Nieuwe Testament 2023
7–13 augustus. Romeinen 1–6: ‘Een kracht van God tot zaligheid’


‘7–13 augustus. Romeinen 1–6: “Een kracht van God tot zaligheid”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘7–13 augustus. Romeinen 1–6’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2023

Afbeelding
Paulus schrijft een brief

7–13 augustus

Romeinen 1–6

‘Een kracht van God tot zaligheid’

Welke ingevingen krijgt u terwijl u Romeinen 1–6 leest? Dankzij deze ingevingen kunt u een selectie maken uit de volgende lesideeën of zelf ideeën uitwerken.

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Laat de kinderen vertellen wat ze hebben gedaan met de opdracht die u ze vorige week hebt gegeven.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

Romeinen 1:16–17

Ik kan mijn geloof in Jezus Christus tonen door Hem te volgen.

Paulus heeft gezegd dat het evangelie de macht heeft om het heil te brengen aan iedereen die vanuit geloof in Jezus Christus leeft. Hoe kunt u de kinderen aansporen om hun geloof in Jezus Christus te tonen door Hem te volgen?

Mogelijke activiteiten

  • Lees Romeinen 1:17 voor en laat de kinderen de volgende zin uit het hoofd leren: ‘De rechtvaardige zal uit het geloof leven.’ U kunt ieder kind een woord uit deze zin toewijzen en vragen om het woord op te zeggen als u het kind aanwijst. Leg uit dat deze zin betekent dat we geloof in Jezus Christus moeten hebben. Vraag de kinderen of ze weten wat geloof is. Laat een plaat van Jezus Christus zien en leg uit dat we geloven dat Hij bestaat, ook al zien we Hem niet. Dat is geloof: in iets geloven, ook al zien we het niet.

  • Leg uit dat we ons geloof in Jezus Christus tonen door Hem te gehoorzamen. Verstop op verschillende plaatsen in het lokaal afbeeldingen van mensen die doen wat Jezus van ons vraagt. Laat de kinderen om de beurt een afbeelding zoeken en vertellen wat ze zien. Hoe kunnen we Jezus volgen?

  • Leid één kind met de ogen gesloten door het lokaal naar een plaat van Jezus. Als de tijd het toelaat, kunt u hetzelfde met andere kinderen doen. Maak de kinderen duidelijk dat ze de leringen van Jezus kunnen volgen, net zoals ze uw aanwijzingen hebben gevolgd.

Romeinen 6:1–11

Als we ons laten dopen, worden we een nieuw mens.

De kinderen in uw klas bereiden zich op hun doop voor. Wat komen zij in Romeinen 6 over de doop te weten?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen de zinsnede ‘in een nieuw leven […] wandelen’ (Romeinen 6:4) opzeggen. Vertel ze wat dat voor u betekent. U kunt bijvoorbeeld herinneringen ophalen aan de dag waarop u zich liet dopen en bespreken hoe u door uw doop meer op Jezus Christus bent gaan lijken. Leer de kinderen aan de hand van de doe-pagina van deze week dat wij dankzij de doop een nieuw mens kunnen worden.

  • Vraag kinderen die weleens een doopdienst hebben bijgewoond wat ze ervan vonden. Toon een afbeelding van iemand die gedoopt wordt. (Zie Evangelieplatenboek, nr. 35, 103–104.) Maak de kinderen duidelijk dat we bij onze doop beloven om op Jezus te gaan lijken. Laat ze een zelfportret van hun toekomstige doop tekenen en vertellen hoe ze zich op hun doop kunnen voorbereiden.

  • Zing met de klas een liedje over de doop, zoals ‘Als ik gedoopt ben’ (Kinderliedjes, p. 53). Wat komen we uit dit liedje over de doop te weten?

Afbeelding
een kind wordt gedoopt

De doop staat symbool voor het begin van een nieuw leven als discipel van Christus.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

Romeinen 1:16–17

Ik kan mijn geloof in Jezus Christus tonen door Hem te volgen.

Paulus heeft gezegd dat het evangelie de macht heeft om het heil te brengen aan iedereen die vanuit geloof in Jezus Christus leeft. Geloof in Jezus Christus is het eerste beginsel van het evangelie. Het motiveert ons om de geboden te onderhouden. Hoe kunt u de kinderen geloof beter leren begrijpen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat een kind op een landkaart zoeken waar Rome ligt. Vertel de kinderen dat ze de komende weken de brieven van Paulus aan kerkleden in verschillende plaatsen zullen bestuderen. De eerste brief is aan de Romeinen gericht.

