Lære og Pagter 2021
25.-31. januar. Lære og Pagter 6-9: »Dette er åbenbarelsens ånd«


»25.-31. januar. Lære og Pagter 6-9: ›Dette er åbenbarelsens ånd‹«, Kom og følg mig – Primary: Lære og Pagter 2021, 2020

»25.-31. januar. Lære og Pagter 6-9«, Kom og følg mig – Primary: 2021

Billede
en skriver skriver på papir

25.-31. januar

Lære og Pagter 6-9

»Dette er åbenbarelsens ånd«

Begynd forberedelsen med at læse Lære og Pagter 6-9. Kom og følg mig – Enkeltpersoner og familier og dette oplæg kan hjælpe dig til at få ideer til, hvordan du kan undervise børnene i din klasse.

Nedskriv dine indtryk

Billede
deleikon

Del med hinanden

Kender børnene Oliver Cowderys beretning om at få svar på bøn? (Se De hellige, Liahona, aug. 2018, s. 36-37). Måske har de også haft en oplevelse med bøn, de kan fortælle.

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Yngre børn

Lære og Pagter 6:5; 8:2; 9:7-9

Vor himmelske Fader kan tale til os gennem Helligånden.

Hjælp børnene til at forstå, at de har en kærlig Fader i himlen, der lytter til deres bønner og besvarer dem ved sin Ånd.

Mulige aktiviteter

  • Brug »Kapitel 5: Joseph Smith og Oliver Cowdery« (Historier fra Lære og Pagter, s. 22-25) til at fortælle børnene om Oliver Cowdery, og hvad han lærte om, hvordan vor himmelske Fader taler til os. Bed børnene om at fortælle dig deres yndlingsdel af beretningen, og lad dem skiftes til at fortælle dig om Oliver Cowdery.

  • Fortæl dem, at Oliver Cowdery prøvede at oversætte Mormons Bog, men han kunne ikke, så Joseph spurgte Herren hvorfor. Læs Herrens svar for børnene: »Du må gennemtænke det i dit sind; dernæst må du spørge mig, om det er rigtigt« (L&P 9:8). Bed dem om at lade som om, at de studerer og beder. Hjælp dem til at forstå, at det er sådan, vi også kan få svar fra Herren: ved at studere og bede om hans hjælp.

    Billede
    Oliver Cowdery

    Oliver Cowdery, af Lewis A. Ramsey

  • Lad børnene røre deres hoved og brystkasse, når du læser ordene »sind« og »hjerte« i Lære og Pagter 8:2. Hjælp dem til at forstå, at vor himmelske Fader taler til os ved Helligånden, som giver os tanker og følelser. Syng en sang sammen om Helligånden, fx »Helligånden« (Børnenes sangbog, s. 56). Hvad lærer sangen os om, hvordan Ånden taler til os? Fortæl om en oplevelse, hvor du følte Helligånden i dit sind og hjerte.

Lære og Pagter 6:33-36

Med Frelserens hjælp behøver jeg ikke at være bange.

Joseph Smith og Oliver Cowdery havde mange grunde til at være bange: Forfølgelse og fattigdom var bare nogle af de udfordringer, de mødte. Herrens budskab til Joseph og Oliver kan også opmuntre børnene, når de er bange.

Mulige aktiviteter

  • Bed børnene om at gentage ordene »frygt … ikke, lille flok« (L&P 6:34) flere gange. Forklar, at en flok er en gruppe dyr, fx får. Vis et billede af Frelseren som hyrde (se Evangelisk kunst, nr. 64), og bær vidnesbyrd om, at han våger over os, ligesom en hyrde våger over sine får. Fordi han elsker os, behøver vi ikke at være bange.

  • Lad børnene lade som om, de er en flok bange får. Hvad kan får nogle gange blive bange for? Lad et barn forestille at være hyrden, der sørger for, at fårene er i sikkerhed. Hvad er vi nogle gange bange for? Bær dit vidnesbyrd om, at Jesus Kristus er ligesom vores hyrde, og at han kan berolige os. Syng en sang sammen om Frelseren, fx »Jesus er en dyrebar ven« (Børnenes sangbog, s. 37).

  • Læs Lære og Pagter 6:36 for børnene, og lad dem gentage sætningen »tvivl ikke, frygt ikke.« Hjælp børnene til at tænke på, hvordan de kan »se hen til«, eller huske, Frelseren i den kommende uge (se også denne uges aktivitetsside).

