Leer en Verbonden 2021
6–12 september. Leer en Verbonden 98–101: ‘Wees stil en weet dat Ik God ben’


‘6–12 september. Leer en Verbonden 98–101: “Wees stil en weet dat Ik God ben”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Leer en Verbonden 2021 (2020)

‘6–12 september. Leer en Verbonden 98–101’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2021

Afbeelding
Heiligen vluchten weg van een bende

C.C.A. Christensen (1831–1912), Heiligen worden uit Jackson County (Missouri, VS) verdreven, c. 1878, tempera op katoendoek, 193 × 282 centimeter. Brigham Young University Museum of Art, geschonken door de kleinkinderen van C.C.A. Christensen, 1970.

6–12 september

Leer en Verbonden 98–101

‘Wees stil en weet dat Ik God ben’

Wat moeten de kinderen in uw klas deze week leren? Hoe kunnen ze aan de hand van de beginselen in Leer en Verbonden 98–101 betere discipelen van Jezus Christus worden?

Schrijf uw ingevingen op

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Moedig de kinderen aan om te vertellen wat ze thuis of in het jeugdwerk uit de Leer en Verbonden hebben geleerd. Vraag wat ze het leukst vinden als ze de Leer en Verbonden bestuderen.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 98:39–40

Ik kan mensen vergeven die onvriendelijk tegen me zijn.

De Heer vroeg de heiligen die in Jackson County (Missouri, VS) vervolgd werden, om de mensen te vergeven die hun kwaad deden. Als u met de kinderen bespreekt hoe belangrijk het is om te vergeven, zorg er dan voor dat ze ook begrijpen dat als iemand hun kwaad doet, ze dat altijd aan een betrouwbare volwassene moeten vertellen.

Mogelijke activiteiten

  • Om de kinderen duidelijk te maken wat voor moeilijkheden de heiligen in Zion hadden, bespreekt u ‘Hoofdstuk 34: God waarschuwt het volk van Zion’ (Verhalen uit de Leer en Verbonden, 128–131, of de bijbehorende video op ChurchofJesusChrist.org). Lees Leer en Verbonden 98:39–40 voor en laat de kinderen opletten wat de heiligen van de Heer moesten doen als hun vijanden om vergeving vroegen. Waarom wil Jezus dat we anderen vergeven, ook als ze niet aardig tegen ons zijn?

  • Hang een afbeelding van een vrolijk gezicht aan de muur en een droevig gezicht aan de muur daar tegenover. Bespreek met de kinderen verschillende situaties waarin iemand onaardig is (u kunt misschien voorbeelden in de Vriend of de Liahona vinden). Bespreek manieren waarop we kunnen reageren als iemand onvriendelijk is. Help de kinderen bepalen welke reactie hen blij zou maken en welke hen verdrietig zou maken. Laat de kinderen naar het desbetreffende gezicht op de muur wijzen.

Leer en Verbonden 101:16

Jezus Christus kan me vertroosten.

Toen de heiligen vervolgd werden, vertroostte de Heer hen met de woorden: ‘Wees stil en weet dat Ik God ben.’ Overweeg hoe deze raad de kinderen in uw klas kan helpen.

Mogelijke activiteiten

  • Vraag de kinderen om op hun stoel te wiebelen. Vraag ze om stil te zitten als u een afbeelding van de Heiland laat zien. Zeg daarbij de woorden: ‘Wees stil en weet dat Ik God ben’ (Leer en Verbonden 101:16). Herhaal deze activiteit een paar keer. Leg uit dat als het leven moeilijk voor de heiligen in de tijd van Joseph Smith was, Jezus van ze verwachtte dat ze stil waren en op Hem zouden vertrouwen zonder zich zorgen te maken. Hoe kan Jezus ons helpen als we het moeilijk hebben?

  • Zing samen een lied over eerbied, zoals ‘Eerbiedig en rustig’ of ‘Eerbiedig en stil’ (Kinderliedjes, p. 11, 10). Help de kinderen de vredige gevoelens herkennen die we krijgen als we stil zijn en over Jezus nadenken – als we bijvoorbeeld bidden of aan het avondmaal deelnemen.

  • Help de kinderen met de doe-pagina van deze week. Terwijl zij kleuren, vertelt u ze dat u een vredig gevoel krijgt als u aan Jezus Christus denkt, zelfs op moeilijke momenten.

    Afbeelding
    Jezus Christus

    Christus en de rijke jongeling (detail), Heinrich Hofmann

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Leer en Verbonden 98:1–3, 11–14; 101:16

Door mijn beproevingen kan ik meer op Jezus Christus gaan lijken.

Op moeilijke momenten hebben de kinderen het geloof nodig dat de Heiland hen kan helpen en dat die beproevingen ‘zullen samenwerken voor [hun] welzijn’ (Leer en Verbonden 98:3).