  • Zet de tekst van Romeinen 1:16 op het bord, maar laat hier en daar een woord weg. Laat de kinderen in de Schrifttekst de ontbrekende woorden opzoeken. Vraag ze wat ‘Ik schaam mij niet voor het evangelie van Christus’ voor hen betekent.

  • Laat een kind Romeinen 1:17 voorlezen en vraag de andere kinderen welk woord erin wordt herhaald. Wat houdt ‘uit het geloof leven’ in? Zoek samen een definitie van geloof op in bijvoorbeeld de Gids bij de Schriften, ‘Geloof’ (schriften.ChurchofJesusChrist.org). Hoe zou ons leven anders zijn als we geen geloof in Jezus Christus hadden?

  • Laat de kinderen een plant en een zaadje zien, en vraag hoe we een zaadje tot een plant kunnen laten uitgroeien. Leg uit dat wij, als we een zaadje planten en water geven, tonen dat wij geloof hebben dat het zal groeien. Hoe kunnen wij tonen dat we geloof in Jezus Christus hebben? U kunt als onderdeel van deze activiteit een liedje over geloof zingen, zoals ‘Geloof’ (Kinderliedjes, p. 50–51).

Romeinen 3:23–24

Wij hebben Jezus Christus allemaal nodig om vergeving van onze zonden te krijgen.

Paulus wilde de Romeinen duidelijk maken dat het heil alleen door Jezus Christus en zijn genade mogelijk is. Overdenk hoe u dit aan de kinderen kunt uitleggen.

Mogelijke activiteiten

  • Geef ieder kind op een strookje papier een zinsnede uit Romeinen 3:23–24. Laat de kinderen de strookjes in de juiste volgorde plaatsen en de verzen samen lezen. Vraag wat ze uit deze verzen te weten komen. Leg uit dat ‘genade’ in vers 24 verwijst naar de gave van liefde en barmhartigheid van de Heiland, die het ons mogelijk maakt vergeving van onze zonden te ontvangen en een beter mens te worden.

  • Hang een afbeelding hoog aan een muur of leg haar ergens waar de kinderen er niet zelf bij kunnen. Laat ze proberen die te pakken, en leg dan de link met wat Paulus in Romeinen 3:23 zegt. Help ze vervolgens om de afbeelding te pakken. Wat heeft de Heiland voor ons gedaan wat we zelf niet kunnen doen? Vraag de kinderen wat ze van de Heiland vinden als ze bedenken wat Hij voor hen heeft gedaan en nog kan doen.

Romeinen 6:1–11

Als we ons laten dopen, worden we een nieuw mens.

Paulus heeft gezegd dat de doop een symbool van de dood en opstanding van Christus is. De doop symboliseert ook dat we opgewekt worden om ‘in een nieuw leven [te] wandelen’ (Romeinen 6:4). Telkens als we aan het avondmaal deelnemen, hernieuwen we onze toezegging om in een nieuw leven te wandelen.

Mogelijke activiteiten

  • Laat een kind Romeinen 6:3–6 voorlezen. Waar was de doop volgens Paulus aan gelijk?

  • Bespreek hoe de doop symbool staat voor de dood en de opstanding. Het kan nuttig zijn om een afbeelding van iemands doop of een video zoals ‘The Baptism of Jesus’ (ChurchofJesusChrist.org) te tonen. Waarom zijn dood en opstanding goede symbolen van wat er bij onze doop gebeurt?

  • Lees samen de avondmaalsgebeden (zie Leer en Verbonden 20:77, 79). Wijs de kinderen erop dat we, als we aan het avondmaal deelnemen, de toezegging om Jezus Christus te volgen die we bij onze doop hebben gedaan, hernieuwen. Hoe kunnen we dankzij het avondmaal ‘in een nieuw leven […] wandelen’?

  • Laat de kinderen een tekening maken waaruit blijkt wat het voor hen betekent om ‘in een nieuw leven [te] wandelen’. Ze kunnen die tekening in hun kamer hangen zodat ze eraan denken goede keuzes te maken.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Laat de kinderen de anderen thuis vragen om iets te zeggen als ze hem of haar iets zien doen wat van geloof getuigt.

Ons onderwijs verbeteren

Versterk het zelfvertrouwen van de kinderen. Geef de kinderen een complimentje als ze aan de les meedoen. Dat bevordert hun zelfvertrouwen dat ze het evangelie kunnen leren.

Afdrukken