Billede
undervisningsikon

Undervis i læren: Ældre børn

Lære og Pagter 6:5, 15-16, 22-23; 8:2; 9:7-9

Helligånden taler til mit hjerte og mit sind.

De børn, du underviser, har måske fået Helligåndsgaven. Forstår de, hvordan man genkender personlig åbenbaring fra Ånden?

Mulige aktiviteter

  • Tegn et hoved og et hjerte på tavlen. Hjælp børnene med at læse følgende vers og afgøre, hvilke der beskriver Helligånden, der taler til vores sind, til vores hjerte eller til begge: Lære og Pagter 6:15, 23; 8:2; 9:8; 9:9. Fortæl ud fra dine erfaringer børnene, hvordan det er, når Helligånden taler til dit sind og hjerte.

  • Læs Lære og Pagter 6:5 sammen, og opfordr dem til at dele oplevelser, de har haft med at bede og få svar. Hjælp dem til at tænke på eksempler på nogen i skrifterne, som bad og fik svar på et spørgsmål (se 1 Ne 2:16; En 1:1-6; Eter 2:18-3:6).

  • Skriv Hvordan taler Helligånden til os? på tavlen. Bed børnene om at kigge i Lære og Pagter 6:15-16, 22-23, 8:2 og 9:7-9 for at besvare spørgsmålet. Fortæl om oplevelser, hvor du følte Helligånden tale til dig.

Lære og Pagter 6:33-37

»Frygt ikke for at gøre det gode.«

De børn, du underviser, kan til tider være bange for at stå for det rette. Lære og Pagter 6:33-37 kan inspirere dem til at være modige, selv under svære omstændigheder.

Mulige aktiviteter

  • Læs Lære og Pagter 6:33 sammen, og tal om, hvorfor man kan frygte at gøre det gode (se også v. 28-29). Hjælp børnene med at finde ord eller udtryk i vers 33-37, der kan medvirke til at give dem mod til at gøre det gode.

  • Hjælp dem med at lave tegninger, de kan hænge op derhjemme, for at minde dem om at »se hen til [Jesus Kristus] i alle [d]eres tanker« (v. 36). Tal, mens de tegner, om, hvad det vil sige at se hen til Frelseren, og hvordan det kan gøre, at de er i sikkerhed.

  • Syng en sang om mod, fx »Vælg altid ret« (Børnenes sangbog, s. 80) eller »Lad os stævne frem« (Salmer og sange, nr. 162). Bed børnene om i sangen at finde nogle grunde til, at vi »ikke [bør] frygt[e]« (v. 36).

Lære og Pagter 8:10

Jeg kan spørge i tro.

I skrifterne minder Herren os om, at vi må have tro på ham. Hvordan kan du hjælpe de børn, du underviser, til at få større tro på Jesus Kristus?

Mulige aktiviteter

  • Skriv Uden kan du intet gøre; bed derfor i på tavlen. Lad børnene prøve at tænke på et ord, der passer ind i begge tomme felter. Læs derefter Lære og Pagter 8:10 sammen for at finde svaret. Hvilke ting kan vi gøre, hvis vi har tro?

  • Når I sammen har læst Lære og Pagter 8:10, kan du hjælpe dem til at tænke på ting, de kan bede Herren om at få hjælp til. Bed dem om at lave en tegning, der repræsenterer noget, de kan bede om. Når de viser klassen deres tegning, lader du de andre børn gætte, hvad tegningen repræsenterer.

Billede
læringsikon

Tilskynd til at lære i hjemmet

Hjælp børnene til at vælge en kort sætning fra Lære og Pagter 6-9, de gerne vil dele med nogen derhjemme, fx »frygt ikke for at gøre det gode« (6:33), »tvivl ikke, frygt ikke« (6:36) eller »uden tro kan du intet gøre« (8:10).

Gør undervisningen bedre

Anvend historier. Historier hjælper børn til at forstå principper i evangeliet, fordi de viser, hvordan andre efterlever disse principper. Når du underviser, så find frem til, hvordan du kan inddrage historier, fx fra skrifterne, fra Kirkens historie eller fra dit eget liv, som illustrerer principperne i skrifterne.

Udskriv