Nieuwe Testament 2023
21–27 augustus. 1 Korinthe 1–7: ‘Hecht aaneengesmeed’


‘21–27 augustus. 1 Korinthe 1–7: “Hecht aaneengesmeed”’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: Nieuwe Testament 2023 (2022)

‘21–27 augustus. 1 Korinthe 1–7’, Kom dan en volg Mij – voor het jeugdwerk: 2023

Afbeelding
het oude Korinthe

Korinthe (zuidelijk Griekenland), het marktplein en het stadscentrum, Balage Balogh/www.ArchaeologyIllustrated.com

21–27 augustus

1 Korinthe 1–7

‘Hecht aaneengesmeed’

De Heilige Geest zal u laten weten aan welke evangeliebeginselen in 1 Korinthe 1–7 de kinderen iets kunnen hebben. Bid bij het lezen van deze hoofdstukken en noteer de gedachten en gevoelens die de Geest u ingeeft.

Afbeelding
Meedoen (pictogram)

Meedoen stimuleren

Vraag de kinderen of ze thuis hebben verteld wat ze vorige week in het jeugdwerk hebben geleerd. (Misschien moet u kort herhalen waar de les van vorige week over ging.) Zo ja, wat hebben ze verteld?

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Kleine kinderen in de leer onderwijzen

1 Korinthe 2:11–14

De Heilige Geest onderwijst mij in evangeliewaarheid.

Een van de taken van de Heilige Geest is ons te leren wat waarheid is. Over welke ervaringen kunt u vertellen om de kinderen dit beter te laten begrijpen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat voorwerpen of afbeeldingen zien van manieren waarop we over de wereld leren (zoals een school, een boek of een smartphone). Wat kunnen we te weten komen als we die dingen gebruiken? Leg uit dat Paulus in 1 Korinthe 2:11, 14 zei dat we alleen door de Geest van God, namelijk de Heilige Geest, over God kunnen leren. Hoe kunnen wij ‘de dingen van God’ leren?

  • Klap bij het uitspreken van elke lettergreep van de volgende zin in uw handen: ‘De Heilige Geest leert ons waarheid.’ Laat de kinderen meeklappen en de zin herhalen. Vertel de kinderen over een ervaring waarbij de Heilige Geest u liet weten dat iets waar was.

  • Zing samen een liedje over de Heilige Geest, zoals ‘De Heilige Geest’ (Kinderliedjes, p. 56). Zoek samen woorden en zinsneden in het liedje op die aangeven hoe de Heilige Geest tot ons spreekt en wat Hij ons leert.

1 Korinthe 3:10–11

Jezus Christus is mijn fundament.

Kinderen leggen een fundament voor hun getuigenis, en u kunt ze helpen dat stevig op Jezus Christus te bouwen.

Mogelijke activiteiten

  • Lees 1 Korinthe 3:11 voor en leg uit dat Jezus Christus ons fundament is. Laat enkele afbeeldingen zien van dingen waarvan we een getuigenis kunnen hebben, waaronder een plaat van Jezus Christus. Leg samen de afbeelding van Jezus onderaan, als een fundament, en ‘bouw’ de andere afbeeldingen bovenop een getuigenis van Hem.

  • Zing samen ‘De wijze en de dwaze man’ (Kinderliedjes, p. 132). Maak gebaren die bij de tekst passen. Geef ieder kind een steen waar u ‘Jezus Christus is mijn fundament’ op hebt geschreven. Laat ze de steen mee naar huis nemen om ze te herinneren aan wat ze hebben geleerd.

  • Toon platen waarop uw favoriete verhalen uit het leven van de Heiland staan afgebeeld, en laat de kinderen vertellen wat ze zien. Laat ze hun lievelingsverhaal over Jezus vertellen. Getuig dat Jezus Christus het fundament van uw geloof is.

1 Korinthe 6:19

Mijn lichaam is een tempel.

Hoe kunt u de kinderen hun lichaam als een geschenk van God leren waarderen, en hun verlangen vergroten om ervoor te zorgen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen foto’s van tempels zien. (Zie het lesschema van deze week in Kom dan en volg Mij – voor personen en gezinnen.) Lees de volgende woorden uit 1 Korinthe 6:19 voor: ‘Uw lichaam [is] een tempel van de Heilige Geest.’ Maak de kinderen duidelijk dat onze hemelse Vader wil dat wij ons lichaam rein en heilig houden, net als een tempel.

  • Leg een foto van een kind neer en leg er afbeeldingen omheen van dingen die goed voor ons lichaam zijn en dingen die slecht zijn. Laat de kinderen om de beurt zeggen welke dingen goed zijn, en de slechte dingen wegnemen.