Mogelijke activiteiten

  • Maak met de kinderen een lijstje op het bord van enkele beproevingen waar zij op hun leeftijd mee geconfronteerd kunnen worden. Vertel over enkele beproevingen die de heiligen in Jackson County (Missouri) in 1833 moesten doorstaan (zie hoofdstuk 34 en 35 in Verhalen uit de Leer en Verbonden, 128–134). Wat voor advies zouden ze aan een kind geven dat dergelijke beproevingen moet doorstaan? Laat de kinderen Leer en Verbonden 98:1–3, 11–14 doorlezen en het advies van de Heer opzoeken. Hoe kunnen zij deze raad opvolgen wanneer zij met beproevingen, zoals die op het bord, worden geconfronteerd?

  • Laat de kinderen enkele minuten zo stil mogelijk zijn terwijl ze naar een afbeelding van de Heiland kijken of naar een lied over Hem luisteren. Laat ze dan vertellen wat ze gedurende die stilte voelden. Lees Leer en Verbonden 101:16. Wat hebben we eraan als we stil zijn en aan Jezus denken? Zorg ervoor dat de kinderen begrijpen wat het verband is tussen eerbiedige stilte en ons vermogen om de Geest te voelen en aan Jezus te denken.

Leer en verbonden 98:23, 39–40

Jezus verwacht van mij dat ik mensen vergeef die onvriendelijk tegen me zijn.

Ons is geboden dat we elkaar moeten liefhebben, anderen ‘zeventig maal zevenmaal’ moeten vergeven, en de andere wang moeten toekeren (zie Mattheüs 5:39, 43–44; 18:21–22). Hoe kunt u deze teksten gebruiken om de kinderen deze beginselen bij te brengen?

Mogelijke activiteiten

  • Vertel over de vervolgingen die in 1833 in Jackson County (Missouri) plaatsvonden (zie hoofdstuk 34 en 35 in Verhalen uit de Leer en Verbonden, 128–134). Vraag de kinderen hoe zij zich zouden voelen als ze in die omstandigheden lid van de kerk waren geweest. Laat ze Leer en Verbonden 98:23, 39–40 doorlezen en opzoeken wat de heiligen van de Heer moesten doen. Waarom is het soms moeilijk om de mensen die ons pijn doen te vergeven? Hoe worden we gezegend als we dat toch doen?

  • Vraag de kinderen of ze iemand uit de tijd van Jezus Christus of uit de Schriften kennen die deed wat er in Leer en Verbonden 98:23 staat. Als voorbeeld kunt u een afbeelding van de kruisiging laten zien (zoals Evangelieplatenboek, nr. 57). Laat de kinderen vertellen wat ze over de kruisiging van de Heiland weten (zie Lukas 23). Laat ze Lukas 23:34 lezen. Hoe kunnen wij het voorbeeld van Jezus Christus volgen?

Leer en Verbonden 101:23–32, 36, 38

Dankzij Jezus Christus kan ik vreugde vinden.

Iedereen komt in zijn leven moeilijkheden tegen, maar u kunt de kinderen laten ontdekken dat ze door Jezus Christus altijd een volheid van vreugde kunnen vinden.

Mogelijke activiteiten

  • Doe water in een bekertje. Laat de kinderen opnoemen wat de Heiland voor ons heeft gedaan zodat wij vreugde kunnen vinden. Laat ze bij elk punt dat ze noemen een steentje in het bekertje doen totdat het vol is. Lees met de kinderen Leer en Verbonden 101:36, en vraag ze hoe onze vreugde overvloedig kan zijn. Wat kunnen wij doen om de Heer te zoeken (zie vers 38), zodat we de vreugde kunnen ontvangen die Hij ons wil geven?

  • Leg uit dat er in Leer en Verbonden 101:23–32 staat hoe het leven eruit zal zien wanneer Jezus Christus terugkomt. Als u deze verzen samen leest, bespreek dan wat ons volgens de kinderen vreugde zal geven als Hij terugkomt. Waarom is het nuttig om dat te weten als we een moeilijke tijd meemaken?

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen een vers uit Leer en Verbonden 98–101 uitzoeken waar ze thuis graag iets over willen vertellen. Bedenk samen hoe ze kunnen vertellen wat dat vers voor hen betekent.

Ons onderwijs verbeteren

Christus als leerkracht steeds beter modelleren. Overweeg hoe u meer zoals Christus kunt onderwijzen. U kunt de persoonlijke evaluatievragen op pagina 37 van Onderwijzen naar het voorbeeld van de Heiland gebruiken om te weten waar u verbeteringen aan kunt brengen.

Afdrukken