Leer en Verbonden 2021
10–16 mei. Leer en Verbonden 49–50: ‘Hetgeen van God is, is licht’


‘10–16 mei. Leer en Verbonden 49–50: “Hetgeen van God is, is licht”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘10–16 mei. Leer en Verbonden 49–50’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2021

Afbeelding
Een meer bij zonsopgang

10–16 mei

Leer en Verbonden 49–50

‘Hetgeen van God is, is licht.’

Let bij het lezen van Leer en Verbonden 49–50 op boodschappen of beginselen die nuttig zijn voor de kinderen in uw klas. In dit overzicht staan enkele ideeën.

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Toon de afbeelding in het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen. Bespreek met de kinderen in welk opzicht Jezus Christus een goede herder is.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 49:12–14

Ik kan Jezus Christus volgen.

Maak de kinderen duidelijk dat ze Jezus Christus kunnen volgen door in Hem te geloven, zich te bekeren, zich te laten dopen, en de gave van de Heilige Geest te ontvangen.

Mogelijke activiteiten

  • Toon vier papieren voetafdrukken en vier afbeeldingen die geloof in Jezus Christus, bekering, de doop en de gave van de Heilige Geest voorstellen. Lees Leer en Verbonden 49:12–14 voor, en laat de kinderen de juiste afbeelding aanwijzen als u erover voorleest. Leg samen de voetafdrukken op de grond, leg de afbeeldingen ernaast, en laat de kinderen om de beurt op de voetafdrukken lopen. Getuig dat we Jezus Christus volgen als we doen wat er op de afbeeldingen staat.

  • Maak vingerpoppetjes van de doe-pagina van deze week waarmee de kinderen kunnen leren hoe ze Jezus Christus volgen als ze geloof hebben, zich bekeren, zich laten dopen en de gave van de Heilige Geest ontvangen.

Leer en Verbonden 50:23–25

Mijn geestelijk licht kan steeds helderder worden.

Abstracte begrippen zoals waarheid en geest kunnen voor kleine kinderen moeilijk te vatten zijn. Het helpt om ze met licht te vergelijken, zoals de Heer in Leer en Verbonden 50:23–25 doet.

Mogelijke activiteiten

  • Illustreer aan de hand van een activiteit hoe ons geestelijk licht steeds helderder kan worden. U kunt afbeeldingen tonen van dingen die licht geven (zoals een kaars, een gloeilamp en de zon) en die door de kinderen laten rangschikken naar helderheid. Of u laat de kinderen doen alsof ze lichtjes zijn die steeds helderder worden, door ze te laten buigen en langzaam weer rechtop te gaan staan en hun armen in de lucht te steken. Bedenk samen goede dingen die ze kunnen doen om hun geestelijk licht helderder te maken.

  • Zing met de klas een liedje over geestelijk licht, zoals ‘Schijn voort’ (Kinderliedjes, p. 96). Getuig hoe uw hemelse Vader u heeft geholpen om uw licht helderder te maken. Vertel de kinderen over het licht dat u in hen ziet.

Leer en Verbonden 50:41–44

Jezus Christus houdt van mij.

Jezus Christus is de goede Herder. Wij zijn zijn schapen, en Hij houdt van ieder van ons. Wat kan ertoe bijdragen dat de kinderen voelen dat Hij van hen houdt?

Mogelijke activiteiten

  • Toon een plaat van Jezus Christus met kinderen (zie Evangelieplatenboek, nr. 104, 84 of 116), en vraag de kinderen hoe ze weten dat Jezus van kinderen houdt. Leg uit hoe u weet dat Jezus van u en van alle kinderen in uw klas houdt.

  • Maak papieren schaapjes, schrijf op elk schaapje de naam van een kind uit uw klas, en verstop ze in het lokaal. Laat een plaat van de Heiland zien en lees Leer en Verbonden 50:41–42. Zorg dat de kinderen uit deze verzen leren wat zij voor Jezus Christus betekenen. Laat ze de papieren schaapjes zoeken, en hang die aan het bord naast een plaat van Jezus, zodat ‘niemand van hen […] verloren [zal] gaan’ (vers 42).

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 49:12–14

Ik kan Jezus Christus volgen.