  • Zing samen een liedje over het lichaam, zoals ‘Hoofd, schouders, knie en teen’ (Kinderliedjes, p. 129). Vraag de kinderen waarom ze dankbaar zijn voor hun lichaam.

Afbeelding
Onderwijs (pictogram)

Grote kinderen in de leer onderwijzen

1 Korinthe 1:23–25

Wijsheid betekent dat we op Gods wijsheid vertrouwen.

De kinderen zullen ervaren (als dat niet al is gebeurd) dat sommige mensen dingen verkondigen die in strijd zijn met Gods wijsheid. Als de kinderen 1 Korinthe 1:23–25 bestuderen, begrijpen ze beter dat we op Gods wijsheid kunnen vertrouwen, omdat die groter is dan die van ons.

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen 1 Korinthe 1:23–25 lezen en op de woorden wijsheid en dwaasheid letten. Leg uit dat de leringen van Paulus volgens veel mensen van dwaasheid getuigden. Maar Paulus legde uit dat ware wijsheid betekent dat we in het evangelie van Christus geloven. Waarom is het wijs om te geloven wat God zegt?

  • Doe met de kinderen een rollenspel waarin ze reageren op mensen die Gods geboden ‘dwaas’ vinden, zoals het gebod om geloof in de Heiland te hebben, het woord van wijsheid na te leven of de wet van tiende te gehoorzamen. Zo kunnen ze getuigen van de zegeningen die uit die leringen voortvloeien.

  • Vertel over een ervaring waarbij anderen uw geloof dwaas vonden, of geef een voorbeeld uit de Schriften. Laat de kinderen zo mogelijk over soortgelijke ervaringen vertellen. Hoe kan 1 Korinthe 1:25 ons motiveren om trouw te blijven als anderen ons geloof dwaas vinden?

1 Korinthe 2:11–14

De Heilige Geest onderwijst mij in evangeliebeginselen.

Hoe kunt u de kinderen laten inzien dat ze de Heilige Geest nodig hebben om ‘de dingen van God’ te begrijpen?

Mogelijke activiteiten

  • Laat de kinderen een lijst maken van manieren waarop we over de wereld leren (denk bijvoorbeeld aan boeken, school en internet). Lees vervolgens samen 1 Korinthe 2:11–14. Wat staat er in deze verzen over de manier waarop wij ‘de dingen van God’ leren?

  • Vertel over een moment waarop u iets door de Geest van God leerde. Vraag de kinderen wanneer zij de Geest gevoeld hebben. Welke ‘dingen van God’ (1 Korinthe 2:11) heeft de Geest ons geleerd?

  • Laat de kinderen een van de volgende Schriftteksten lezen: 1 Korinthe 2:11–14; 1 Nephi 10:17; Moroni 10:3–5; Leer en Verbonden 8:2–3. Vraag wat ze van deze Schriftteksten hebben geleerd over de manier waarop de Heilige Geest ons onderwijst. Waarom zijn we dankbaar voor de gave van de Heilige Geest?

1 Korinthe 6:19–20

Ik hoor mijn lichaam met respect te behandelen en het heilig te houden.

Het besef dat hun lichaam een geschenk van onze hemelse Vader is, motiveert de kinderen om het heilig te houden, zelfs als ze in de verleiding komen om dat niet te doen.

Mogelijke activiteiten

  • Doe afbeeldingen van een kind en een tempel in een doos. Laat de kinderen 1 Korinthe 6:19–20 lezen en raden wat er in de doos zit. Laat ze de doos openen en bespreken in welk opzicht ons lichaam een tempel is.

  • Praat met de kinderen over de manier waarop we met een tempel moeten omgaan. Als ons lichaam een tempel is, hoe moeten we er dan mee omgaan? U kunt deze vraag onder meer beantwoorden met een liedje over de tempel, zoals ‘De Heer gaf mij een tempel’ (Kinderliedjes, p. 73). U kunt het samen zingen of de tekst lezen. Hoe kunnen we onze ‘tempel’ weer reinigen als we fouten hebben gemaakt?

  • Lees samen ‘Je lichaam is heilig’ (in Voor de kracht van de jeugd [boekje, 2022], 22–29). Laat de kinderen op het bord een lijst maken van tips om goed voor ons lichaam te zorgen.

Afbeelding
Studie (pictogram)

Thuisstudie stimuleren

Moedig de kinderen aan om thuis een liedje uit de les te zingen en te vertellen wat ze ervan hebben geleerd.

Ons onderwijs verbeteren

Getuig van Jezus Christus. Een van de belangrijkste dingen die u als leerkracht kunt doen, is van Jezus Christus getuigen. Op die manier wordt het getuigenis van de kinderen versterkt en voelen ze de liefde van de Heiland.

Afdrukken