkua pitkin perheenjäsenet voisivat puhua kohtaamistamme kiusauksista kääntyä ”pois siltä tieltä, jota [Herra käski] heidän kulkea”. Kuinka voimme pysyä polulla? Jos olemme kulkeneet harhaan, kuinka voimme palata polulle? Kuinka Vapahtaja auttaa meitä?

2. Moos. 32:26.Kun Mooses oli huomannut israelilaisten palvovan epäjumalaa, hän kysyi: Kuka on ”Herran puolella”? Kuinka me osoitamme olevamme Herran puolella?

2. Moos. 33:14–15.Perheenjäsenet voisivat kertoa kokemuksista, jolloin he ovat tunteneet samaa, mitä Jumala lupasi Moosekselle: ”Minä itse kuljen sinun kanssasi, ja minä annan sinulle levon” (ks. englanninkielinen kuningas Jaakon raamatunkäännös). Voisitte laulaa jonkin kirkon laulun, joka kertoo meidän olevan riippuvaisia Jumalasta, kuten ”Oi, Herra, luoksein jää” (MAP-lauluja, 101).

Lisäideoita lasten opettamiseen on julkaisun Tule ja seuraa minua – Alkeisyhdistys tämän viikon opetusehdotuksissa.

Näin kehitymme opettamisessa

Luo Hengelle otollinen ilmapiiri. Mieti, kuinka hengellinen musiikki, kuvataide ja rakkauden ilmaukset vaikuttavat hengelliseen ilmapiiriin kodissanne, kun opetat perhettänne (ks. Opettaminen Vapahtajan tavalla, s. 15).

Kuva
Mooses murskaa kivitaulut

Vasikan palvontaa, W. C. Simmonds

Tulosta