De Heer verwacht van ieder van ons dat wij anderen onderwijzen, zodat ze tot Hem kunnen komen door geloof te hebben, zich te bekeren, zich te laten dopen en de gave van de Heilige Geest te ontvangen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen Leer en Verbonden 49:12–14 vergelijken met wat Petrus in Handelingen 2:38 zei, en met het vierde geloofsartikel. Welke overeenkomsten vinden ze? Waarom zijn deze waarheden belangrijk?

  • Laat de kinderen in groepjes van twee werken, en doen alsof een van hen wil weten hoe hij of zij Jezus Christus kan volgen. Het andere kind kan antwoord geven aan de hand van Leer en Verbonden 49:12–14.

Leer en Verbonden 49:15–17

Het huwelijk van man en vrouw is van essentieel belang in Gods plan.

Misschien krijgen de kinderen in uw klas verwarrende signalen over het huwelijk. Leer en Verbonden 49:15–17 kan verduidelijken wat de Heer van het huwelijk vindt.

Mogelijke activiteiten

  • Leg uit dat de shakers geloofden dat mensen niet mochten trouwen (zie de inleiding van Leer en Verbonden 49). Laat de kinderen opzoeken wat de Heer in Leer en Verbonden 49:15–17 over het huwelijk heeft gezegd.

  • Maak de kinderen duidelijk wat het betekent dat het huwelijk ‘door God geordonneerd’ is. Laat ze in groepjes van twee werken en Leer en Verbonden 49:15–17 vergelijken met de eerste drie alinea’s van ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’. Waarom is het huwelijk zo belangrijk voor onze hemelse Vader?

  • Zing samen de tweede strofe van ‘Ons gezin kan eeuwig zijn’ (Kinderliedjes, p. 98), of zing een ander liedje over het gezin. Bedenk samen hoe de kinderen zich op een tempelhuwelijk en een eeuwig gezin kunnen voorbereiden.

    Afbeelding
    Bruidspaar bij de tempel

    Het huwelijk tussen man en vrouw is door God verordonneerd.

Leer en Verbonden 50:40–46

Jezus Christus is de goede Herder.

In Leer en Verbonden 50:40–46 staat beeldspraak die de kinderen duidelijk kan maken wat ze voor de Heiland betekenen.

Mogelijke activiteiten

  • Maak een combinatiespel met zinsneden uit Leer en Verbonden 50:40–46. U kunt bijvoorbeeld ‘Vrees niet, kinderen’ op een kaartje schrijven, wat past bij een ander kaartje waarop u ‘want u bent de mijnen’ (vers 41) hebt geschreven. Lees samen Leer en Verbonden 50:40–46. Leg de kaartjes door elkaar op de grond of op een tafel, of hang ze aan het bord, en laat de kinderen zeggen welke bij elkaar passen. Wat komen we in deze zinsneden over Jezus Christus te weten?

  • Laat de kinderen samen Leer en Verbonden 50:40–46 lezen zodat ze begrijpen dat de Heiland op een goede herder lijkt. Laat daarna het filmpje ‘Jesus Declares the Parable of the Lost Sheep’ (ChurchofJesusChrist.org) zien, en laat de kinderen kijken of iets in het filmpje hen doet denken aan wat ze hebben gelezen. Hoe redt Jezus ons? Hoe kunnen wij een goede herder voor anderen zijn?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Maak voor elk kind een briefje waarop staat: Vraag mij wat ik weet over. Laat de kinderen de zin aanvullen met iets wat ze in de klas hebben geleerd. Help ze daar zo nodig bij. Hang het briefje aan hun kleren zodat het thuis aanleiding kan geven tot een gesprek.

Ons onderwijs verbeteren

Pas de activiteiten aan naargelang de leeftijd van de kinderen in uw klas. Naarmate kinderen ouder worden, kunnen ze meer aan de les bijdragen. Ze krijgen meer ervaring en ze kunnen hun gedachten beter verwoorden. Als u kleine kinderen onderwijst, zult u meer moeten uitleggen dan als u grote kinderen onderwijst. Geef kinderen altijd de kans om op hun eigen tempo deel te nemen, en help ze zo nodig.

Afdrukken